רעיון במשרד רה"מ: לפצל את הקבינט הכלכלי-חברתי

מדובר בהפרדה תמוהה: משמעותה היא שדיונים חברתיים שבעיקרם החלטות על הוצאות למטרות חברתיות יהיו מנותקים מדיונים והחלטות של המימון התקציבי וההתייחסות לתקציב השנתי של הממשלה

תוכנית הישרדות "חברתית" חדשה ומקורית של משרד ראש הממשלה נחשפה היום (ב'). בסיום פורום המנכ"לים שהתקיים הבוקר במשרדו של מנכ"ל ראש הממשלה רענן דינור, נכנס מזכיר הממשלה עובד יחזקאל ובישר למנכ"לי משרדי הממשלה כי "לצורך שכלול עבודת הממשלה" מתגבשת החלטה לפרק את הקבינט הכלכלי-חברתי ולהקים במקומו שני קבינטים נפרדים, קבינט חברתי וקבינט כלכלי, שבראש כל אחד מהם יעמוד שר אחר מהממשלה.

מדובר בהפרדה תמוהה: משמעותה היא שדיונים חברתיים שבעיקרם החלטות על הוצאות למטרות חברתיות יהיו מנותקים מדיונים והחלטות של המימון התקציבי וההתייחסות לתקציב השנתי של הממשלה.

לדוגמה, בעוד שהקבינט החברתי ידון ויקבל החלטות הנוגעות להגדלת קצבאות הילדים, יצטרך הקבינט הכלכלי לחפש ולגבש החלטות הנוגעות למקור התקציבי לקצבאות. זאת מבלי שתהיה לקבינט הכלכלי אפשרות לחלוק על החלטות הקבינט החברתי. קבינט חברתי גם יכול לקבל החלטה על הגדלת ההוצאות הממשלה ב-2.5% לצרכים חברתיים, כפי שדורשים ח"כ אבישי ברוורמן, הח"כים והשרים החברתיים, ולא ב-1.7% כפי שכתוב בחוק התקציב.

הפרדה בין שיקול דעת כלכלי להחלטות הנוגעות לחלוקת כסף חברתית כמוה כ"גוף בלי ראש", הוצאות בלי חשבון.

השאלה המרכזית היא מה תהיה היכולת של שר האוצר רוני בר-און וראשי משרדו, לעמוד מול שטף ההחלטות החברתיות הצפויות בקבינט החברתי, ומי יהיו, אם יהיו, שרי ממשלה אחרים בקבינט החברתי שיהיו מוכנים לשמור על תקציב המדינה מול מלחמת ההישרדות של הממשלה.

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה "מדובר בחשיבה ראשונית בלבד אשר עלתה במהלך הישיבה שהתקיימה הבוקר. נכון לעת הזו, אין כוונה לפצל את הקבינט החברתי-כלכלי".