התכתשות חסרת תקדים בין מזוז לפרידמן: "השר נוקם על הרשעת רמון"

ההתכתשות בין שר המשפטים והיועמ"ש באה הפעם על רקע כוונת השר להקים ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת רמון ; מזוז: "הצעת פרידמן מהווה לטעמי שימוש לרעה בסמכות וסותרת סדרי ממשל תקינים"

התכתשות חסרת תקדים בין שר המשפטים, דניאל פרידמן, לבין היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, גם הפעם על רקע כוונת השר להקים ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת רמון. הצעת פרידמן, אומר מזוז, "מהווה לטעמי שימוש לרעה בסמכות, סותרת סדרי ממשל תקינים, חותרת תחת הפרדת הרשויות ויש בה משום 'שבירת כלים' מצד שר המשפטים (והעומדים מאחרי יוזמתו), במסגרת מה שנראה כ'מסע נקם' נגד מערכת אכיפת החוק".

פרידמן העביר היום למזכירות הממשלה את ההצעה שיביא ביום א' לאישור הממשלה, להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבירור התנהלות גורמי הפרקליטות בתיק חיים רמון ולהעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה. בראש הוועדה מבקש פרידמן להעמיד את השופט בדימוס פרופ' דן ביין, ושחבריה יהיו פרופ' אהרן אנקר, מומחה למשפט פלילי מאוניברסיטת בר-אילן, ועו"ד דן אבי-יצחק. פרידמן הסביר שהצעתו באה בהמשך להחלטת ועדת החוקה, בשבתה כוועדת החקירה הפרלמנטירת לעניין האזנות הסתר, לקרוא לשר המשפטים ליישם את המלצות השופט זיילר ולפעול על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית.

מזוז מיהר להעביר לשרים מסמך עמדה מטעמו. "מעולם לא היה כדבר הזה", הוא כותב. "לראשונה בתולדות מדינת ישראל, הממשלה, גוף פוליטי, מתבקשת למנות ועדת חקירה לבדוק את 'התנהלות מערכת אכיפת החוק' בגין חקירה שנוהלה נגד שר בכיר, ידיד קרוב ועמית-שותף פוליטי של ראש הממשלה, שהורשע פה-אחד ע"י ביהמ"ש ולא הגיש ערעור. זאת, כאשר היוזמה להקמת הוועדה היא ע"י שר המשפטים, שמונה לתפקידו על רקע ביקורת נוקבת שמתח על מערכת אכיפת החוק בפרשה זו".

מזוז מציין שבמאות אלפי התיקים בהם מטפלת הפרקליטות מידי שנה היו, מטבע הדברים, תקלות חמורות מאלה, "אולם מעולם לא היו מהלכים ויוזמות כאלה. אין להתעלם גם מהמשמעות המעשית של ההחלטה על הקמת ועדת החקירה, ושל עצם קיומה, ללא קשר לתוצאותיה - הצבת איום 'החרב המתהפכת', משך חודשים ארוכים, מעל ראשי גורמי החקירה והתביעה (יאח"ה והפרקליטות), המצויים בעיצומם של מהלכי חקירה והחלטה בעניינם של גורמי שלטון מרכזיים".

האם אמנם זה מקרי?, תוהה היועץ. "האם אמנם אין לכך קשר עם זהות הנוגעים בדבר? האם יוכל הציבור להאמין כי אין מדובר במסע נקם נגד מערכת אכיפת החוק, וכביכול רק הרצון לבדוק כשל שאירע הוא שמנחה את יוזמי מהלך זה? האם אין לכך קשר לנסיבות הזמן?".

מזוז מציין שפרידמן פעל בתחילה בניגוד לחוק, כשהציע לממשלה להקים ועדה שתחקור את התנהלות מערכת אכיפת החוק כולה בטיפול בתיק רמון. זאת, בעוד הסמכות בחוק למנות ועדת בדיקה ממשלתית היא בידי השר שהאירוע נשוא הבדיקה "מצוי בתחום אחריותו". כלומר, פרידמן אינו מוסמך להקים ועדה לבדיקת המשטרה אלא רק הפרקליטות. אלא שבכך, מוסיף היועץ, "הפכה הצעה זו לתמוהה ומופרכת עוד יותר, שכן חוות הדעת של השופט זיילר, עליה בעיקר מבסס השר את יוזמתו, מתמקדת בהתנהלות המשטרה דווקא ולא הפרקליטות".

השר פרידמן הגיב לעמדת מזוז ואמר כי מזוז הוא שלא נקט בצעדים כלשהם נגד המעורבים בפרשת האזנת הסתר בתיק רמון. פרידמן ציין, שוועדת החוקה החליטה פה-אחד, קואליציה ואופוזיציה, ליישם את המלצת השופט זיילר ולהקים ועדת בדיקה. "במקום לשתף פעולה ביישום החלטת הוועדה, בוחר היועץ מזוז לבקר את שר המשפטים הפועל ליישום החלטת הוועדה בכנסת", אמר פרידמן.