מכה נוספת לגאידמק: ישלם 50 מיליון שקל בגין הפרת הסכם לרכישת מפעל בקזחסטן

כך נקבע בפסק בורר שניתן בסוף השבוע ; יוסי טרוים, איש עסקים מסביון, טען כי גאידמק רכש ממנו את המפעל כדי לשקמו, אך העביר לו רק חלק קטן מסכום הרכישה

מכה נוספת למיליארדר ארקדי גאידמק: פסק בורר שניתן בסוף השבוע חייב אותו לשלם כ-50 מיליון שקל לאיש העסקים יוסי טרוים מסביון, בגין הפרת הסכם לרכישת מפעל כימי בקזחסטן. זאת, במסגרת תביעות הדדיות שניהלו השניים והועברו לבוררות אצל השופט בדימוס דן ארבל.

ב-2003 תבע יוסי טרוים מגאידמק 98 מיליון שקל. באמצעות עוה"ד שאול קוטלר ושחר הררי, טען טרוים שהחזיק בכ-95% ממניות חברת AKTAL, המחזיקה בתשלובת כימית בקזחסטן ומעסיקה כ-4,000 עובדים. לדבריו, המפעל היה נתון בקשיים וגאידמק רכש ממנו את מניותיו במטרה לשקמו, בזכות קשריו עם השלטונות המקומיים. אלא שלטענתו גאידמק העביר רק 3 מיליון דולר מתוך סכום הרכישה - 22 מיליון דולר.

לדברי טרוים, הוא העביר את הבעלות לגאידמק לפני תשלום התמורה כיוון שגאידמק האיץ בו לעשות כן לפני שקזחסטן תלאים את המפעל, בהיותו בעל קשרים אישיים עם נשיא קזחסטן, נזרבייב. ואולם בשלב מסוים הבהיר גאידמק שלא ישלם את שאר הסכום משום ששיחד את נזרבייב ב-5 מיליון דולר כדי שיוכל להחזיק בבעלות במפעל.

גאידמק הגיש תביעה שכנגד בסך 120 מיליון שקל, שבה טען כי טרוים חבר לאדם בשם ג'לאל חיידרוב, המבוקש על-ידי שלטונות החוק ברוסיה, כדי שישמש איש קש שלו וכדי לסחוט כספים מאנשי עסקים עשירים ממוצא רוסי. כן טען שטרוים הפר הסכם משנת 2003, לפיו 3 מיליון דולר שתשלם אקטאל יהוו סילוק סופי של תביעותיו כלפי גאידמק. בהמשך מחק גאידמק את תביעתו.

ב-2006 קיבלו הצדדים את המלצת הרשם שמואל ברוך להעביר את התביעות לבוררות בפני השופט בדימוס דן ארבל, לשעבר מנהל בתי המשפט. גאידמק, שיוצג בבוררות ע"י עוה"ד איל רוזובסקי ושלומי בן-אריה, טען בין היתר שההסכם שהציג טרוים הוא מזויף.

בפסק בורר בן כ-150 עמודים קיבל ארבל חלק מטענותיו של טרוים. ארבל קבע שההסכם נכרת בעל-פה בלחיצת יד, וכי זהו סגנון עסקים מקובל במדינות ברית המועצות לשעבר. עם זאת, הוא חישב מחדש את תנאי העסקה לפי נוסחאות שונות וחייב את גאידמק בכ-50 מיליון שקל.

בסביבתו של גאידמק אמרו כי מדובר בפסק בוררות חלקי, שגם בו קיבל טרוים רק כשליש מהסכום שתבע, והוא אינו סופי עד שיוכרע ערעורו של גאידמק בפני ערכאת ערעור של 3 בוררים.