ישיר בית-השקעות: היזהרו מהאירו, לכו על הליש"ט והריאל

גלובס tv מיכה כלפון, סמנכ"ל קרנות נאמנות בישיר בית-השקעות בראיון לגולבס TV: "השנה לא נראה את המשך ההתחזקות של השקל - אנחנו בתחילת הסייקל של מיתון" ; "אני חושב שעכשיו האירופאיים מתחילים לשלם את המחיר האמיתי של הריבית הגבוהה"

"בשנה האחרונה השקל התחזק מול כל המטבעות כמעט בעולם, אבל השנה זה לא יקרה, מכיוון שיש כמה אינדיקטורים בישראל שמצביעים על אפשרות לחולשה של השקל לפחות מול חלק מהמטבעות". כך אמר היום (א') בראיון לגלובס TV, מיכה כלפון, סמנכ"ל קרנות נאמנות מישריבית השקעות. [לאתר המט"ח]

כלפון הוסיף כי מתחילים לראות במשק הישראלי סימנים של חולשה כמו ירידה בהכנסות ממיסים, "אנחנו בתחילת הסייקל של מיתון. בעולם כבר יש מיתון קרוב לחצי שנה, לעומת זאת בישראל הסייקל הזה רק מתחיל. התקציב לשנת 2009 לא ממש נסגר כמו שהאוצר רצה, ואם אנחנו מדברים גם על צד ההכנסות שאמור לרדת, וגם צד ההוצאות שאמור לא להיות מספיק מרוסן, כנראה שישראל לא תצליח לעמוד ביעד לגרעון תקציבי וזה מבחינת המשקיעים הזרים איתות שיכול להיות מאוד שלילי מבחינת חוזק המטבע". הוסיף כלפון.

כלפון ציין כי מה שעמד מאחורי ההתחזקות של הדולר בעולם הייתה הירידה במחירי הסחורות, בעיקר בטווח הקצר. "ראינו בחצי שנה האחרונה, שכל אימת שמחירי הסחורות והאנרגיה עלו הייתה היחלשות בדולר. הירידה במחירי הסחורות ובמחירי האנרגיה עוזרת מאוד למשק האמריקני ויכולה לתמוך בהם להימנע מלהיכנס למיתון עמוק. לכן, היא מחזקת את המטבע בטווח הקצר. יש גם גורמים בטווחים הארוכים יותר שגרמו להתחזקות הדולר". ציין כלפון.

* אז על איזה מטבעות כן היית ממליץ להסתכל עכשיו?

"בנוסף לדולר, אני הייתי ממליץ על הליש"ט (GBP) לפחות בטווח הקצר. בתקופה הקרובה אני מעריך שהלירה שטרלינג יהיה מטבע מעניין להשקעה אפשר לשקול אפילו לקחת את ההשקעה בלירה שטרלינג באגחים בריבית קבועה. הסיבה להמלצה בליש"ט זה שבסך הכל הגורמים שמחזקים את המשק שעשויים לחזק את המשק האמריקני יחזקו גם את בריטניה. סוף של סייקל שלילי, מחירי נדל"ן שמתחילים כבר להתייצב, המתאם בין הדולר ללירה שטרלינג הוא די גבוה". ציין כלפון.

בנוסף לכך המליץ כלפון להסתכל על הריאל הברזילאי (BRL) שימשיך לדעתו להיות מעניין גם השנה. "אני רק אציין, שאנחנו השקענו השנה בלירה הטורקית ויצאנו מהמטבע הזה לאחרונה. אנו ממליצים על הברזילאי, בעיקר משום שהאינפלציה היא במגמת שליטה, לעומת זאת, הצמיחה היא במגמת עלייה בין השווקים המתעוררים הבודדים שמראה עלייה בצמיחה, וגם הכי חשוב מבחינת המשקיעים הזרים, זה מדיניות פיסקאלית אחראית ורפורמות מאוד משמעותיות בכלכלה הברזילאית". הוסיף כלפון.

* מאיזה מטבעות היית ממליץ למשקיעים להתרחק בחצי השנה הקרובה?

"קודם כל האירו (EUR). אני חושב שהגוש האירופאי נמנע בחצי שנה האחרונה מהורדות ריבית, ושמר על רמת ריביות גבוהה, שמא תהיה התפרצות אינפלציונית. המדיניות הזאת גרמה להתחזקות מוגזמת של האירו ביחס לדולר". ציין כלפון.

"אני חושב שעכשיו האירופאיים מתחילים לשלם את המחיר האמיתי של הריבית הגבוהה. אתמול התפרסמו בגרמניה נתוני צמיחה שליליים של 1%, לעומת צפי של חצי אחוז. יש ירידה בייצור התעשייתי, ולכן אנחנו צופים מצב שהאירופאיים יצטרכו בכל זאת להוריד את הריבית, ולכן היורו לא יהיה מעניין השנה".

אך לעומת זאת נזהר כלפון לגבי הלירה הטורקית (TRY) וזאת מכיוון שלדעתו היא נמצאת ברמת שערים יחסית גבוהה מול מטבעות אחרים בעולם. "הריבית היא כבר ברמות שיא, אנחנו רואים אפשרות מכאן אולי לעוד עלייה אחת, אבל אחר כך ירידות בריבית בטורקיה. אנחנו חוששים שהתמסורת של האינפלציה שם תהיה הרבה יותר גבוהה ממה שצופים, ולכן אנחנו לקחנו את הרווח שיש בלירה הטורקית, רווח יפה מאוד שהיה השנה, ואנחנו מעדיפים לעבור למטבע אקזוטי אבל פחות מסוכן". הוסיף כלפון.

* אחרי החלטת הריבית בארה"ב, איזה תקופה צפויה לנו בזירת המט"ח?

"הדולר האמריקני ימשיך להתחזק בעיקר מול האירו, לא רק בכיוון הריבית. הריבית בארה"ב לא אמורה לרדת בתקופה הקרובה וגם לא לעלות. תהיה התייצבות, אבל לעומת זאת במטבעות אחרים אנחנו כן נראה שינויים. ציינו את היורו שהריבית שלו אמורה לרדת במוקדם או במאוחר, ולכן הדולר ימשיך להיות מעניין, כל עוד גם ממשיך שיפור במאזן הסחר של ארה"ב זה גם ימשיך לחזק את המטבע האמריקני. אנחנו צופים שהיציאה ממיתון תהיה בארה"ב הרבה לפני אירופה, וזו עוד סיבה להתחזקות הדולר". סיכם כלפון.

[לאתר חוזים עתידיים]