ליידרמן: בחודשיים האחרונים חלה תפנית שלילית חדה ברמת הפעילות של המשק

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים: "אנו סבורים שבחודש-חודשיים האחרונים חלה תפנית שלילית חדה ברמת הפעילות של המשק; סביר להניח ששיעור הצמיחה ב-2009 יהיה לכל היותר 3%; לא מדובר במיתון, אך כאמור בהאטה חדה בקצב הצמיחה"

פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, סבור כי סימני ההאטה כבר כאן: שנת 2009 תהיה שנה קשה, עם שיעור צמיחה של פחות מ-3% והמדיניות התקציבית בסכנה. לגבי שוק המניות? הכל מתחיל ונגמר בוול סטריט.

* האם כלכלת ישראל צועדת בדרך למיתון?

ליידרמן: "אנו סבורים שבחודש-חודשיים האחרונים חלה תפנית שלילית חדה ברמת הפעילות של המשק. סביר להניח ששיעור הצמיחה ב-2009 יהיה לכל היותר 3%. לא מדובר במיתון, אך כאמור בהאטה חדה בקצב הצמיחה".

* האם הערכה זו לא פסימית מדי?

"רק אתמול, עם פרסום הכנסות המדינה ממסים ליולי, קיבלנו המחשה נוספת לעוצמת ההאטה בצמיחה. לדוגמה, הירידה הריאלית של כ-11% בהכנסות לעומת אשתקד, והעובדה שיולי השנה הוא החודש הראשון שבו הגבייה של מסים עקיפים (שהם אינדיקטור טוב לפעילות) נמוכה מהחודש המקביל ב-2007, בהחלט מעוררות דאגה. כך גם הבלימה בעליית היצוא במרבית התעשיות, כולל ההיי-טק".

* מה זה אומר לגבי השגת היעדים הפיסקליים, כגון גירעון של לא יותר מ- 1.6% מהתוצר השנה?

"היעדים הפיסקליים נראים עתה קשים להשגה. זאת ועוד: אי-הוודאות הפוליטית היא גורם סיכון מבחינת ביצועי התקציב. אחרי שנים של ביצועים טובים מאוד, המשמעת הפיסקלית נכנסה לתקופת מבחן שתימשך גם ב-2009. חלק ניכר מהיציבות שהמשק הפגין בשנים האחרונות מקורו במדיניות הפיסקלית האחראית והאמינה שהופעלה כאן. המשך השמירה על הישגים אלה הוא תנאי הכרחי להתנהגות סבירה של השווקים הפיננסיים והמשק בכללותו".

* מה ההשלכות לגבי תקציב 2009?

"חשוב לתכנן את התקציב עם תחזית סבירה ואמינה של הכנסות המדינה ממסים בשנה הבאה. התפנית החדה בפעילות המשק ואי-הוודאות הגדולה לגבי 2009 מחייבים זהירות וקביעת תחזית שמרנית ביותר. אמינות התקציב בעיני הפעילים בשוק ההון תהיה תלויה במיוחד בגורם זה לקראת 2009. יש לקוות שלא ייקבע יעד גירעון מעל 1.6% מהתוצר".

* האם אין חשש לייסוף חד של השקל אם בנק ישראל יפסיק להתערב?

"מוקדם עדיין להתנבא. הרבה יהיה תלוי בהתפתחויות האחרות, כולל בשער הדולר בעולם. עם זאת, התחזית שלנו ל-2009 מניחה פיחות ריאלי מתון של השקל, בין היתר על רקע העלייה הצפויה בגירעון בחשבון השוטף".

* כיצד אתם רואים את ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים?

"גם כאן חלה תפנית בולטת מאוד. לפני כשנה, שוק המניות הישראלי הושפע בעיקר מההתפתחויות בשווקים המתעוררים, ופחות בשווקים המפותחים. בשלושת החודשים האחרונים כל שוקי המניות בעולם זזים ביחד עם וול סטריט. עד שלא נראה התייצבות של השווקים בארה"ב תימשך התנודתיות ביתר העולם וגם אצלנו".

* אתה אופטימי לגבי 2010?

"כדאי להיות צנועים וזהירים גם במה שנוגע לתחזיות לעתיד הרחוק יותר. עם זאת, סביר מאד להניח שלקראת 2010 ניתן יהיה לקבוע שבכל מה שנוגע למשבר הפיננסי בארה"ב ולהאטה בפעילות הגלובלית ובישראל, 'נקודת שיא השפל' מאחורינו. בינתיים, לפנינו שנה וחצי קשות ומאתגרות וכדאי להיות ערוכים לכך". *