איך באמת לעודד חיזוק

העידוד ליישום תמ"א 38 שקבעה ועדת הפנים של הכנסת - פטור מהיטל השבחה - ממילא מקורו בטעות, והוא חסר חמישה מרכיבים נוספים

תוכנית המתאר הארצית 38, שאושרה לפני למעלה מ-3 שנים ונועדה לעודד חיזוק מבנים בפני רעידת אדמה, נכשלה במבחן הזמן. אם לאחר 3 שנים קיימים בהליכי בקשת היתר רק 7 מבנים (כך לפי דווח מוועדת הפנים של הכנסת), הרי שאין אלא להגדיר התוכנית ככישלון צורב.

ח"כ אופיר פינס רשאי לזקוף לחובתו את הכישלון הצורב הזה, לפחות באופן חלקי. כך, במקום לעודד הבנייה, מכביד ח"כ פינס בבירוקרטיה מיותרת. חוק התכנון והבנייה לא מטיל היטל השבחה על השבחות הנובעות מאישור תוכניות מתאר ארציות. תיקון לחוק שיזם ח"כ פינס מקנה פטור של 90% מהיטל ההשבחה במחוז תל אביב, ופטור מלא בשאר המחוזות. לפיכך ישאל השואל: מה הועיל "הפטור לכאורה" שניתן לשאר היישובים?

והתשובה: אף לא תועלת שולית, מכיוון שממילא לא היה מוטל היטל השבחה בגין אישור תמ"א (כדוגמת תמ"א 38). ומה הושג בעקבות אישור "הפטור המדומה"? מעתה, אם לא היה די בבירוקרטיה, רואות העיריות בהקניית הפטור אישור לכאורה שניתן לגבות היטל השבחה בגין תמ"א 38. מאחר וגביית היטל השבחה הינה הוראה מחייבת, הרי שהעיריות מוציאות שומות היטל השבחה הגוררות שומות נגדיות, דיונים אצל שמאים מכריעים, צפויים עררים לוועדת ערר להיטלי השבחה (ששר הפנים טרם מינה את חבריהן ולפיכך הדיונים מעוכבים מזה למעלה משנה), ויש לצפות לעררים שיוגשו לבתי המשפט (מחוזי ואף עליון).

יודגש כי סיבוך בירוקרטי זה שהומצא ע"י ועדת הפנים ידחה כל בנייה במרכז הארץ בחודשים רבים, ואולי יסכל כליל את ביצוע התוכנית. זאת בשעה שקברניטי המשק, ובראשם ח"כ פינס, מצהירים הצהרות נבובות מתוכן על הקלות לכאורה לעידוד הבנייה. אם ברצונו של ח"כ פינס לעודד חיזוק מבנים, עליו לפעול כך:

א. לבטל את כל העיסוק בהיטל השבחה. למחוק את ההוראות והתקינה שבטעות יסודם, ולהבהיר שהתוספת השלישית ממילא לא חלה על תמ"א.

ב. להודיע, חד משמעית, שאין כל מיסוי על בנייה מכל מן וסוג שהוא (מס שבח, מס רכישה, מע"מ וכיו"ב), ובלבד שהתמורה שמקבלים בעלי הקרקע הינה תמורה לפי תמ"א 38, ואין נפקא מינה מה בונה היזם. על תמורה נוספת שמקבלים בעלי הקרקע (מעבר לזכויות שהתמ"א התירה - ממ"דים והרחבת דירות עד 25 מ"ר לדירה), בין במזומנים או בשווה כסף, ישולם מס אחיד בשיעור 20% (על מנת להימנע מסיבוכים בירוקרטים).

ג. לתקן את הוראות התמ"א כך שלא יהיה צורך בפרסום הודעות לשכנים ובדיון בהתנגדויות.

ד. לקבוע שניתן לחרוג מקווי בניין צדדיים ואחוריים עד 60% מהמותר, וזאת על מנת לאפשר לבנות התוספות האפשריות שלא בדרך של הקלה, ללא פרסומים וללא דיונים מיותרים. כיום במרבית הבתים לא ניתן להוסיף את הבנייה המוקנית כתמריץ.

ה. להקצות כוח אדם מיוחד במסגרת הוועדות, או לשכור שירותים הנדסיים חיצוניים ולהקנות להם סמכות לתת היתרים, וזאת ללא הסבך הבירוקרטי המוכר. הטלת האחריות המלאה לעמידה בתקינה ובחקיקה על האדריכל, המהנדס והיזם, תאפשר לוועדות לתת היתרים בתוך תקופת יעד של שבועיים, במקום חודשים רבים שעורך הנושא כיום.

רק שינוי דרסטי יאפשר חיזוק מבנים וימנע קטסטרופה בעתיד. ושלא תאמרו שלא ידעתם.

הכותב הוא כלכלן ושמאי מקרקעין, יו"ר לשעבר של לשכת השמאים.