מה קרה לדולר ביום שישי

ומי ינצח במרתון המטבעות שבשבועות שחלפו המתחרים בו נעים בכיוונים חדשים

אילן דנציגר הוא רואה חשבון ואנליסט בכיר ב"כלל פורקס", זרוע המט"ח של כלל פיננסים

ביום שישי עלה הדולר על הפודיום לקבל את מדליית הזהב בהתחזקות למרחקים קצרים. זאת לאחר שהתחזק מול האירו בתוך יממה אחת בכ- 330 נקודות משער של 1.5334 (הגבוה ביום) עד לשער של 1.4997 (הנמוך ביום). התחזקות ביום אחד של למעלה מ- 2%, שיא של בערך ארבע שנים, מאז...האולימפיאדה הקודמת.

אנו האנליסטים, המחפשים סיבות למה שקרה ביום ו', מסבירים את ההתחזקות בהחלטת הריבית באירופה ביום ה' ובנאום שנשא נגיד הבנק האירופי, ז'אן קלוד טרישה מיד לאחר ההודעה על הותרת הריבית בשיעורה הנוכחי (4.25%).

ביום ה' בשעה 14:45 (על פי שעוננו) התפרסמה החלטת הריבית באירופה שלא הפתיעה. אחרי שבתחילת חודש יולי הועלתה הריבית באירופה ב-0.25%, בעקבות התגברות האינפלציה במספר מדינות רב בגוש האירו, החליט הפעם טרישה שלא לשנות את שיעור הריבית.

אמנם האינפלציה מראה סימנים של התפרצות, אך מנגד עומדים נתוני הצמיחה החלשים במדינות האיחוד, והעלאת ריבית עשויה להחריף נתונים אלה, המטרידים את מקבלי ההחלטות.

עם כן, גם ההחלטה וגם הנאום שנשא טרישה היו צפויים ולא חידשו דבר. הסוחרים פרשו את הנאום כהצהרה שבעתיד הקרוב, לא תועלה הריבית במרחב האירופי - דבר שהובן ממספר נאומים קודמים של טרישה.

סיבה נוספת להתחזקות הדולר, כך האנליסטים המנתחים את המטבעות, היא הירידה החזקה במחירי הנפט. בתוך פחות מחודש ירד מחיר חבית נפט מהשיא, כ-147 דולר למחיר של כ-115 דולר לחבית, ירידה של יותר מ-20% במחיר. אם מחירי הדלק ימשיכו לרדת, אזי בחודש הבא, מילוי דלק במזדה 3 שלי כבר יעלה סוף סוף פחות מ- 300 שקלים.

בין הדולר לנפט

קראתי גם את האנליסטים המנתחים את הנפט, על פיהם הירידה החדה במחירי הנפט נובעת מהתחזקות הדולר ותהיתי: מה מזין את מה, הנפט את הדולר או הדולר את הנפט? ובכן, אני מעריך שאת שניהם מזינים הספקולנטים.

בטווח הקצרי הם אלה שבגינם מחיר הנפט הגיע ל-147 דולר לחבית והם גם דאגו שיחזור משם (בכל זאת כמה זמן נהיה מוכנים לשלם מעל 300 שקלים למיכל דלק).

הם גם דאגו שכל אירו יהיה שווה 1.60 דולר ודאגו שהמחיר ירד חזרה ל-1.50. רמת 1.6020-40 שנרשמה לראשונה בחודש אפריל ופעם שניה באמצע יולי השנה, יוצרת תבנית טכנית של פסגה כפולה (שעליה, אני מניח, יסביר לכם בפרוטרוט ובהזדמנות עמיתי משה שלום) שיעדה עשוי להוביל עד לרמת 1.4500 בטווח הבינוני.

המרתון של הדולר

נחזור לאולימפיאדה ולריצת המרתון - המהלך מ-1.60 ל-1.50 באירו/דולר קרה בתוך שלושה שבועות ויתכן מאוד שטרם הסתיים. בריצת המרתון השנה מספר מועמדים חזקים מאוד למדליה. הלירה שטרלינג נחלשה מול הדולר, באותו פרק זמן, משער של 2.0150 עד ל- 1.9150 ביום שישי.

גם הדולר הקנדי פרץ השבוע תקופת דשדוש ארוכת טווח. (במאמר "המדשדשים" מיום 25/6/08 במדור זה, התרעתי על פריצה זו). ביום שני הקודם ארעה הפריצה. השער חצה את 1.0320 ובתוך ארבעה ימי מסחר נגע כמעט בשער של 1.07, כנראה בדרך לפחות ל- 1.09.

מטבעות הפסיפיק

שימו לב למתמודדים המפתיעים מאוקיניה. הן הדולר האוסטרלי והן הדולר הניו זילנדי נחלשו באחוזים ניכרים ביחס לדולר בטווח קצר ביותר.

הקרב על המדליה בריצת המרתון המטבעית נמצא בעיצומו. לסוחרים מומלץ לא להחמיץ את המרוץ בו שתיבדק קצה גבול יכולתו של הספקולנט. היזהרו, שלא כמו בריצת מרתון רגילה שבה רצים רק קדימה, במרתון המטבעות רצים בדרך כלל גם מספר פעמים אחורה, לפני שמגיעים למטרה.