מזרחי טפחות: ממליצים על נדל"ן מניב בהתאם למינוף; הירידות בכי"ל הן רק מימושים

בנק הפועלים: מומלץ להתמקד בענפים דפנסיביים כמו תקשורת ואנרגיה ; מזרחי טפחות: שער הדולר ינוע בשבועות הקרובים בין 3.3 ל-3.5 שקלים

במסגרת סקירתם השבועית על שוק ההון המקומי, התייחסו כלכלני בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות למצב המשק הישראלי לעומת השווקים בעולם. הכלכלנים בבנקים סבורים כי רמת הסיכון בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה, ועלולה להקרין לרעה על המדדים המובילים.

בבנק מזרחי מציינים כי רווחיות הייצוא נשחקה משמעותית ומבט לרביע השלישי מצביע על קיפאון בתפוקה, תוך נסיגה נוספת במכירות וירידה של ממש במספר המועסקים. האטה כלכלית הדרגתית, עלייה זמנית באינפלציה (בקצב של 2.8% להערכת כלכלני הבנק) והעלאת ריבית מדודה השפיעו לרעה על פעילות חברות רבות, כפי שיבוא להערכת כלכלני הבנק לידי ביטוי בתוצאות הרביע השני.

שער הדולר הממוצע ברביע השני השנה היה 3.426 שקלים, 16.2% מתחת לשערו ברביע המקביל, פיחות שללא ספק יבוא לדעת כלכלני הבנק לידי ביטוי בתוצאות היצואניות מחד והיבואניות מאידך.

פועלים: מומלץ להתמקד בענפים דפנסיביים כמו תקשורת ואנרגיה

בפועלים סבורים כי שוק המניות המקומי מסוכן ומציינים בין הגורמים השליליים העיקריים שצפויים להשפיע על השוק את החשש מפני המשך ההאטה הגלובלית, בעיקר בארה"ב, שעלולה לפגוע גם בביצועי המשק המקומי.

העליה בסביבת האינפלציה צפויה לגרור עליה בהוצאות מימון בחברות רבות, והתיסוף בשקל עד כה צפוי להשפיע על חברות שונות בהתאם לאופי ולמידת חשיפתן. בפועלים מציינים כי מחירי הנפט הגבוהים יגרמו להמשך העליה בהוצאותיהן של חברות רבות שמוטות למחירי הנפט. בפועלים ממליצים לנוכח העליה ברמת הסיכון באפיק המנייתי, להחזיק במרכיב מנייתי נמוך, תוך התמקדות במניות ערך גדולות, שמפגינות יציבות ועוצמה לאורך זמן, ובעדיפות לענפים דפנסיביים, כגון תקשורת (למשל: פרטנר ) ואנרגיה (למשל: פז ).

מזרחי טפחות: ממליצים על נדל"ן מניב בהתאם למינוף; הירידות בכי"ל הן רק מימושים

בבנק מזרחי טפחות אומרים כי מאחר והם מוטרדים זה זמן מהתוצאות העתידיות של החברות וממליצים להיות בעמדה דפנסיבית, בבנק לא רואים מקום לשינוי בהמלצות מהשבועות הקודמים שעיקרן - התמקדות במניות של חברות עם תזרימי מזומנים, בתחום התקשורת הם מציינים לדוגמה את מניית סלקום ובמגזר הנדל"ן המניב בו מעדיפים במזרחי את גזית גלוב ובריטיש ישראל .

במזרחי ציינו כי הירידות בכי"ל נראות כמימושים והם ממשיכים להמליץ על מניותיה. חברות מסחר ומזון עשויות לסבול מירידה בביקושים בשל ההאטה ולפיכך, למרות שבבנק מעריכים כי חברות אלה נסחרות מתחת לשוויין הכלכלי, בטווח המיידי עולה רמת הסיכון הכרוכה באחזקתן.

הפועלים: הדולר יושפע מהאטה בישראל ומאידך פער הריביות מספק תמיכה לשקל

המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע בתקופה הקרובה גם מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם, ונראה כי התנודתיות הגבוהה יחסית תמשך בשבועות הקרובים. יש לציין, שרמת השפל של הדולר מקשה על פעולת החיזוי יותר מתמיד. כעת נראה, כי השקל יושפע בתקופה הקרובה מגורמים מנוגדים. מחד, מתרבים הסימנים להאטה כללית בישראל, קטן העודף בחשבון השוטף ובנק ישראל מגביר את מאמציו למנוע המשך התיסוף. מאידך, פער הריביות מספק תמיכה לשקל.

מזרחי טפחות: שער החליפין של הדולר ינוע בשבועות הקרובים בין 3.3 ל-3.5 שקלים

כלכלני מזרחי אמרו כי בחודשים הקרובים עשויה לחול רגיעה במדד המחירים לצרכן והוא צפוי לעלות במצטבר ב-1%. במחצית השנייה של 2008 וב-2009 עשוי המדד לעלות במצטבר ב-2% עד 2.5% (בקצב שנתי) ולהישאר בתוך תחום יציבות המחירים. כתוצאה מכך מעריכים במזרחי כי ריבית בנק ישראל תעלה, ב-0.25% ולאחר מכן תישאר על כנה.

בעקבות הכרזת בנק ישראל על הגדלת רכישות המט"ח מ-25 ל-100 מיליון דולר, במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע החוץ ל-35-40 מיליארד דולר. מעריכים במזרחי כי הדולר יתחזק אל מול השקל בשבועות הקרובים. בבנק צופים כי שער החליפין של הדולר ינוע בין 3.3 ל-3.5 שקלים.