מסננים ביחד

HooQs זיהתה בעיה: קשה למשתמשים הסלולריים להגיע לתוכן שמעניין אותם ; קבלו את הסינון השיתופי

העתיד של האינטרנט נמצא בסלולר - כך מעריכים האנליסטים ובכירי התעשייה, שמסתמכים על כך שמספר המכשירים הסלולריים גבוה פי 3 ממספר המחשבים הביתיים. בדיוק על זה בונה גם חברת HooQs, שמאפשרת למשתמשי הסלולר ליצור ערוצי תוכן במכשירי הנייד שלהם. הם יורכבו מקטעי וידיאו ומוזיקה, ויאפשרו שיתוף וכן קבלת תוכן רלבנטי נוסף באמצעות מנוע ההמלצות של החברה.

HooQs הוקמה ב-2006 על-ידי ענר רבון ואיתי גיסין, במטרה "לענות על הצורך של משתמשים סלולריים להגיע לתוכן שמעניין אותם", כדברי גיסין. רבון היה בעבר ממייסדי חברת TriPlay וגיסין היה סמנכ"ל בפרטנר ובעבר היה גם מנהל באמבלייז.

עד כה גייסה החברה 1.2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, בהם זוהר גילון, אילון תירוש (ממייסדי אקסלינק), יגאל אהובי וירון גיסין. כעת נמצאת החברה בסבב גיוס נוסף, במטרה לגייס 3 מיליון דולר למטרות שיווק ופרסום. לדברי רבון, החברה תגיע לרווחיות באמצע 2009.

"מפעילות סלולריות משקיעות מיליוני שקלים בתוכן שהן מחוייבות לקדם", אומר גיסין, "אולם למשתמש הקצה קשה למצוא את התכנים שמעניינים אותו. צורך זה רלבנטי במיוחד לאור העובדה שהאינטרנט נעשה יותר פרסונלי, ואילו המסך הקטן של הסלולר יוצר חוויית גלישה פחות נעימה".

בשל הקושי הזה, פיתחה החברה מנוע המלצות תוכן, שמאפשר ליצור קשר ישיר עם משתמש הקצה, ללמוד את הרגלי צריכת התוכן שלו, ולהציף אותו בתכנים רלבנטיים מכל הרשת. לדברי נמרוד שטיינבוק, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, "המערכת בוחנת קורלציות בין קטעי וידיאו שונים, ומציעה לגולש תכנים נוספים, שעל-פי ההתאמות ובהתאם להרגלי צריכת התוכן של משתמשים אחרים, המערכת חושבת שיעניינו אותם. זהו מנגנון סינון שיתופי".

התוכן שמציעה החברה מגיע מכ-50 אתרי תוכן, מוזיקה ווידיאו, ויש לה שיתופי פעולה עם גופי מדיה גדולים, כגון: CBS ו-ESPN, ועם פרטנר וסלקום בישראל. היא גם נמצאת בתוכנית פיילוט עם קבוצת מפעילים סלולריים באירופה. "רוב בעלי התכנים לא מפתחים מספיק את תחום המובייל, ולכן הם מעוניינים בשותפויות מהסוג הזה, שמגדילות את ערוצי ההפצה", טוען רבון.

האתר עלה לאוויר ביולי 2007, אולם "תוך חצי שנה, לאחר שהגענו ל-200 אלף צפיות וידיאו בחודש, ראינו שהגידול נעצר", מספר רבון. "לכן פיתחנו את מנוע ההמלצות, והיום כבר יש חצי מיליון צפיות בחודש, כ-100 אלף מבקרים באתר מדי חודש, וגידול של כ-50% במספר סרטי הווידיאו שגולש רואה בממוצע".

גיסין מוסיף כי "השאיפה שלנו היא להיות המקום הכי טוב עבור וידיאו בסלולר, באמצעות שירות שמתאים עצמו לגולש". האתר מצריך הרשמה רק אם המשתמש רוצה ליצור ערוץ תוכן, שכן הוא מזהה את הגולש באמצעות השתלת Cookies בעת שהוא גולש לאתר מהסלולר.

* פופולריות הטרנד הסלולרי מביאה גם לתחרות גבוהה?

גיסין: "יש שירותי וידיאו לסלולר, כדוגמת Mobango ו-Mywaves אולם הם רק מציעים תוכן רב, אבל לא פרסונלי. כרגע, מנוע המלצות קיים רק בתחום המוזיקה, כדוגמת האתר פנדורה". לדבריו, מפעילות הסלולר, שלהן שפע של תכנים סלולריים, הן לא מתחרות אמיתיות של החברה, שכן גם הן מעדיפות לשווק את התוכן הרב שיש להן בצורה חכמה, ו-HooQs מאפשר להן לעשות כך. הגולשים יכולים גם לדרג את התוכן בו הם צפו או לבחור לקבל ערוצי תוכן שמשתמשים אחרים מייצרים.

HooQs - ת"ז

* שנת הקמה: 2006

* יזמים: ענר רבון (סמנכ"ל תפעול) ואיתי גיסין (מנכ"ל)

* השקעה: 1.2 מיליון דולר ממשקיעים * פרטיים: זוהר גילון, אילון תירוש, יגאל אהובי וירון גיסין. בסבב גיוס נוסף במטרה לגייס 3 מיליון דולר

מספר עובדים: 6

* מיקום: תל-אביב

* היום בעוד שנה: "נהיה משווקים על-ידי קבוצת מפעילים גלובלית ונפיץ תוכן של מספר גדול של מותגי מדיה"

* כתובת האתר: hooqs.com

מקור: IVC-online.com