מי ינהל את אפריקה ישראל

החברה מאתגרת את עצמה באימוץ מודל המנכ"לים המשותפים, המאוד לא שכיח באזורנו

בזמן שדרג הביניים ממשיך לנטוש את הספינה, ואחרי כל הרעש שייצרה אפריקה ישראל בשבועות האחרונים, תתכנס מחר (ד') בצהריים אסיפת בעלי המניות במטה החברה ביהוד. על סדר יומה של האסיפה נושא אחד - תנאי העסקתו של נדב גרינשפון כסגן יו"ר דירקטוריון הקבוצה.

מדובר כאן על הרבה יותר מכסף. בעולם הניהול אין תשובה ברורה לגבי כדאיות או אי כדאיות מודל המנכ"לים המשותפים. קשה מאוד לדעת האם חלוקת האחריות תנצל את היתרון שמביא עימו כל מנהל, או שהיא דווקא תנטרל את היתרונות האישיים ותמנע מכל מנהל את האומץ לקבל החלטות מעט נועזות.

משום כך, אחרי שכל כך הרבה דיו נשפך על סוגיית חילופי המנהלים בקבוצת אפריקה ישראל בשנתיים האחרונות, לא פחות מעניינת העובדה שהחברה מאתגרת מעתה את עצמה (ואותנו) במה שנראה דומה מאוד לאימוץ מודל המנכ"לים המשותפים, המאוד לא שכיח בארץ ובעולם.

מי מעל מי, מנכ"ל או סגן יו"ר? קשה לדעת. גרינשפון יזכה אמנם רק ל-100 אלף שקל מדי חודש מאפריקה ישראל, לעומת שכר של 198 אלף שקל לאיזי כהן, המנכ"ל הטרי, אולם במקביל הוא ימשיך להיות מועסק (ומתוגמל) בהיקף לא ידוע גם על ידי חברת ממורנד, החברה הפרטית של לבייב.

בנוסף, האסיפה מתבקשת לאשר לגרינשפון הקצאה של 225 אלף כתבי אופציה, לפי מחיר מימוש של 229.75 שקל, צמוד מדד. מניית אפריקה, שרק מתממשת לאחרונה, נסגרה אתמול על 179 שקל, ולכן האופציות של גרינשפון נמצאות הרחק מחוץ לכסף.

במקרה של כהן, מדובר על הקצאת 378,500 אופציות לפי מחיר מימוש הזהה לממוצע בחודש שטרם כניסתו לתפקיד, גם כן מחיר הגבוה משמעותית ממחיר המניה הנוכחי. אגב, לפני שנה, אישרה האסיפה לגרינשפון הקצאת 254,310 אופציות בחברה הבת, אפי פיתוח שנסחרת בלונדון. האופציות הוענקו לפי 14 דולר, כך שגרינשפון עדיין רחוק מחלום ההתעשרות מאופציות.

כדי להבין עד כמה בודדים השניים בצמרת, צריך להכיר את חברי הדירקטוריון בנושאת המטוסים הענקית ששמה אפריקה ישראל. מלבד לב לבייב וגרינשפון, חברים בה בסך הכול עוד 6 חברים (במגדל, עבודתו הקודמת של כהן, היו 14 חברים בדירקטוריון).

יושבים שם אלוף (במיל) חיים ארז; איתן הבר, יד ימינו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל; יצחק פורם, נשיא כבוד של בורסת היהלומים ושמואל שקדי, סגן ראש עיריית ירושלים. שני הדח"צים הם אברהם אשרי, בעבר מנכ"ל בנק דיסקונט ורחל בולטון, בעלים של משרד פרסום חרדי. מבלי לפגוע בכבוד של מי מהם, קשה לדמיין אותם חולקים על הניסיון בתחום הנדל"ן של כהן או של גרינשפון.

על פניו, המנכ"ל וסגן היו"ר שונים מאוד זה מזה. כהן בן 57, עתיר ניסיון מקצועי וניסיון חיים, בעוד גרינשפון מוגדר עדיין כילד פלא בן 36. זה הראשון עסק ב-30 השנה האחרונות בענייני ביטוח ופיננסיים מאוד שמרניים בקבוצת מגדל, בעוד גרינשפון הפך ליד ימינו של לב לבייב בעסקיו הפרטיים (והמסוכנים) בעולם השלישי.

יחד עם זאת, השניים חולקים לא מעט מן המשותף. שניהם התרגלו לעבודה מול בעלים דומיננטי (קבוצת ג'נרלי ולב לבייב); שניהם גם זוכים לקרדיט בעיקר בתחום הפיננסי-מימוני. ועדת הביקורת והדירקטוריון נימקו את חוזה ההתקשרות עם גרינשפון בכך שהוא "בעל השכלה, בקיאות וניסיון בתחומי ההשקעות והמימון", משפט שאפשר כמובן להדביק בקלות גם להתקשרות עם כהן.

בסיכומו של דבר, יהיה מרתק לראות את האינטראקציה בין השניים בשפיץ של הפירמידה. כשלב לבייב יגלה פוטנציאל חדש, או חלילה כשהוא יאתר מוקש בדרך, אנו מתים לדעת למי הוא יתקשר ראשון. *