מחקר: חברה אי-שוויונית מגדילה פערים אקדמיים בין המינים

המחקר שנעשה בבית הספר קלוג בשיקגו הצביע על כך שבמדינות שבהן יש שוויון בין המינים יש שוויון ביכולות המתמטיות ; עורכת המחקר פרופ' פאולה ספינזה: "על כל מדינה לאפשר זמינות מלאה למשאבים ולהזדמנויות לכל, וכך נראה יותר נשים מדעניות וגם נשים מנהלות"

האם נשיא הארווארד טעה? ההבדל בין המינים במתמטיקה מהווה מקור לויכוח סוער כבר שנים רבות ועתה, אחד מבתי הספר המובילים בעולם לניהול, קלוג (Kellogg) מציע את ההכרעה המדעית שלו בעימות העתיק הזה.

המחקר החדש, שפורסם במגזין המדעי היוקרתי "ז'ורנל אוף סיינס" ( journal of Science) מוכיח שבנות מצליחות יותר במתמטיקה בסביבה חברתית שוויונית (מבחינת הזדמנויות ונגישות למשאבים), לעיתים אף יותר מהבנים. ברקע הויכוח, זכורה אמירה של נשיא "הארווארד" פרופ' לורנס סמרס מלפני שלוש שנים, שזעזעה את העולם כולו ונשים בפרט ש"ההסבר במיעוט נשים במקצועות מדעיים נובע מכך שלנשים אין את היכולות המנטאליות להתמודד עם מתמטיקה ומדעים כמו הגברים".

המחקר שנעשה בבית הספר קלוג בשיקגו, עסק בניתוח תוצאות מבחן פיזה הבנלאומי משנת 2003, הבחן יכולות מתמטיות, הבנת הנקרא ופתרון בעיות אצל כ-270,000 תלמידים ב-40 מדינות ברחבי העולם, ואשר הצביע על כך שבנות השיגו בממוצע 10 נקודות פחות במבחנים מהבנים (בישראל הפער עמד על 12 נקודות לטובתם). אך הראה במובהק שבמדינות כמו איסלנד, שבדיה, דנמרק ונורווגיה הבנות מצליחות לא פחות מהבנים ולעיתים אף יותר מהם. עורכת המחקר פרופ' פאולה ספינזה (Paola Sapienza ) ושותפיה, ביקשו לבחון האם היתרון הגברי מקורו ביולוגי או תרבותי. לשם כך נבחנו ההיבטים החברתיים בכל המדינות בהתאם לבדיקת השתלבות של נשים בחברה באמצעות מדד ה-GGI הבינלאומי (GENDER GAP INDEX ) שפותח על ידי הארגון הכלכלי העולמי לבחינת פערים בין מיניים. החוקרים מצאו שבמדינות שבהן יש שוויון בין המינים יש שיוון ביכולות המתמטיות.

לדוגמה בשבדיה, בהתאם למדד, קיים שוויון מלא בין גברים ונשים לא נמצאו במבחני פיזה במתמטיקה בשנת 2003 כל הבדל בין הבנות לבנים. בתורכיה לעומת זאת מדינה עם פערים גדולים יותר בין המינים ההבדל בין הבנים לבנות היה 26 נקודות לטובת הבנים. בארה" ב התוצאות היו 10 נקודות פחות לרעת הבנות.

עורכת המחקר, פרופ' ספינזה, טענה: "הוכח בראש ובראשונה שעל כל מדינה לשאוף ככל שניתן לשוויון מלא בין המינים, לאפשר זמינות מלאה למשאבים ולהזדמנויות לכל, וכך יתקיים צמצום הפערים של הבנות מול הבנים במקצועות המדעיים ונראה יותר נשים מדעניות, וגם נשים מנהלות".