בג"ץ: אם אולמרט לא יאפשר את חקירתו - מזוז יוכל להכריז על נבצרותו

עם זאת, נדחתה העתירה שדרשה לחייב את מזוז להורות על נבצרות אולמרט כעת ; העיתונאי יואב יצחק דרש להורות ליועמ"ש להכריז על נבצרות זמנית של אולמרט, כדי שניתן יהיה לחוקרו מדי יום בפרשות השונות

"אם יתברר שהתנהלותו של ראש הממשלה אינה מאפשרת את עריכתן של החקירות הפליליות נגדו באופן ראוי, אפשר שיהא מקום להכרזה של היועץ המשפטי לממשלה בדבר נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה". כך פסק היום (ב') בג"ץ בדחותו את עתירת העיתונאי יואב יצחק.

יצחק דרש להורות ליועץ מני מזוז להכריז על נבצרות זמנית של אהוד אולמרט, כדי שניתן יהיה לחוקרו מידי יום בפרשות השונות. בתגובתו לבג"ץ ביקר מזוז את אולמרט על שאינו מעמיד את עצמו לרשות המשטרה כדי למצות את חקירתו בפרשות מעטפות הכסף ואולמרטורס. "המשטרה אכן נתקלת בקשיים לא מבוטלים בתיאום מועדי חקירות עם ראש הממשלה, כמו גם בקביעת משכן, קשיים בהם לא נתקלה המשטרה בחקירות של אנשי ציבור אחרים, לרבות ראשי ממשלה קודמים", טען מזוז.

מזוז הוסיף ש"על ראש הממשלה להעמיד עצמו לרשות גורמי החקירה, כאשר הוא מתבקש לעשות כן, בהתאם לצרכי החקירה, בתוך זמן סביר". אולם לפי שעה יש להותיר את סוגיית נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה במישור הציבורי-פוליטי ואין מקום לקביעה משפטית מטעמו.

השופטים אשר גרוניס, אליעזר ריבלין ויורם דנציגר ציינו שגם בהנחה שנבצרות זמנית עשויה להידרש מטעמי חקירה (ולא רק מטעמי בריאות), וגם בהנחה שהיועץ המשפטי לממשלה מוסמך בנסיבות המתאימות להכריז על נבצרות זמנית של ראש הממשלה, "ברור שהכרזה כאמור על רקע קיומה של חקירה פלילית הינה פעולה חריגה, שתיעשה אך במקרים נדירים ויוצאי-דופן".

פעולה חריגה

מעבר לקביעתם שהמשך התחמקויות אולמרט מחקירה עשויה להצדיק הכרזה על נבצרותו, נראה כי הם שיגרו רמיזה נוספת לכיוונו של ראש הממשלה. ברור, ציינו, "כי ליועץ המשפטי לממשלה הכוח והסמכות גם בנושא מועדי החקירה, וכי על ראש הממשלה לשתף פעולה עם גורמי החקירה ולפעול כמתחייב בנסיבות המורכבות".

יועץ התקשורת של ראש הממשלה, אמיר דן, מסר בתגובה: "ראש הממשלה ימשיך לשתף פעולה ולהעמיד עצמו לרשות החוקרים כפי שגם נהג עד היום בכל עת שנתבקש לכך".

כזכור, חוקרי פרשות אולמרט קבלו על שראש הממשלה מקצה להם שעתיים לחקירה בכל פעם, כשגם חלק מזמן קצוב זה הוא "מורח" בשאלות ובקשות מכבידות. הם ביקשו יומיים מלאים למיצוי החקירות אך נענו בשלילה. בסוף השבוע מוצו החקירות בפרשות מעטפות הכסף ואולמרטורס וההערכות הן שטיוטת האישום תגובש בחודש ספטמבר. (בג"ץ 6231/08).

אמיר דן, יועץ התקשורת של ראש הממשלה, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "בג"ץ קבע מפורשות כי יש לדחות את העתירה וכי הכרזה על נבצרות מתבצעת רק במקרים חריגים, נדירים ויוצאי-דופן. עוד קבע בג"ץ כי על רשויות אכיפת החוק, בבואם לתאם את מועדי החקירה, להתחשב גם באילוצים היחודיים הנובעים מתפקיד ראש הממשלה. ראש הממשלה ימשיך לשתף פעולה ולהעמיד עצמו לרשות החוקרים, כפי שגם נהג עד היום בכל עת שנתבקש לכך".