הרשות השנייה: ההחלטה להורות לגאידמק למכור את רדיו 99 אינה פוגעת בחופש הביטוי

הגישה את תגובתה לעתירה של גאידמק, המוחה נגד ההחלטה לאלצו למכור את הבעלות על רדיו 99

"בהחלטת הרשות השנייה להורות לארקדי גאידמק למכור מניותיו ברדיו 99 אין פגיעה בחופש הביטוי, שכן בהתאם להוראות החוק כלל אין לגאידמק חופש ביטוי במסגרת שידורי התחנה, אלא להפך, הוא מנוע כליל מלהביע דעותיו האישיות בשידורי התחנה", כך טוענת הרשות השנייה בתגובתה לעתירה לבג"ץ שהגיש נגדה גאידמק, זאת בגין החלטתה לאלצו למכור את תחנת הרדיו האזורי, רדיו 99.

היום הגישה הרשות השנייה את גובתה לעתירה בה היא מבקשת באמצעות עורכי דינה יאיר עשהאל ודרור גדרון ממשרד אברמזון ושות' מבית המשפט לדחות את העתירה ולחייב את העותרים בהוצאות.

כזכור, לפני כשלושה שבועות הגיש גאידמק עתירה לבג"ץ נגד הרשות בה הוא טען כי מכירת מניותיו ברדיו 99 מנוגדת לפסיקת ביהמ"ש העליון. "לא ניתן בלוח זמנים כה קצר גם למכור את תחנת רדיו 99 וגם להתכונן למכרז - ההחלטה פירושה סגירת התחנה", נטען בעתירה שהוגשה על-ידי עורכי הדין רון גזית ואמיר ונג ממשרד רון גזית רוטנברג ושות'.

העתירה הוגשה כאמור לאחר שמועצת הרשות השנייה קבעה כי אין עליו להחזיק במניות של רדיו 99 בשל פעילותו הפוליטית. המועצה קבעה כי על גאידמק למכור מניותיו ברדיו תוך חודשים ספורים ובמקביל להפקיד מניותיו בידי נאמנות עיוורת.

בעתירה שהגיש גאידמק נטען כי החלטת הרשות השנייה עומדת בניגוד מוחלט וגמור להלכות בית המשפט העליון מאז פס"ד 'קול העם' בשנת 1953 אשר קובעת כי "סגירת אמצעי תקשורת מהווה פגיעה חמורה בזכויות יסוד ולכן אסור לרשות לסגור אמצעי תקשורת, אלא אם תשתכנע כי קיים חשש כבד, קרוב לוודאי, כי אותו אמצעי תקשורת יקדם מטרות פוליטיות של בעליו בשידוריו או יפגע בשלום הציבור". עקרונות אלה, נטען בעתירה, אינם שונים על פי הוראות החוק בין עיתון ובין תחנת רדיו הפועלת מכוח זיכיון בערוץ השני.

עוד נטען בעתירה כי גאידמק מעולם לא התערב בשידורי התחנה, ויתרה מזאת: "עוד לפני שנה, התחייב גאידמק ביוזמתו בפני מנהלי התחנה, בכתב, ובהתאם גם נוסח מחדש תקנון החברה, שהוא לא יתערב לעולם בשידורי התחנה. אין אף גוף תקשורת אחר בישראל שבו התחייבות הבעלים לא להתערב בתוכן השידורים כל-כך ברורה וחד-משמעית כמו ברדיו 99".

מרדיו 99FM נמסר בתגובה: "זו הפעם הראשונה מזה עשרות שנים בה מבקשים לסגור כלי תקשורת בישראל, וזאת דווקא בתחנה שמנוהלת ומשודרת באופן מקצועי וללא כל התערבות או חשש להתערבות מצד בעלי התחנה. הרשות השנייה מתעלמת מהפגיעה בחופש הביטוי ומפסיקת בית המשפט העליון. הרשות אף התעלמה משך שנים משליטה של חברי מרכז ליכוד ופעילים פוליטיים אחרים בתחנות רדיו אזוריות, והיא אינה מכחישה זאת בתגובתה. אנו ממתינים לפסיקת בית המשפט העליון".