רובוט, אטלס ומשחק באש ומים

סיור בתערוכת הבוגרים של בית ברל: 62 תלמידים שרמתם אינה אחידה ; את ההצגה גונבים המיצבים

62 בוגרים מציגים בתערוכת המדרשה לאמנות, שאצרו ארז ישראלי ובועז ארד. זהו מספר רב מלהכיל, והסיור בתערוכה, המתפרסת על-פני קמפוס הכפרי של המדרשה בבית ברל, הוא טיול מגוון ומלא תפניות. למרות הגודש, כמה מהעבודות מצליחות לבלוט יותר מאחרות - חלקן בזכות הכישרון הניכר לעין וחלקן בזכות המורכבות המרשימה שלהן. לעומתן, קשה להימנע מהתחושה שיש פערים ניכרים ברמה בין הסטודנטים, וחלק מהעבודות סובל מחוסר השקעה או פשוט מזלזול.

למרבה המזל, כמה מהמיצבים הטובים בתערוכה מרוכזים באזור אחד. אחד הפרויקטים המורכבים והבולטים הוא חדר "הרובוט" של אלי ברק. בחלל אחד הוא מציג רובוט לבן גדל מידות, חביב למראה אך גם מאיים - את מקום ליבו תפס מסך מוניטור או טלוויזיה. בצד החדר מוטל יצור חייזרי, כסוף, מעין תינוק מתנפח שפניו פני מסך.

לא רחוק משם יצר בן הגרי מיצב מרשים, שבו הוא עומד כאטלס הנושא על כפיו את העולם. אולם לא כדור הארץ מסתובב מעל ראשו, אלא תוף מכונת הכביסה שהוא מחזיק בשתי ידיים מונפות. הדיוקן העצמי של הגרי, עירום, מוקרן בצדה האחורי של דלת, ואת מקום מבושיו תופס כלוב ציפורים ריק. מהצד השני נראות רק רגליו בתחתית האח המבוערת, במבנה של תפאורה המציגה פנים-בית מוזר. ספרים על מדפים, כלי מטבח וכלוב ציפורים.

אפרת רהב חפרה ברצפת החדר ויצרה בריכת נוי שבה שטות צלחות חרסינה מקושטות, בלב שטיח כבד ומעליו אהיל. מעין גינה שנלכדה בחדר או "סלון פולני" שהוגלה למעמד של אובייקט בגינה.

תום פניני משחק בין מים ואש, בשני סרטי וידיאו המוקרנים זה מול זה וביניהם גלים גבוהים - מיצב רב קסם שבו הקהל המשוטט בחדר הופך לחלק מעבודת האמנות. אגב השקעה, פניני בנה "הר געש" על גג בניין מגורים בתל-אביב, לצורך צילומי הסרט בפרויקט הגמר שלו.

בניגוד למיצבים, שעמם קל לגנוב את ההצגה, יש להקדיש יותר תשומת לב לעבודות קטנות מידות בטכניקות מסורתיות יותר. כמו האקוורלים והרישום הרגיש שמציגה רחל קייני, אמנית שהשתתפה כבר השנה במספר תערוכות קבוצתיות. עבודה המשלבת מינימליזם וגרנדיוזיות היא זו של לבנת גיאת - שיצרה צללית ענקית של קהל בקונצרט רוק, או משהו בדומה לכך, בטפט שחור על גבי לוחות זכוכית, המוארים מאחור.

איתן בן חיים מציג עבודת וידיאו שעוסקת ברישום - מעין משחק משמעויות בין אנימציה לציור מסורתי ולמדיה דיגיטלית. בחדר הסמוך, מיצב וידיאו ופיסול של עדי שמעוני, המקרין צללי עלים מרפרפים על משטח מנצנץ, ותמונת מים עגולה (בעבודת וידיאו המוקרנת על הקיר). לאלה נלווה פס קול של ציוץ ציפורים ופכפוך, המופר בירייה ומותיר דממה דרוכה.

קשה לסקור את כל העבודות הטובות, אך ביציאה מהסיור בתערוכה אפשר לשמוח על אווירת הרעננות והרוח הטובה שעולה ממנה באופן כללי. התערוכה יורדת בסוף השבוע הקרוב, אך כמה מהסטודנטים המצטיינים זכו בתערוכות יחיד שיוצגו בשנה הבאה בגלריות עצמאיות. *

המדרשה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל. עד 1.8, ד' 10:00-20:00, ג', ה' 12:00-22:00, ו' 10:00-13:00. טלפון: 7478701-09