בוטלה הרשאת חציבה לחברת שפיר בלא מכרז: "הרשאה ל-20 שנה - לא סבירה"

ביהמ"ש ביטל החלטה של ועדת הפטור במינהל מקרקעי ישראל להעניק לחברת שפיר הנדסה הרשאה לכרייה וחציבה במחצבת כחל עד לשנת 2027 בלא מכרז ; נקבע כי ההרשאה תינתן עד לשנת 2013 בלבד

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע ביטל החלטה של ועדת הפטור במינהל מקרקעי ישראל, להעניק לחברת שפיר הנדסה הרשאה לכרייה וחציבה במחצבת כחל עד לשנת 2027 בלא מכרז - זאת בשל אי-סבירות התקופה לה ניתן הפטור (20 שנה). נקבע כי ההרשאה תינתן עד לשנת 2013 בלבד.

בתחילת 2005 המליצה ועדה בראשות השופט בדימוס דן ביין לתת הרשאת חציבה לחברת נדיר מחצבים למשך 5 שנים. אלא שנדיר נקלעה לקשיים ומונה לה כונס נכסים, שמכר את זכויות הכרייה והחציבה לשפיר. ב-2007 החליטה ועדת הפטור במינהל להקצות את מחצבת כחל לשפיר עד לתום תקופת התוכנית התקפה (2013), ולהאריכה בכפוף להארכת תוקף התוכנית עד 2027, בלא מכרז. החלטתה אושרה על-ידי האוצר.

תעשיית אבן וסיד, שבבעלות שיכון ובינוי אחזקות ורדימיקס, טענה באמצעות עוה"ד נועם רונן ויניב בלחסן ממשרד גורניצקי, כי מתן הפטור לשפיר בלא מכרז אינו סביר, ובכל מקרה תקופת הפטור אינה סבירה ולכן מדובר בפגיעה בשוויון ובשלטון החוק. שפיר טענה, באמצעות עו"ד שוקי חורש מש. הורוביץ, שבמסגרת הליכי הפירוק של נדיר התקיימו הליכים מעין מכרזיים.

פער לא מוצדק

המדינה טענה, כי שפיר קיבלה פטור ממכרז לפי החלטת ועדת הפטור, ולא החלטת ועדת מקצועית (ועדת ביין), כפי שקיבלה נדיר. לדבריה, קיימות "נסיבות מיוחדות ונדירות" המצדיקות התקשרות בלא מכרז: קיימת מחלוקת בין המדינה לבין משפחת אבו-רביעה בדבר הבעלות על שטח המחצבה.

סגן הנשיא, השופט ניל הנדל, ציין כי ועדת ביין המקצועית המליצה לפטור ממכרז בשל תביעות הבעלות הנוגדות של המדינה ואבו-רביעה. ערפל זה לא התפוגג גם כשניתנה החלטת ועדת הפטור. לכן, נקבע כי לא ניתן לומר שהחלטת ועדת הפטור לתת פטור ממכרז לשפיר נופלת מחוץ למתחם הסבירות.

עם זאת, מבחן הסבירות חושף פגם אחר בהחלטות הוועדה - תקופת ההרשאה של 20 שנה. "זוהי תקופה ארוכה ביותר", קבע הנדל. "אם החלטת הוועדה המקצועית היוותה אמת מידה למסקנה שניתן לפטור ממכרז במקרה זה, שורת ההיגיון מחייבת שהיא מצביעה על חוסר סבירות באורך התקופה שנקבעה ע"י ועדת הפטור".

זאת, לדברי הנדל, משום שהוועדה המקצועית קבעה תקופה של 5 שנים, תוך הערכת הזמן הנדרש לפתרון סכסוך הבעלות. "בעידן המודרני תקופה של 20 שנה עשויה להיות רבת שינויים. איני סבור שחל שינוי בנסיבות בין החלטות שתי הוועדות המצדיק פער של 15 שנה. הואיל ומדובר בוועדה מקצועית, היה על ועדת הפטור להתייחס לעמדתה ולנמק מדוע היא סוטה ממנה, כששתיהן דנו במתן פטור ממכרז לאותה מחצבה בפער זמן לא רב", קבע.

הנדל ציין כי שקל לצמצם את התקופה לפי מה שקבעה ועדת ביין, אולם בחר בפיתרון אחר, שאינו שונה בהרבה מכך, ומשקלל בצורה טובה יותר את האינטרסים של הצדדים. הוא הגביל את התקופה לשנת 2013, כך שניתן ביטוי לעמדת ועדת הפטור ובמקביל ניתן משקל של ממש להמלצת ועדת ביין. (עת"מ 352/07).