לא הספקולנטים שולטים בנפט

צר לי, עו"ד כספי, קריאתך להגבלת המסחר לוקה בניתוח לקוי של מציאות ונתונים

אורן קפלן הוא מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים, מבית ההשקעות מיטב

העלייה החדה במחיר מוצרי האנרגיה עוררה את שאלה אם תנועת המחירים החדה היא תוצאה של פעילות ספקולטיבית, של סוחרי יום המנסים לגרוף רווחים קלים, או שהיא מונעת מסיבות פונדמנטליות. להלן מספר עובדות אשר מובילות למסקנה שהספקולנטים אינם אשמים בכך שמוצרי האנרגיה השונים התייקרו.

  1. עליות מחירים אפיינו גם שווקים שבהם הפעילות של משקיעים פיננסים היא זניחה, כגון: ברזל, פלדה, פחם, אורז ועוד.
  2. שווקים שנתח ההחזקה של משקיעים פיננסים בהם הוא גבוה ביותר (למשל, שוק חוזי מסחר בבעלי חיים) סבלו דווקא מירידות שערים.
  3. מחקרים מוכיחים, שספקולנטיים עוקבים אחר מגמת מחירים, אך אינם מייצרים מגמה.משקיעים מתוחכמים בסחורות אינם מייצגים רק את צד הקונים אלא פועלים בשלל אסטרטגיות בהן ניתן ליהנות גם מירידת מחירים או מעליה או ירידה ברמת התנודתיות של השוק.

בנוסף לאמור לעיל, יש סיבות פונדמנטאליות לכך שמחירי האנרגיה זינקו ועלולים או עשויים (תלוי את מי שואלים) להמשיך באותה מגמה. להלן שני נתונים המצביעים על הבעיה הקיימת בכל הנוגע לאיזון שבין ביקוש להיצע:

  1. סין אחראית לשליש מהגידול בצריכת הנפט העולמית מאז שנת 2000, ועדיין כיום צריכת הנפט לאדם בה היא כ-7% מזו שבארה"ב. לשם המחשה, בסין יש כיום מכונית אחת לכל 70 אנשים, לעומת אחת לכל שני אנשים בארה"ב.
  2. בכדור הארץ יש כמות מוגבלת של משאבים. ייצור של משאבים חדשים הינו תהליך ארוך. למשל, הפחם נוצר בעומק האדמה לאורך תקופה של כ-300 מיליון שנה.

כתוצאה מהאירועים האחרונים בשווקים הפיננסים הועלו הצעות לשינוי קיצוני בתקינה ובפיקוח במטרה למנוע המשך עלייה של מחירי האנרגיה.

לדעתי, הסיכוי שצעדים מצד הרשויות בארה"ב אכן ישיגו את מטרתם שואפת לאפס. אירועים קיצוניים קודמים לוו במגמה לחיזוק הרגולציה, אולם לצערי הם לא מנעו את היווצרותן של בועות פיננסיות, לכן קשה להאמין שהצעדים המוצעים ימנעו גם את היווצרותה של בועה פיננסית במחירי האנרגיה.

כך נוצרות בועות פיננסיות

בועות פיננסיות נוצרות בעיקר כפועל יוצא של התנהגות אנושית, ולא כתוצאה מהיעדר רגולציה. בעיקר קיימת השפעה לאירועים הניתנים להפצה "מפה לאוזן" לא רק על ידי שחקנים בשוק ההון, אלא באמצעות הציבור הרחב

לדוגמא, החששות מפני באג 2000 יצרו בהלה מוגזמת בעיקר משום שהיה מדובר בסיפור הניתן להפצה בקלות רבה גם על ידי אנשים שאינם באים מעולם המחשבים. באופן דומה נוצרה בועת הנדל"ן בארה"ב: מחירי הנדל"ן בחלקים מסוימים של מדינה זו איבדו כל קשר לעלויות הבניה, גידול האוכלוסייה, שערי הריבית למשכנתאות, או כל פרמטר אחר המסוגל להסביר את שווים הנוכחי.

את מחירי האנרגיה ניתן להסביר באמצעות פרמטרים כלכליים, ולכן איני סבור שכרגע לפחות, הם כאותה "בועה".