בכיר בבנק ישראל: "אין כל החלטה חדשה להפחית את סכום רכישות המט"ח"

"עם זאת, ככל שנתקרב ליעד התוכנית - קצב הרכישות יואט" ; בבנק ישראל הופתעו לקרוא הבוקר את הדברים של צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, לפיהם הבנק יחזור לרכוש 25 מיליון דולר במקום 100 מיליון דולר

בבנק ישראל הופתעו כאשר קראו הבוקר את דבריו של צבי אקשטיין, משנה לנגיד בנק ישראל, לפיהם יפסיק הבנק את תוכנית רכישת הדולרים בשוק בעוד כחודשיים וכי כבר בקרוב יחזור בנק ישראל לרכוש 25 מיליון דולר במקום 100 מיליון דולר כפי שנעשה מה-10 ליולי ועד היום.

בכירים בבנק ישראל מיהרו הבוקר להכחיש בתוקף את הדברים, ואמרו ל"גלובס" כי "נכון לעת עתה, אין כל החלטה חדשה בתוכנית הרכישות. נגיד הבנק, סטנלי פישר, לא נתן כל הוראה חדשה בנידון, למעט להמשיך לעקוב בדריכות אחרי ההתפתחויות בשוק המט''ח".

בכיר בבנק המרכזי הוסיף כי "בכוונת הנגיד להשלים את תוכנית הרכישות אשר מיועדת להגדיל את יתרות המט''ח של בנק ישראל ב-10 מיליארד דולר, וכך ייעשה". עם זאת ציין הבכיר, כי ייתכן בקצב הרכישות יואט חזרה ל-25 מיליון דולר ליום כפי שהוחלט בהתחלה; הכול, בהתחשב בשער החליפין של הדולר אל מול השקל.

לגבי האפשרות להפסיק לחלוטין בעוד חודשיים את התוכנית כפי שפורסם בשבוע שעבר אמר הבכיר כי "אפשרות זו איננה קיימת ואיננה הגיונית מבחינה מתמטית, שכן עד כה נרכשו פחות מ-3 מיליארד דולרים על ידי בנק ישראל ועל מנת להשלים את רכישה של 10 מיליארד דולר, בקצב של 100 מיליון ליום, נדרשים לפחות יותר מ-3 חודשים על מנת להשלים את המהלך."

בזירת התעשיינים התקבלו הידיעות בלב כבד שכן לידיעה כזו השפעה ישירה ומיידית על הערך הנוכחי של הדולר. בכירים בתעשייה אמרו ל"גלובס" כי "לעיתים עדיף לשתוק ואל להגיד כלום. בנק ישראל לא צריך להודיע מה הוא הולך לעשות מחר בשוק, זה רק פוגע בנו ובאמינותו של בנק ישראל עצמו".

הגורמים פנו כבר לפני שבוע לאקשטיין עצמו ולדוברות בנק ישראל על מנת שהבנק הוציא הודעת הכחשה בנושא, אך בבנק ישראל מסרבים לבצע צעד כזה.

[לאתר המט"ח]