סייאופטיקס נוסדה בישראל, עברה לארה"ב, ועכשיו היא גם איטלקית: גייסה 20 מ' ד' מפירלי ומתמזגת עם חברה-בת שלה

מפתחת הרכיבים לרשתות כבלים אופטיות גייסה עד כה 154 מ' ד', בין השאר מ-JVP ומג'ורג' סורוס *אראל מרגלית, יו"ר החברה: "בתעשייה הזאת, כדי להוביל צריך להתרחב או להיקנות. העסקה הנוכחית הייתה נכונה, כי לפירלי המון השקעות באופטיקה" / בתיה פלדמן

ברת הטכנולוגיה Cyoptics, שהוקמה ומומנה בין היתר בידי ישראלים וקרנות הון סיכון ישראליות, השלימה גיוס בהיקף של 20 מיליון דולר מקבוצת Pirelli האיטלקית. ההשקעה נעשתה במסגרת המיזוג של סייאופטיקס עם PGT Photonics, חברה-בת של פירלי בתחום האופטיקה.

סייאופטיקס הוקמה בשנת 1999 בידי ד"ר עוזי קורן, המנהל הטכנולוגי בחברה, ד"ר יאיר אלפרן וד"ר מיכה צימרמן. החברה גייסה עד היום, כולל הגיוס הנוכחי, סכום מרשים למדי של כ-154 מיליון דולר משורה ארוכה ומכובדת של משקיעים, בהם גוף ההשקעות של איל ההון ג'ורג' סורוס.

קורן עבד במעבדות של לוסנט והוא מוכר כמומחה בתחום הרכיבים האופטיים. אלפרן היה בעבר שותף בקרן ההון סיכון BRM, ניהל את Oplus שנרכשה בידי אינטל ב-2005, וכן עמד בראש המיזם המשותף של סייפן ו-Infineon, במסגרתו פיתחה האחרונה כרטיסי פלאש המבוססים על הטכנולוגיה של סייפן. צימרמן מכהן היום כסמנכ"ל מו"פ בחברת הסטארט-אפ Oree. החברה מנוהלת היום על-ידי אד קורינגטו.

עם השלמת עסקת המיזוג, פירלי האיטלקית תחזיק ב-30% מהחברה הממוזגת, מה שמשקף לחברה האמריקנית-ישראלית שווי של כ-100 מיליון דולר, סכום לא גבוה בהתחשב בהון הרב שזרם אליה. ההערכות הן שבעקבות המיזוג, החברה תוכל להגיע להכנסות שנתיות של 80 מיליון דולר.

תחרות עם היפנים

סייאופטיקס, שהוקמה כפיצול של SCD, חברה-בת של אלביט מערכות ורפא"ל, מפתחת ומייצרת רכיבי InP (Indium phosphide) אקטיביים לרשתות כבלים אופטיות. הרכיבים הללו מאפשרים הגדלה של נפח הנתונים העוברים בתקשורת על סיבים אופטיים. המתחרות של סייאופטיקס הן חברות שמייצרות רכיבים לרשתות האופטיות וגם תתי-מערכות המיועדות לרשתות. בין המתחרות שלה ניתן למנות את החברות יפניות פוג'יטסו והיטאצ'י.

ב-2005 סייאופטיקס ביצעה רכישה של פעילות חטיבת האלקטרו-אופטיקה של חברת TriQuint תמורת 23.5 מיליון דולר ואז מכרה את חלק מהפעילות לחברת וישיי ב-11.5 מיליון דולר. זאת לא הייתה הרכישה הראשונה - מעט לאחר הקמתה סייאופטיקס רכשה את חברת הסטארט-אפ האמריקנית CENiX. על-פי מאגר המידע IVC, סייאופטיקס רשמה הכנסות בהיקף של 40 מיליון דולר ב-2005.

החברה הממוזגת תציע יכולות בשתי שיטות: אינטגרציה היברידית (שימוש באלמנטים שונים בחבילה אחת) ואינטגרציה מונוליטית (על שבב אחד). אראל מרגלית, מייסד ושותף בקרן ההון סיכון JVP, שהיא בעלת המניות הגדולה בחברה ושמכהן כיו"ר שלה, אומר כי "למרות התחום הקשה שהיא פועלת בו, סייאופטיקס הצליחה להגיע להכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה ולביזנס אמיתי. הטכנולוגיה הייחודית שלה נמכרת לגורמים הגדולים בעולם. בתעשייה הזאת, כדי להוביל את השוק צריך להתרחב או להיקנות. העסקה הנוכחית הייתה נכונה, כי לפירלי יש המון השקעות בתחום האופטיקה ובסייאופטיקס החליטו שרוצים לעבוד עם חברה שיש לה חזון כולל".

מרגלית אמר עוד כי "זו תעשייה לא פשוטה ויש לחץ גדול על מחירים. כדי להיות חברה מובילה, צריך לשלוט בכל התהליך כולל ייצור ואריזה. בנוסף, לפירלי טכנולוגיה בסיסית חשובה, קשרים לספקי התקשורת שהם הלקוחות הגדולים באירופה ברמה שלחברה כמו סייאופטיקס אין. מטרת ההשקעה והמיזוג היא ליצור פלטפורמה לחברה שרוצה להיות עצמאית ורצינית".

המיזוג עם PGT פוטוניקס מבית פירלי, נעשה, כך אומרים בחברה, בשל הטכנולוגיות המשלימות. PGT פוטוניקס הוקמה בפברואר השנה כאיחוד של כל מוצרי הפס הרחב של קבוצת פירלי וחטיבת המו"פ בתחום האופטי במעבדות של פירלי. החברה הממוזגת תציע למעשה מגוון רחב של מוצרים שיאפשרו גמישות גדולה יותר ברשתות אופטיות והורדת העלויות של תקשורת אופטו-אלקטרונית.

יו"ר פירלי, מרקו טרונצ'טי פרוברה, אמר כי ההשקעה מתאימה לאסטרטגיה של פירלי, שהיא "לגדול בתחום התקשורת האופטית באמצעות מיזוג עם גופים אחרים בעלי עניין דומה. אנחנו מאמינים בפוטנציאל שבעסקה הנוכחית שיאפשר לאחד שתי טכנולוגיות משלימות וליצור חברה שהיא מובילת שוק בתחום האופטי". *