כלכלני פסגות: לטווח הבינוני-ארוך, לבז"ן פוטנציאל רב בעוד פז קרובה למיצוי הפוטנציאל

הדיסקאונט האטרקטיבי של 31% בבז"ן, יחד עם העובדה שהמניה נסחרת במחירי שפל, יוצרים לדעתם הזדמנות לתשואת יתר משמעותית

בחודשים האחרונים נפתח פער משמעותי בין ביצועי מניות פז לאלה של בז"ן . ב-12 החודשים האחרונים ירדה בז"ן בכ-24% ואילו פז עלתה בכ-20%. כך פותחים כלכלני פסגות את סקירתם, המשווה בין החברות.

לדבריהם, הסיבות המרכזיות לפער שנוצר כוללות ביצועים טובים יותר של פז במהלך הרבעונים האחרונים, מנוף חיובי ממגזרי הפעילות האחרים בפז ובעיקר קמעונאות ומסחר. זאת, בעוד שבבז"ן, מגזר הפולימרים דווקא היווה משקולת ואכזבה מתוצאות הערכת השווי לפעילות הזיקוק של בז"ן שבוצעה לקראת העסקה לרכישת מלוא האחזקות בכרמל אולפינים (כאו"ל).

הכלכלנים מציינים כי הרבעון האחרון של פז היה טוב משמעותית מהמקביל לו אשתקד וטוב בהרבה מזה של בז"ן. ההסבר המרכזי לתוצאות טמון, מעבר לחולשה כללית של בתי זיקוק בכלל, בפריטים חד פעמיים בפז. פז הציגה רווחי גידור של 74 מיליון שקל ובנוסף, רווחי מלאי משמעותיים. לפז גם רווחים משמעותיים מתחום הקמעונאות, שם מגזר חנויות הנוחות צמח בקצבים גבוהים.

בשבועות האחרונים סובלת בז"ן מסנטימנט שלילי במיוחד על רקע עסקת כאו"ל. מאז ההודעה היא ירדה בכ-12%. בפסגות מסבירים שהערכות השווי עליהן מתבססת העסקה יצרה תחושה לא נוחה בשוק, לאור העובדה שטווח המחיר למניה נע בין 84-99 סנט למניה, לעומת המחיר בו נרכשה ע"י החברה לישראל ופטרוכימיים שהיהכ-78 סנט למניה (בערכים שקליים מדובר בשווי ממוצע נמוך משווי הרכישה המקורי).

כלכלני פסגות סבורים כי מבנה השווי אינו משקף נאמנה את היחס שבין פעילויות החברה. למרות שפעילות הזיקוק היא פעילות מסורתית ופעילות הפולימרים נחשבת לצומחת בצורה מהירה יותר, היחס בין שווי בז"ן לפעילות כאו"ל נראה להם נמוך מדי. שתי הפעילויות צפויות להמשיך ולצמוח. לטעמי הכלכלנים, פעילות כאו"ל מוערכת ביתר ברמה של כ-7%, בעוד שפעילות הזיקוק מוערכת בחסר ברמה של כ-15%. להערכתם, גם שיעור ההיוון בו השתמשו מעריכי השווי גבוה.

במבט קדימה לרבעון השני, בפסגות צופים שיפור משמעותי יותר בתוצאות שתציג בז"ן מאשר אלה של פז, בהתחשב במרווח הזיקוק שהיה טוב יותר ועמד על כ-6 דולרים במדד הייחוס. בפז, המרווח המשופר צפוי אמנם להשפיע לטובה, אולם בית ההשקעות צופים כי יהיו פחות רווחי מלאי מאשר ברבעון הראשון.

עוד סוברים בפסגות כי המגזר המרכזי של פז, הקמעונאות והמסחר, מתומחר היום במחיר מקסימום ופוטנציאל הצמיחה שלו מוגבל. לגבי תחום התעשיות והשירותים, אין עדיין מספיק מידע וניסיון על המגזר כדי לקבוע את כיווני ההתפתחות והפוטנציאל שלו. לעומת זאת, בבז"ן שני המגזרים האחרים, שביחד הם חלק מהתעשיות הפטרוכימיות, צפויים להמשיך במגמת צמיחה ולהציג תוצאות יפות. במגזר הפולימרים, סבל המפעל מאינטגרציה בעייתית של קו ייצור חדש ומבעיות זיהום אוויר, אולם לטווח הרחוק, המרווחים הרלוונטיים לו משתפרים והשוק רואה עליות מחירים שמובלות בידי Dow, שחקן מרכזי שהודיע על עליית מחירים גורפת של כ-20%.

לטווח הבינוני ארוך, לבז"ן פוטנציאל רחב, המבוסס על התכנית האסטרטגית שלה, בעוד פז קרובה למיצוי הפוטנציאל ללא בניית אפיקי התפתחות חדשים או מהלך משמעותי בתחומים קיימים.

בפסגות מסכמים ואומרים כי "הדיסקאונט האטרקטיבי של 31% בבז"ן, יחד עם העובדה שהמניה נסחרת במחירי שפל ולעומת רמות השיא של פז, יוצרים לדעתנו הזדמנות לתשואת יתר משמעותית בבז"ן".