מדדי ההצלחה משתנים

אין סיבה אמיתית לתחזיות השחורות לשוק הסטארט-אפים

דלויט פרסמה השבוע כי "במחצית הראשונה של 2008 לא הנפיקה ולו חברה ישראלית אחת בנאסד"ק, וגם מספר ההנפקות הראשוניות של חברות אמריקניות מגובות הון סיכון נמצא בשפל של חמש שנים."

"ניו-יורק טיימס" פרסם נתון לפיו ברבעון השני של השנה לא יצאה להנפקה ציבורית אף חברה מגובת הון סיכון (VC Backed ). דבר כזה לא קרה מ-1978. באופן כללי, ירד שוק ההנפקות השנה בצורה דרסטית. סך הכל, היו 36 בקשות להנפקה לעומת 130 באותה תקופה בשנה שעברה.

מנתוני IVC ניתן למצוא כי ב-2007 הנפיקו 27 חברות היי טק ישראליות, שגייסו יותר מ-701 מיליון דולר בבורסות בישראל, אירופה וארה"ב. 13 מחברות אלו קיבלו השקעות מקרנות הון סיכון.

כמו כן, ב-2007 התרחשו 75 מיזוגים ורכישות, בשווי כול של 3.2 מיליארד דולר; שיא חדש של עסקאות שנתיות מסוג זה. 32 מבין עסקאות אלו - בשווי 1.9 מיליארד דולר - היו לחברות המגובות ע"י קרנות הון סיכון.

העולם צועד למיתון קשה בכלכלה האמריקאית. הדולר מאבד את כוחו ומסכן יותר ויותר את חברות ההיי-טק הפועלות בישראל. נראה לעיתים כי משקיעים פרטיים מעדיפים לשמור את הכסף סגור בבנק, עד סיום הבלאגן. לי יצא כבר לראות השנה משקיעים המושכים את כספם מעסקת השקעה, גם לאחר חתימת החוזים. לדעתי, אותם משקיעים גם לא ירוצו לקנות מניות טכנולוגיה של חברה אשר הונפקה זה עתה.

לא פשוט להנפיק בימים אלו. ונראה כי חברות הון הסיכון חכמות מספיק על מנת להגיע למסקנה הזו. עם זאת, מכפיל של 10 ומעלה על הכסף הוא אפשרות ממשית בשוק שלנו כיום, גם ללא הנפקה.לא מסכימים? שאלו את יזמי החברות:

XIV נרכשה ע"י IBM תמורת 300 מיליון דולר.

Fraud Sciences נרכשה ע"י PayPal של EBay תמורת 169 מיליון דולר במזומן.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה. מוסינזון שימשה ומשמשת כיועצת לפיתוח עסקי באינטרנט לחברות הפעילות בענף

Diligent נרכשה ע"י IBM תמורת 165 מיליון דולר.

Onaro נרכשה ע"י NetApp תמורת 120 מיליון דולר.

Nur נרכשה ע"י HP Development תמורת 118 מיליון דולר במזומן.

KIdaro נרכשה ע"י מיקרוסופט תמורת 100 מיליון דולר במזומן.

AlphaBioTec נרכשה ע"י Nobel Biocare תמורת 95 מיליון דולר.

FileX נרכשה ע"י IBM תמורת 80 מיליון דולר.

Appstream נרכשה ע"י Symantecתמורת 55 מיליון דולר.

VersaMed נרכשה ע"י GE Healthcare תמורת 42 מיליון דולר.

Civcom נרכשה ע"י Padtec תמורת 35 מיליון דולר.

FoxyTunes נרכשה ע"י Yahoo תמורת 30 מיליון דולר.

YaData נרכשה ע"י מיקרוסופט תמורת 25 מיליון דולר.

Orca - נרכשה ע"י Viaccess תמורת 21 מיליון דולר.

Oridian - נרכשה ע"י Ybrant תמורת 20 מיליון $ במזומן.

FineTech נרכשה ע"י RxElite תמורת 16 מיליון דולר.

החברות הללו לא הנפיקו השנה, אבל כולן נמכרו ברבעון הראשון והשני של 2008 בסכומים שכנראה לא היו מגייסות בהנפקה. אני משוכנעת כי חברות הון הסיכון, גם הן, לא הרגישו החמצה במקרים הנ"ל.

השוק משתנה וכך גם מדדי ההצלחה. במצב של חוסר רגיעה ברור כי משקיעים פרטיים מהססים להשקיע, חברות גדולות מנצלות זאת ומתחזקות ע"י מיזוגים ובמרבית המקרים ניתן להחשיב עסקאות כאלו כהצלחה גדולה של היזם והמשקיעים בחברה הנרכשת.

ה-VCs אולי לא הנפיקו השנה את החברות שלהן כמו בעבר, אך רבות מהן השיגו אקזיטים יפים למרות זאת. לכן, אין סיבה אמיתית לתחזיות השחורות לשוק הסטארט-אפים, בטח שלא על בסיס סטטיסטיקה של הנפקות בלבד. נראה כי אין זה משרת אף אחד חוץ מאת חברות המחקר, המשיגות כך כותרת או שתיים בעיתון.