מותחת את הוונג

מעצבת העל האמריקנית ורה וונג הצליחה לצאת מנישת האופנה, ולמנף את המותג שלה גם למצעים, כלי בית, בשמים ובקרוב גם לריהוט. מתיחה נועזת

ורה וונג, שבנתה את שמה כמעצבת-על בינלאומית בזכות שמלות הכלה שלה, השיקה לאחרונה אתר אינטרנט ראשוני וגאוני, המוקדש לדבר אחד: רשימת מתנות לזוגות שמתחתנים, כמקובל באמריקה, הכוללת את מוצריה בלבד. הרעיון הזה לא היה נחשב למהפכני בעולם השיווק בכלל, ובעולם האופנה בפרט, אלמלא הכינה וונג שיעורי בית כראוי.

בנוסף לקולקציית הבגדים, קו התכשיטים וקו ההלבשה התחתונה, היא השיקה בשמים, מצעים, מגבות, מזרונים, כלי חרסינה וניירות מכתבים - כולם יחד בונים מותג סגנון חיים רומנטי ושיקי. אמנם מעצבי אופנה רבים כמו קנת קול, ג'ורג'יו ארמאני וטומי הילפיגר כבר הציגו קווי עיצוב לבית, אבל איש מהם לא לקח את האסטרטגיה השיווקית רחוק כל כך.

"העמדה הרשמית שלנו בענייני הכלות הרשתה לנו ליצור אמון בין הצרכן לקו מוצרי הבית והלייף סטייל", הסבירה וונג בראיון. "הצעד ההגיוני הבא הוא להעמיק את היחסים עם הלקוח לאורך כל חייו, והמטרה היא להמשיך להתפתח בהתאם לקצב התפתחות הצרכים של הלקוח".

העולם מכיר את וונג, אמריקנית ממוצא סיני, כמעצבת שמלות הכלה של כוכבות העל, בהן ג'ניפר לופז, שרון סטון, אומה תורמן, ויקטוריה בקהאם ואחרות. אולם היא החלה את דרכה דווקא בעולם עיתונות האופנה, וכיהנה כ-15 שנה כעורכת אופנה בכירה ב"ווג" האמריקני. וונג פרשה מהמגזין כאשר נמנע ממנה הקידום הצפוי לעורכת ראשית, ואת הכיסא הנחשק תפסה אנה ווינטור הנצחית, שעבדה תחתיה. ייתכן כי זה היה הרגע המכונן בקריירה של וונג.

ב-1990 היא הקימה את בית האופנה הנושא את שמה, ומאז הוא הלך והתרחב. עיצוביה מתאפיינים ברומנטיות, בדים נשפכים, ולרוב גזרות רפויות-משוחררות, המשדרות אלגנטיות קלילה. לפני כשנה הוכרז על שיתוף פעולה המתגבש בינה לבין החנות המקוונת האמריקנית קוהל'ס, המתחרה של מייסיס. במסגרת זו הושק קו "Simply Vera", שמציע מגוון רחב של פריטים איכותיים במחירים נוחים. הצעד הבא הוא להתרחב לריהוט, בדים עיצוביים, שטיחים, תאורה ואפילו קו של צבעי קיר לבית. לא פלא שיש המכנים אותה "מרתה סטיוארט הבאה".

מה יעצור את וונג מלהפוך למעצבת עממית שמתפזרת למיליון קטגוריות? ובכן, לא רק הזמנים משתנים, אלא גם הצרכנים והמעצבים. אם במשך עשרות שנים הייתה לחנויות כלבו דוגמת סאקס בלעדיות על בגדי מעצבי-העל, הרי שב-2003 פרץ המעצב אייזיק מזרחי את המחסום הזה, עם הקולקציה שעיצב לטארגט. במקום לחסל את הקריירה שלו, היא הפכה להצלחה שמגלגלת 300 מיליון דולר בשנה. ברגע שהוסרה הסטיגמה על הרשתות הקמעונאיות, שיתופי הפעולה הפכו לנפוצים. כך, למשל, מעצבים כמו קרל לגרפלד וסטלה מקרטני מעצבים קולקציות לרשת השבדית M&H.

האסטרטגיה של וונג לא מותחת את גבולות המותג, אלא ממקסמת את קהל הלקוחות: היא מצליחה לרצות בעיצוביה הן את כוכבי הוליווד והן את מעריציהם. בהשוואה לסטיוארט, גם הקהל שלה וגם העיצובים שהיא מציעה לו מתוחכמים יותר. מי יודע, אולי ברגעים אלה כבר מתוכננת גם לה תוכנית אירוח משלה. מרתה, הכיני את המגהץ.

אתר החתונות של וונג: VeraWangonWeddings.com