גיא פורן בחקירתו: מכירת פיקסל לטוגה לא היתה פיקטיבית לצורך תכנון מס

בשבוע שעבר הוגשו כתבי אישום נגד רוה"ח של פיקסל, מוטי גרינוולד ואלי אבוגני, בטענה כי ביצעו תכנון מס לא חוקי במכירתה

גיא פורן, מבעלי פיקסל, העיד בחקירתו הראשונה במס הכנסה בפרשת פיקסל, כי הוא ושותפו, רמי וייץ, החליטו על מכירת פיקסל לחברת טוגה לאחר מו"מ ולאחר שהחליטו כי מדובר במחיר הוגן. טענת פורן מנוגדת לכאורה לעולה מכתב האישום בפרשה, לפיו וייץ ופורן לא ניהלו כל מו"מ עם טוגה והמחיר החוזי נקבע על-ידיהם באופן שרירותי בהתאם לייעוץ שקיבלו מרואי החשבון של פיקסל רק לצורך תכנון מס.

התנהל מו"מ אמיתי

באחרונה הגישה הפרקליטות כתב אישום בפרשת פיקסל נגד רואי החשבון מוטי גרינוולד ואלי אבוגני, השותפים במשרד ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי את קסירר. במקביל, הוחלט שלא להעמיד לדין את בעלי השליטה, וייץ ופורן, לאחר שהתקבלה טענתם כי הם הסתמכו על חוות הדעת של רואי החשבון. ואולם כאמור, לפי עדותו של פורן, מדובר במו"מ אמיתי ולאחר שהוא ושותפו החליטו כי מדובר במחיר הוגן.

בכתב האישום שהגישו עוה"ד שרון פרידמן ואלעד פנחס מפרקליטות מיסוי וכלכלה, נגד רואי החשבון, נטען כי וייץ ופורן סיכמו על מכירת פיקסל לחברה האמריקאית "טייק טו", תמורת 4.75 מיליון דולר במזומן ו-2.5 מיליון מניות של T2 ששוויין כ-40 מיליון דולר.

לטענת הפרקליטות, וייץ ופורן ביקשו מרוה"ח גרינוולד ואבוגני שיבצעו תכנון מס שיפחית את נטל המס. לדברי פורן, בהודעה הראשונה שנתן במחלקת חקירות מס הכנסה בת"א אמר כי "אנחנו נתנו הוראה למשרד רו"ח כי עליהם לבצע את תכנוני המס בצורה האופטימלית ובהתאם לחוק".

לפי כתב האישום, רואי החשבון גיבשו מתווה, לפיו מכרו הנאמנויות של וייץ ופורן את אחזקותיהן בפיקסל לחברת האחזקות ההולנדית טוגה שהקימו וייץ ופורן. על פי הסיכום, העסקה תדווח בישראל וישולם עליה מס. ואולם, המחיר שייקבע בחוזה שבין חברות האחזקה לבין טוגה לא ישקף את שוויין האמיתי של מניות פיקסל, אלא יהיה נמוך משמעותית וישקף לפיקסל שווי חברה של 7.5 מיליון דולר.

בשלב השני, שבוצע כעבור יומיים בלבד, טוגה נמכרה לחברה האמריקנית לפי שוויה האמיתי של פיקסל, כ-50 מיליון דולר, וסוכם כי עסקה זו לא תדווח לרשויות המס. המשמעות היא כי העסקאות שבדרך נועדו רק כדי לחסוך מס ולהסתיר את העסקה האמיתית - המכירה ל"טייק טו".

פורן: לא ידעתי על עתיד החברה

פורן העיד כי לא ידע על כך שצפויה עסקה יומיים לאחר מכן. "לפי מיטב ידיעתי וזכרוני, בימים שלפני עסקת המכירה של מניות פיקסל לטוגה אין לבעלי פיקסל, דהיינו לרמי ולי, ידיעה לגבי עתיד החברה... באותו הזמן נאמר לי על ידי רמי שאנחנו יכולים לקבל עבור מניותיה בפיקסל סכום של כ-4 מיליון דולר ובנקודת זמן זאת החלטנו ביחד ולחוד שכדאי לנו לבצע אותה עסקה עקב מצבה של פיקסל.

"...לפי זכרוני זו עיסקה שבוצעה בהתאם להסכם אופציה שהיה בין חברת טוגה לבין בעלי המניות של פיקסל ואז נחתמה העסקה. אני לא הייתי נוכח במו"מ מול חברת "טייק טו" (האמריקנית). לא הייתי באף פגישה הקשורה לעסקה זו. כמו שאמרתי מקודם אני לא יודע מי היה בפגישות...", אמר פורן בחקירתו.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", גורמים ברשות המסים הביעו באחרונה כעס על סגירת התיק הפלילי נגד וייץ ופורן, קודם לסגירת השומה האזרחית שלהם.