הממשלה עומדת להעביר לרוסיה את אחד המתחמים היוקרתיים ביותר בירושלים

ביהמ"ש המחוזי בירושלים נענה לבקשה להעביר את "חצר סרגיי" לקניין המדינה לקראת העברתו לרוסים ; מדובר בעסקה שנרקמה בשנה האחרונה בין ממשלות ישראל ורוסיה במימון עקיף של גאידמק ואברמוביץ'

בעוד המתיחות על רקע הסיוע הצבאי לגאורגיה טרם פגה, מסתבר כי ממשלת ישראל נערכת בימים אלה להעביר לידי הרוסים את אחד המתחמים היוקרתיים בירושלים

המדינה מעבירה בימים אלה את הבעלות וחלק מהחזקה במתחם בית סרגיי שבמגרש הרוסים בירושלים לידי ממשלת רוסיה, זאת בהתאם להסכם אליו הגיעו הצדדים.

ל"גלובס" נודע כי באחרונה (ה-27 ביולי) נענה בית-המשפט המחוזי בירושלים לבקשת האפוטרופוס הכללי להעברת בית סרגיי לקניין המדינה בנוסף לכ-10.9 מיליון שקל, שהתקבלו במהלך השנים בעד השכירות בנכס. האפוטרופוס הכללי מנהל את בית סרגיי מ-1952.

הבקשה הוגשה לאחר שהוועדה המיוחדת להעברת נכסים לקניין המדינה המליצה להעביר את הנכס לקניין המדינה ולהפסיק את ניהולו על-ידי האפוטרופוס, וזאת לקראת העברת הנכס לבעלות הרוסים.

מספר גופים שונים בירושלים, בהם החברה להגנת הטבע, כבר החליטו לצאת נגד הפעולה, אולם התהליך כבר מתנהל וספק אם בכוונת ממשלת ישראל לעצור אותו .

חצר סרגיי קרויה על שם יורש העצר של הצאר ניקולאי השני, סרגיי אכסנדרוביץ. המבנה נבנה ב-1890 עבור צליינים מרוסיה הצארית, והוא כולל מבנה מרשים עם חצר פנימית. הבניין נרשם במקור בבעלות הדוכס הגדול סרגיי, שעמד בזמנו בראש ארגון בשם OPS. כיום הוא משמש את משרד החקלאות החברה להגנת הטבע ומשרדים של רשות שמורות הטבע והגנים.

בתקשורת רוסית פורסם כי רוסיה תובעת בעלות וחזקה או חלק מהחזקה גם על מגרש הרוסים עצמו, שנמצא קרוב מאוד לרחוב יפו ולמרכז העיר, חצר סרגיי שנמצא בו ומתחם הנביאים שברחוב הנביאים 62. בעבר פורסם שבין הממשלות סוכם כי פינוי הנכסים ישולם על-ידי ממשלת רוסיה ואנשי העסקים ארקדי גאידמק ורומן אברמוביץ'. ממשלת רוסיה תובעת גם את החזקה במבנה שמשמש כיום את בית-משפט השלום שבמגרש הרוסים.

לפי פרוטוקול הוועדה, בית סרגיי נתבע על-ידי ממשלת ברית-המועצות לעצמה כבר ב-1949, אולם אז ישראל לא הכירה בדרישה. ראשיתו של ההסכם בין הצדדים, לפי הפרוטוקול, הוא בתביעה שהגישו שני גופים - OPS "הלבנים" ו- REM "הלבנים" ב-1972 בה ביקשו שביהמ"ש יכיר בהם כנאמנים על נכסים מסוימים ויבטל את מינוי האפוטרוס הכללי לגביהם. ב-1984 נחתם הסכם עם אותם גופים ביחס לכלל הנכסים להם טענו, כולל בית סרגיי. לאור זאת, כפי שטען האפוטרופוס הכללי בבית-המשפט, אין כרגע מי שיכול לטעון לזכויות בעלות בבית סרגיי.

ב-1994 הוקמה ועדה בינמשרדית בעניין ומאז ועד השנה התקיימו משאים ומתנים בין הממשלות. הסכמה מדינית בדבר העברת הנכס לממשלת רוסיה התקבלה בחילופי אגרות וכתב שיפוי בינואר השנה. כתב השיפוי כולל התחייבות לשיפוי של ממשלת רוסיה במידה שישראל תחויב לשלם פיצוי כלשהו בגין העברת הבעלות בנכס לרוסיה.

החברה להגנת הטבע הופיעה לדיון בבית-המשפט והתנגדה להעברת בית סרגיי לידי המדינה. היא טענה כי השקיעה כספים רבים בנכס שבחלקו היא מחזיקה כ-34 שנים. החברה חוששת כי העברת הנכס לידי המדינה וממנה לממשלת רוסיה תביא להפקעת זכויותיה במקום ולהפסקת פעילותה הענפה בו. בתגובה מסר האפוטורופוס הכללי בביהמ"ש כי לא יתכחש לזכויותיה, ככל שקיימות.

בתגובה לשאילתה אמר סגן שרת החוץ, מגלי והבה במרץ האחרון כי מתקיימים מגעים בין הממשלות גם בעניין בניין בית-משפט השלום, שרשום כבר בבעלות הפדרציה הרוסית. המשא ומתן הוא לגבי הסכום הכספי שתשלם רוסיה לישראל עבור פינויו. והבה הכחיש כי במגעים מעורבים אנשי עסקים.

באחרונה פנה עו"ד יצחק בם מטעם "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" למשרד החוץ ולמשרד המשפטים בדרישה להימנע מהעברת הנכס לגוף זר כלשהו, בין אם מדובר בפדרציה הרוסית ובין אם מדובר בגוף זר אחר, מבלי שהסכמה כלשהי הובאה לידיעת הממשלה, אושררה והונחה על שולחן הכנסת. אחרת, מאיים הפורום לעתור לבג"ץ.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "מדינת ישראל החליטה להעביר את הבעלות וחלקים מהחזקה במתחם לידי הרוסים, כפי שהוסכם. בימים אלו מתנהל תהליך העברת הבעלות כולה וחלק מהחזקה. חלק מהדיירים המוגנים במקום וגופים ששוכרים ימשיכו לפי ההסכם להישאר בנכס לתקופות שונות".