רומן אברמוביץ' מודה לראשונה: שילמתי מיליארדי דולרים כשוחד לאוליגרכים רוסים

"טיימס": בכתב הגנה שהגיש לבית משפט בלונדון טוען ששילם לשני אוליגרכים כדי שיפעלו למען האינטרסים העסקיים שלו בממשלה הרוסית

המיליארדר רומן אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הודה שהסכים לשלם מיליארדי דולרים עבור טובות פוליטיות ו"פרוטקשן" כדי להשיג את השליטה על אוצר המינרלים של ברית המועצות לשעבר. כך פורסם ב"טיימס" היוצא לאור בלונדון.

ה"טיימס" מתבסס על מסמכים משפטיים שהגיעו לידיו. המסמכים, הכוללים תצהירים החתומים על-ידי אברמוביץ' עצמו, חושפים לראשונה איך הצליח הרוכל חסר הפרוטה לצבור הון של 22.5 מיליארד דולר.

לפי התצהירים, אברמוביץ' שילם לאוליגרכים כדי שיוכל להשיג שליטה בחלק נכבד מנכסי הנפט והאלומיניום של רוסיה ולחמוק ממשטר המס הרצחני של השלטון הרוסי הפוסט-קומוניסטי. אברמוביץ' התפרסם כמנצח אחרי "מלחמות האלומיניום", שבהן, כך מאמינים, נהרגו מעל 100 איש בסכסוכים של העולם התחתון על השליטה במחצבים הרווחיים של רוסיה.

הפך לעבריין אלים

לפי דיווחו של ה"טיימס" אברמוביץ', בן 41, נאלץ לחשוף את הדברים בגלל תביעה של 4 מיליארד דולר שהגיש נגדו בבית המשפט בלונדון בוריס ברזובסקי בן ה-62, פליט שחי בבריטניה ונודע בעבר כשותפו העסקי של אברמוביץ'. ברזובסקי טען שאברמוביץ' הפך לעבריין אלים הפועל בשיטות של הפחדה ואיומים בשירותו של ולדימיר פוטין.

לפי התביעה, אברמוביץ' איים עליו שאחזקותיו ברוסיה יולאמו ושמקורביו ייעצרו אם יסרב למכור לו בזול את חלקו בחברות הנפט והאלומיניום הרוסיות סיבנפט ורוסאל. ברזובסקי מכר לאברמוביץ' את מניותיו בשתי החברות תמורת מיליארד דולר. בהמשך מכר אברמוביץ' את אחזקותיו ברוסאל (25%) תמורת 1.8 מיליארד דולר, ואת סיבנפט תמורת 13 מיליארד דולר.

דרשו ממנו סכומי עתק

אברמוביץ' השיב בכתב הגנה בן 53 עמודים המאשים את ברזובסקי ואוליגרך גיאורגי נוסף בכך שדרשו ממנו סכומי עתק כדי שיפעילו את השפעתם על השלטון הרוסי ויעזרו לו בכך לקנות אחזקות בסיבנפט וברוסאל. אברמוביץ' מכחיש בתצהיר שהיה איש אמונו של ברזובסקי. לעומת זאת, הוא מאשר שהיה מוכן לשלם לברזובסקי ולאוליגרך הגיאורגי פטרקשווילי סכום של 585 מיליון דולר כדי "לסיים בדרך זו את העניין". פטרקשווילי מת בתחילת השנה מסיבות שאינן ידועות.

בכתב ההגנה של אברמוביץ' נטען, ש"פטרקשווילי סיפק סיוע לנתבע ברכישות של נכסים בתעשיית האלומיניום הרוסי". המסמך נוקב גם בסכום של 1.3 מיליארד דולר שאותו לכאורה שילם אברמוביץ' לשני האוליגרכים כדי שאלה יפסיקו להציג את עצמם כשותפיו העסקיים. בנוגע לטענות על איומים, נכתב בתצהיר כי "מוכחש שמר אברמוביץ' לקח חלק מפורש או מרומז באיומים או בהפחדות לכאורה". *