לא רק מיגון: פלסן סאסא מייצרת חלקים קלים וחסכוניים בדלק למכוניות קורבט בארה"ב

החלקים, העשויים מסיבי פחמן, נחשבים למנוע הצמיחה החדש של החברה בארה"ב לאור משבר הדלק ; צפי למכירות של כ-150 מיליון דולר עד 2015

פלסן סאסא מרחיבה את פעילותה בארצות הברית: חברת המיגון הישראלית תספק חלקים מסיבי פחמן לדגם הקורבט (Corvette) של המותג שברולט של חברת הרכב ג'נרל מוטורס. סיבי הפחמן הם חומר חדשני המשלב קלות עם כוח ועמידות. מקורו של החומר בתעשיית החלל ומשם עבר לתעשיית התעופה והגיע גם למכוניות מרוץ ולמכוניות יוקרה. ההתעניינות בו גוברת לאחרונה לאור כניסתו לתחום האוטומוטיב כיוון שהיא מפחיתה ממשקל המכונית ומצריכת הדלק.

עם זאת, קיים חסם עיקרי כיום לשימוש גובר בסיבי הפחמן והוא מחירם הגבוה של החלקים המיוצרים מסיבים אלה. בפלסן עובדים על פיתוח טכנולוגיות מיוחדות שיפשטו ויוזילו את תהליכי הייצור של החלקים, כך שמחירם בשוק יהיה מתאים גם לשימוש במכוניות משפחתיות המיוצרות בסדר גודל של 50 אלף יחידות ומעלה.

ל"גלובס" נודע כי לאור הצמיחה הצפויה בתחום סיבי הפחמן, פוצלה לאחרונה חברת פלסן USA הפועלת בארה"ב לשתי חברות נפרדות: האחת Plasan North America שתמשיך להתעסק בתחום המיגון, בו מתמחה פלסן סאסא; והשנייה היא חברת Plasan Carbon Composites שתייצר חלקים לתעשיית האוטומוטיב מסיבי פחמן.

פלסן החלה כבר ב-2005 לנסות ולאתר אפשרויות כניסה לשוק האמריקני במסגרת רכישת מפעל קיים. "פלסן הבינה שכדי להיות שחקן מפתח בארה"ב צריך להפוך לחברה אמריקנית, במיוחד בתחומי הביטחון", אומר בראיון ל"גלובס" קובי רסנר, מנהל הפיתוח העסקי של פלסן בתחום האוטומוטיב.

בחברה החליטו לרכוש חטיבה ממפעל וורמונט קומפוזיטס, שעסקה בייצור חומרים מרוכבים לתעשיית הרכב והתמחתה בסיבי פחמן. "המחשבה הייתה לרכוש חברת פלטפורמה שממנה תושק פעילות ייצור המיגון", אומר רסנר. "חיפשנו עסק קטן עם פעילות עצמאית, שונה מזאת של פלסן בדיעבד. זיהינו שם הזדמנות עסקית".

מכירות של 20 מיליון דולר השנה

בעת הרכישה היה למפעל חוזה בודדד לאספקת סיבי פחמן בהיקף מכירות שנתיות של 7 מיליון דולר. כיום, למפעל פלסן קרבון קומפוזיוס יש צבר הזמנות של 95 מיליון דולר שמתפרש על פני חמש השנים הקרובות ומכירות של למעלה מ-20 מיליון דולר השנה. "אנחנו מאמינים שעל רקע עליית מחירי הבנזין והבריחה של צרכנים ממכוניות זוללות דלק נפתחת הזדמנות יוצאת דופן לשימוש בחומרים קלים בתעשיית הרכב", מסביר רסנר. "אנחנו צופים שמכירות החברה יעברו את ה-150 מיליון דולר בשנת 2015".

פלסן מסתמכת על תקנות חדשות של הממשל הפדרלי בארה"ב, שיאלצו את יצרניות הרכב להגיע לממוצע של צריכת דלק מופחתת עד 2020 ומחייבות כבר היום את היצרניות למצוא לכך פתרונות.

לדברי רסנר, "הלקוח המוביל היום הוא קורבט של ג'נרל מוטורס. אנחנו מייצרים עבור מכונית הספורט החדשה קורבט ZR1 שמונה חלקים במשקל כולל של כ-16 ק"ג, בהם מכסה מנוע וגג. היעד הבא הוא להכניס חלקים לדגם החדש והבסיסי יותר של הקורבט, שמתוכנן לצאת ב-2012".

יודעים לנצל הזדמנויות

לדברי רסנר, פלסן בטוחה במנוע הצמיחה החדש שלה מעבר לים. "מכיוון שידענו לנצל הזדמנויות כמו משבר הטרור העולמי והפכנו מחברת מיגון קטנה וישראלית לחברת מיגון גלובלית ששואפת להגיע למכירות של מיליארד דולר, אנחנו מרגישים שיש לנו את הכלים לעשות את אותו המהלך עם חברת סיבי הפחמן. יש לנו בהחלט תחושה של דז'ה וו בנושא הזה".