קוקו עובדיה במו"מ לקניית חלקם של שותפיו בשפר את לוי - תמורת עשרות מיליוני שקלים

חוץ מחברות הדלק הגדולות - פז, דלק, סונול ודור-אלון - פועלות בארץ עוד מאות תחנות תדלוק בבעלות גורמים פרטיים המוכרים פחות לציבור הנהגים

רבים אינם יודעים, אבל חוץ מחברות הדלק הגדולות - פז, דלק, סונול ודור-אלון - פועלות בארץ עוד מאות תחנות תדלוק בבעלות גורמים פרטיים המוכרים פחות לציבור הנהגים. אחת החברות, שפר את לוי, שבשליטת איש העסקים קוקו עובדיה, מעוררת באחרונה עניין מיוחד במשק האנרגיה.

ל"גלובס" נודע כי עובדיה מנהל באחרונה מגעים לרכישת חלקם של שותפיו אבי מתן ושלום ששון בחברות שפר את לוי וח.מ.ש.ק נכסים, שבבעלותן עשרות תחנות דלק. על-פי הערכות, מתן וששון מחזיקים ב-30%-40% ממניות שפר את לוי. היקף העסקה נאמד בעשרות מיליוני שקלים לכל הפחות. מתן כיהן בעבר כסמנכ"ל הכספים בחברת דור אנרגיה וששון נחשב לידידו האישי של עובדיה.

עובדיה, המקורב לבכירים ברשות הפלסטינית, נחשב בשנים האחרונות לאחד האנשים החזקים במשק הדלק. על פי הערכות, החברות שבבעלותו מפעילות כ-40-50 תחנות תדלוק ברחבי הארץ. בחלק מהמקרים העבירו חברות הדלק הגדולות תחנות להפעלת החברות שבבעלות עובדיה.

נודע, כי על רקע המגעים התעניינו באחרונה חלק מחברות הדלק הגדולות ברכישת מניות בשפר את לוי, ובמקביל בדקו אופציה להיכנס כשותפים גם בניהול חלק מהתחנות.

עובדיה עשה את הונו, הנאמד במאות מיליוני שקלים, מעסקאות לאספקת דלקים לרשות הפלסטינית. שפר את לוי החזיקה יחד עם דור אנרגיה במשך 12 שנה בזיכיון לאספקת דלקים לשטחי הרשות הפלסטינית. כחלק מההסכם בין הצדדים, החברות התחלקו ברווחים (50%-50%) מאספקת הדלקים לרשות.

לפי הערכות במשק האנרגיה, המגעים בין עובדיה לשותפיו מתנהלים בין השאר על רקע אובדן חלק מהזיכיון לאספקת דלקים לשטחי הרשות הפלסטינית לפז, שמספקת כיום את הדלקים ליו"ש. בהתאם להסכם מ-2007, דור אלון מספקת כיום את הדלקים לרצועת עזה בלבד. עובדיה מעורב כיום רק בחלק קטן מאספקת הדלקים לרשות, ובמקביל מבצע חלק מהובלת הדלקים בשטחי יו"ש.

שפר את לוי הרחיבה בשנתיים האחרונות את פעילותה גם לתחומים חדשים, דבר שהביא לעלייה בשווייה של החברה. בין השאר, קיבלה החברה את הזיכיון של חברת סקניה השבדית לשיווק משאיות בישראל, התמודדה במכרזים להפרטת התחבורה הציבורית ונכנסה גם לתחום ההסעות והתיירות. ככל הידוע, לעובדיה גם עסקי נדל"ן ענפים, בעיקר במדינות מזרח אירופה.

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", עובדיה הגיש לבית המשפט תביעה נגד שותפו לשעבר, דודי אברהם, בנוגע למיזם נדל"ן גדול באילת. באמצעות עו"ד ארנון גרפי, טען עובדיה, כי על אברהם לשלם לו את חלקו היחסי (10%) בשותפות חברה פרטית שהוקמה לצורך רכישת נכסים באילת. סכום התביעה מסתכם בכ-6 מיליון שקל, מה שלכאורה משקף לחברה שווי של כ-60 מיליון שקל. עדיין לא ברור האם לתביעה יש קשר למגעים שמנהל עובדיה לרכישת חלקם של שאר השותפים.

בחברת שפר את לוי סירבו להתייחס. בדור-אלון הכחישו בתוקף כי החברה התעניינה בכניסה לשותפות בשפר את לוי.