המשקיעים החדשים בגילץ: ליאו נואי וג'ורג' חורש, בעלי יבואנית טויוטה

נואי ומשפחות סמית' וקליין, הבעלים של בריטיש ישראל, ירכשו 18% מהחברה תמורת כ-54 מיליון שקל ואילו חורש ישקיע 34.4 מיליון שקל

גיל דויטש ורוני בירם, מבעלי המניות באקסלנס השקעות ובעלי השליטה, חשפו היום (ב') מי כלול ברשימת המשקיעים החדשה בחברה, שבועיים לאחר הודעת החברה בדבר משא ומתן להקצאה פרטית. לפי הודעה שפרסמה היום גילץ , שנסחרת לפי שווי של 41 מיליון דולר, כוללת קבוצת המשקיעים את בעלי השליטה בבריטיש ישראל, איש העסקים לואי נואי ומשפחות סמית' וקליין.

בעלי השליטה בחברת הנדל"ן בריטיש ישראל ירכשו 18% מגילץ תמורת 53.8 מיליון שקל ולפי מחיר למניה של 10.75 שקל, לעומת 10.56 שקל, מחיר הסגירה אתמול. בהקצאה הפרטית ישתתפו גם בירם ודויטש עצמם ויזרימו לחברה 32.3 מיליון שקל. בעקבות ההקצאה, ידוללו השניים לאחזקה מצרפית של 49.6% לעומת 84.6% טרם ההקצאה.

סך ההשקעה בחברה, במסגרת ההקצאה הפרטית, תעמוד על 159.9 מיליון שקל, כשבין המשקיעים הנוספים ניתן למצוא את ג'ורג' חורש, הבעלים של חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, שישקיע 34.4 מיליון שקל תמורת 11.7%, ואת צבי וחן בירן (29 מיליון שקל תמורת 9.9%). אחזקות הציבור בחברה ישתנו בעקבות ההקצאה ל-10.6% לעומת 8.1% טרם ההקצאה.

אגב, בין בריטיש לגילץ עובר קו מחבר נוסף. אחיו של רוני בירם, עמיר בירם, מכהן כמנכ"ל בריטיש ישראל ודירקטור בחברה. בנוסף, אקסלנס מחזיקה בעקיפין ב-5% ממניות בעלת השליטה בבריטיש ישראל UK) One BV) וכן באופציות ל- 3.4% מחברת Metfiield holdings ltd שהיא בעלת השליטה בעקיפין בבעלת השליטה ב-One BV.

לפי הודעת בריטיש ישראל, דירקטוריון החברה אישר את ההשקעה על סמך התחייבותה של גילץ כי במשך חמש שנים ממועד השלמת ההשקעה, היא תימנע מלעשות עסקאות או להשקיע בנכסי נדל"ן מניב בישראל.

הסכם ההשקעה בגילץ יכלול גם קבלת הלוואה למימון ביניים של 60 מיליון שקל, אשר תיועד אך ורק למימון הפרויקטים של החברה בתחום האנרגיה הסולרית בספרד, שתועמד לחברה על ידי בירם, דויטש, בירן וחורש. סכום ההלוואה יחולק בהתאם ליחסי ההשקעה בהקצאה הפרטית של המניות. עם השלמת ההקצאה של המניות, תיהפך ההלוואה למניות שיוקצו.

כאמור, גילץ מייעדת את השימוש בכספי התמורה בעיקר להשקעה בפרויקטים של אנרגיה סולרית בספרד. "אנו רואים הזדמנות בנושא האנרגיה הסולרית בספרד ונמשיך להתפתח בתחום בתקופה הקרובה. גילץ הולכת להיות החברה הירוקה היחידה בארץ שעוסקת בתחום הסולרי עם הון עצמי משמעותי וממוקד", אומר ל"גלובס" רוני בירם. דויטש ובירם, נזכיר, רכשו את השליטה בגילץ לפני קצת למעלה משנה תמורת 112 מיליון שקל.

במסגרת שינוי המיקוד העסקי שביצעו בירם ודויטש בגילץ, עברה החברה מעיסוק בנדל"ן לאנרגיה סולארית. בחודש שעבר רכשה גילץ שני פארקים סולאריים בספרד, הנמצאים בשלבי הקמה, בהיקף של 65.1 מיליון אירו. הראשון נרכש תמורת 33.5 מיליון אירו והוא מתוכנן לייצר חשמל בהיקף של 4 מגה וואט שעה, ואילו השני נרכש תמורת 31.6 מיליון אירו והוא מתוכנן לייצר חשמל בהיקף של 3.84 מגה וואט לשעה.

ספרד, נציין, מעודדת יזמים להקים תחנות כוח ממקורות שונים, ובהם שמש ורוח. בנוסף, מחייבת ממשלת ספרד את חברות ההולכה לרכוש חשמל מיצרנים סולריים בתעריף גבוה. ספרד נחשבת למדינה המובילה בעולם במתן תמריצים ליזמי אנרגיה נקייה. בנוסף, מדינות אירופה התחייבו עד 2012 להגדיל את מקורות האנרגיה שלהן לרמה של 14% מכלל תפוקת החשמל המבוססת על אנרגיה חלופית. *