החשכ"ל: מאפריל גידרנו חוב בסך 1.5 מיליארד דולר; נפעל בשוק לפי הצורך

סך העסקאות שבוצעו מתחילת 2008 הסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר ; באוצר מדגישים כי העסקאות בוצעו לשם הקטנת החשיפה למט"ח, שהואצה משמעותית בחודשים האחרונים בשל תנאי השוק ; בנוסף, מתחילת השנה בוצע פירעון מוקדם של חוב ממשלתי במט"ח בסך כ-400 מיליון דולר

מאז חודש אפריל ביצע החשב הכללי, שוקי אורן, עסקאות שונות כנגד החוב החיצוני של ממשלת ישראל במט"ח, בהיקף כולל של 1.5 מיליארד דולר, כך נמסר ממשרד האוצר.

סך העסקאות שבוצעו מתחילת 2008 מסתכמות בהיקף כולל של 2.5 מיליארד דולר. באוצר מדגישים כי העסקאות בוצעו במסגרת תוכנית העבודה הרב שנתית של החשב הכללי להקטנת החשיפה למט"ח שהואצה משמעותית בחודשים האחרונים בעקבות תנאי השוק.

נזכיר, כי החוב במטבע זר של ממשלת ישראל עמד בסוף שנת 2007 על כ- 31.1 מיליארד דולר ומתוכם הסתכם החוב הדולרי בכ- 27.4 מיליארד דולר, כ- 88% מכלל החוב הזר .

מטרה אחרת ולא מוצהרת רשמית של תוכנית זו, היא העלאת מחירי הדולר בשוק, שהגיע לפני מספר שבועות לשפל חסר תקדים לרמה של 3.2 שקלים לדולר. העסקאות שמבצע את החשב הכללי היום משפיעים בעקיפין על מחיר הדולר הנוכחי לכוון התחזקותו. עם זאת, באוצר ממשיכים להבהיר כי הכוונה איננה חיזוק הדולר אלא ניצול הדולר הנמוך להקטנת החוב אך לא מכחישים כי פעולות אלו, תומכות בחיזוק המטבע האמריקני.

בנוסף לעסקאות אלה, ביצע החשב הכללי מתחילת השנה פירעון מוקדם של חוב ממשלתי במט"ח בהיקף כולל של כ-400 מיליון דולר, תוך ניצול של שער הדולר הנמוך.

באוצר מדגישים עוד כי החשב הכללי ימשיך לפעול בשוק בהתאם לתכנית ולתנאי השוק המשתנים, כמו כן, דווח כי כל העסקאות בוצעו תוך עדכון מלא של בנק ישראל.

תוכנית גידור החוב היא יוזמה של החשב הכללי הקודם, ירון זליכה. להלן סיכום העסקאות שבוצעו מתחילת השנה 2008: היקף העסקאות (במיליוני דולרים): עסקאות החלף דולר-יורו 500 ; עסקאות החלף דולר-שקל 750 ; עסקאות פורוורד דולר-שקל 850 ; פרעון מוקדם 400, ובסה"כ עסקאות בכ-2,500 מיליוני דולר

[לאתר המט"ח]