המאבק על רדיו 99: בג"ץ דחה את בקשת גאידמק לצו ביניים נגד החלטת הרשות השנייה

גאידמק ביקש לעכב את החלטת הרשות השנייה המחייבת אותו למכור את מניותיו בתחנת הרדיו 99 ; הדיון בעתירה יימשך בתקופה הקרובה

בג"ץ דחה את בקשתו של ארקדי גאידמק לפרסום צו ביניים נגד החלטת מועצת הרשות השנייה. גאידמק ביקש לעכב את ההוראה שניתנה על-ידי הרשות השנייה לפיה על גאידמק למכור את מניותיו ברדיו 99 ולהפקידם לאלתר בידי נאמנות עיוורת. הדיון בעתירה שהגיש גאידמק נגד הרשות ייקבע בהקדם.

השבוע הגישה הרשות השנייה את תגובתה לעתירתה של גאידמק בה טענה כי החלטת המועצה כי על גאידמק להעביר מניותיו בתחנה בשל האיסור על פוליטיקאי להחזיק בתחנת שידור, אינה פוגעת בחופש הביטוי שלו, שכן ממילא לפי החוק אסור לבעל תחנה להביע כל דעה אישית בשידוריה. הרשות ביקשה לדחות עתירתו של גאידמק ולחייבו בהוצאות.

לתגובתה צירפה הרשות קלטת וידיאו מתוך תוכנית טלוויזיה בה נראה גאידמק נכנס, בעיצומה של תוכנית, לאולפן רדיו ברוסיה ודורש, כבעלים של התחנה, את המיקרופון כך שיוכל לשדר. באותו מקרה לא הסכימה השדרנית באותה התחנה ברוסיה, שלא הכירה את גאידמק, לאפשר לו לשדר, ובתגובה לכך צוין שם, כנראה על-ידי מנהל התחנה, כי רוסיה "אינה ישראל". בתגובה מציין גאידמק באותה הקלטה (באנגלית) כי "עם אופירה אסייג זה שונה. היא אומרת, ארקדי שב, ודבר".

כזכור, מועצת הרשות השנייה החליטה כי על גאידמק למכור את מניותיו בתחנה בתוך מספר חודשים. החלטה זו התקבלה על יסוד מצב הדברים שבו גידאמק מחזיק במלוא מניות רדיו 99, עומד בראש מפלגה אשר מטעמה מתמודדים מועמדים רבים בבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בנובמבר הקרוב, וגידאמק אף מתמודד בעצמו לראשות עיריית ירושלים.

תגובה זו באה לאחר שבעתירתו טען גאידמק כי החלטת הרשות השנייה עומדת בניגוד מוחלט וגמור להלכות בית המשפט העליון מאז פסק-דין 'קול העם' בשנת 1953 אשר קובעת כי "סגירת אמצעי תקשורת מהווה פגיעה חמורה בזכויות יסוד ולכן אסור לרשות לסגור אמצעי תקשורת, אלא אם תשתכנע כי קיים חשש כבד, קרוב לוודאי, כי אותו אמצעי תקשורת יקדם מטרות פוליטיות של בעליו בשידוריו או יפגע בשלום הציבור". עקרונות אלה, נטען בעתירה, אינם שונים על-פי הוראות החוק בין עיתון ובין תחנת רדיו הפועלת מכוח זיכיון בערוץ השני.

עוד נטען בעתירה כי גאידמק מעולם לא התערב בשידורי התחנה, ויתרה מזאת: "עוד לפני שנה, התחייב גאידמק ביוזמתו בפני מנהלי התחנה, בכתב, ובהתאם גם נוסח מחדש תקנון החברה, שהוא לא יתערב לעולם בשידורי התחנה. אין אף גוף תקשורת אחר בישראל שבו התחייבות הבעלים לא להתערב בתוכן השידורים כל כך ברורה וחד-משמעית כמו ברדיו 99".

מרדיו 99 נמסר בתגובה: "אנחנו שמחים כי בג"צ קבע לקיים דיון דחוף בעניין".