רוצים שינוי?

שיאי עולם נשברים גם כי שינויים טכניים וטכנולוגיים משתלטים על הספורט

1. מי שראה את גמר ווימבלדון - אחד מאירועי הספורט הגדולים שחזיתי בהם - יכול לשאול את עצמו איך היה נראה הגמר הזה, אם בווימבלדון לא היו נעשים שינויים טכניים כל כך מהותיים בחמש השנים האחרונות. האם נדאל היה בכלל מגיע לגמר? ואם כן, באיזו אכזריות פדרר היה חובט בו?

הכוונה היא לשינוי משטח הדשא בווימבלדון והשימוש בכדורים כבדים יותר, שני שינויים שנועדו להאט את המשטח המהיר, והפכו את טורניר הדשא לסביבה נוחה יותר עבור איש החימר נדאל. שינויים שהוציאו מווימבלדון את ווימבלדון.

שינויים טכניים וטכנולוגיים בספורט הם משהו שעולה לכותרות קצת יותר מדי לאחרונה. הצורך לשנות הוא ברור, בעיקר מבחינה מסחרית ושיווקית, אבל בחלק גדול מהמקרים לא בטוח שלשינויים האלו יש השפעה חיובית דווקא על הספורט. הספורט כמו שאנחנו רוצים להכיר אותו. אם ניקח את הטניס, אז השוני בין המשטחים הוא חלק מהיופי שמייצר הענף הזה. הנה, רוג'ר פדרר, השחקן הכי טוב בתולדות המשחק, כל כך מתקשה על חימר, עד כדי כך ששאלת הזכייה ברולאן גארוס היא זו שבעיני רבים תיקבע סופית אם מדובר בשחקן הגדול בהיסטוריה.

השוני הזה הוא גם זה שיצר אגדות טניס. כך נולד בוריס בקר, בזכות היכולת הפנומנלית שלו על דשא. כך נולדה האגדה שנקראת פיט סמפראס. בזכות הדשא והיכולת על המשטחים המהירים. גם נדאל יעשה כנראה קריירה מיתולוגית ואין-ספור דולרים בזכות משטחי החימר.

שינוי התנאים בווימבלדון נולד כמובן מתוך טענה נגד מארגני הטורניר שהמשחק הפך קשה לצפייה, עם חבטת הגשה וזהו. אבל זוהי המהות של משחק על דשא. כך בדיוק נולד המיתוס של ווימבלדון. חודש בשנה משחקים על דשא, 5 טורנירים מתוך 69 טורנירים בשנה, מה שמייחד את התקופה הקצרה הזאת כל כך.

2. מי שמוכן לקבל שינויים טכנולוגיים ללא תנאי, שייקח בחשבון שחלק מהשינויים יכולים להכחיד גם את הרגעים הכי יפים של המשחק. הרגע הכי מרגש במשחק טניס שנמשך 4-5 שעות, הן אותן 2-3 שניות שבהן השחקן רץ אל הרשת רגע אחרי שזכה בנקודת משחק. לאחרונה ראיתי לא מעט משחקים שבהם נקודת המשחק היתה עוד אירוע טכני. שחקן סיים נקודה, אבל במקום לחגוג ניצחון במשחק הוא נאלץ לראות איך היריב שלו מסרב להפסיד ומבקש 'צ'אלנג'', אותו אירוע בו מתבקשות מצלמות הטלוויזיה כדי לבחון אם היכן נחת הכדור. כך יוצא מצב שהאירוע היחיד הספונטני במשחק, הריצה אל הרשת, גם הוא כבר אינו קיים. מה שנשאר זה שני טניסאים שעומדים ומסתכלים על מסך טלוויזיה.

3. ענפים שמכניסים שינויים ושיפורים טכנולוגיים קלים, צריכים לקחת בחשבון שלאותם שינויים עשויה להיות השפעה כמעט בלתי נשלטת על הענף. השפעה לא בהכרח טובה. קחו למשל את מה שקורה לאחרונה בשחייה. אסור לקחת סמים, כמובן, מאחר והם גורמים שמשפרים ביצוע, אבל אפשר לתת לשחיינים לשחות בחליפת שחייה (את המלה בגד ים אפשר להוציא מהלקסיקון), שההתנגדות שלה למים קטנה משמעותית ויכולת הציפה שלה משופרת מאוד (LZR של ספידו). אבל הרעיון שבבסיסו להשתמש בטכנולוגיה של ימינו כדי לעזור לשחיין, יוצרת בסופו של דבר אולי את הדבר הגרוע ביותר לצופה - אינפלציה של שיאי עולם.

המהות הכל כך גדולה של שבירת שיא עולם, התוצאה הטובה בהיסטוריה, ה-WR שמהבהב בתחתית המסך ומזכיר לנו שהנה חזינו בהיסטוריה - כבר לא באמת קיימת.

ב-4 החודשים האחרונים, מתוך 41 המקצים האולימפים של השחייה (גברים ונשים), ב-26 נשברו שיאי עולם. ואנחנו לא סופרים כאן מקצים שבהם שופר השיא מספר פעמים. בבייג'ין יישברו מן הסתם עוד כמה שיאי עולם בשחייה. לאף אחד זה כבר לא יזיז.

4. אני מניח שהשינויים הטכניים בווימבלדון היו פחות מטרידים אותי במידה שפדרר היה מנצח את נדאל.