הסבלנות משתלמת במניות הנדל"ן

כשחברת נדל"ן, אפריקה מגורים למשל, מפסידה 3.5 מיליון שקל, אין בכך כמעט לא כלום

זוכרים את מחלקת המחקר של בנק דיסקונט? לפני פחות מחודשיים, כשאפריקה ישראל ביצעה גיוס הון בסכום הקרוב למיליארד שקל (ועם מחיר מניה שנסגר בפקיעה על 213 שקל), הוציאה האנליסטית שלי סולטניק מדיסקונט המלצה שלא לקנות מניות אפריקה. מאוחר יותר, כשההנפקה זכתה לביקושים בסכום של 1.5 מיליארד שקל, הרשו לעצמם מנהלי אפריקה ישראל להשתעשע על חשבון האנליסטית.

"חבל שאנליסטית צעירה, שאין לה עדיין מספיק ניסיון והבנה בעסקי אפריקה, משחררת עבודה כזאת", אמר איזי כהן, מנכ"ל החברה. "הפרשה הזאת גרמה יותר נזק לבנק מאשר לאפריקה", הוסיף כהן, זאת לפני שמניית החברה המשיכה לצלול דרומה, עד לרמה של 137.5 שקל למניה בתחילת המסחר היום.

כדאי להיזכר גם בחברת הייעוץ נשיונל קונסלטנס. זו החברה שסיפקה לבנק לאומי בתחילת 2006 הערכת שווי של 7 מיליארד שקל לחברת אפריקה ישראל, מהלך שהוביל למכירת אחזקות הבנק באפריקה, בשיעור של 15.8%, תמורת 1.12 מיליארד שקל.

מאוחר יותר, כשמניות אפריקה ישראל הגיעו לשווי של 7 מיליארד דולר, הוטחה ביקורת קשה בדירקטוריון הבנק שאישר את המכירה ואף הוגשה תביעה נגד אפריקה ישראל בגין הסתרת מידע מבנק לאומי. נשיונל קונסלטנס הוצגה במערומיה - לפחות עד החודש האחרון, כשאפריקה ישראל חזרה שוב להיסחר לפי שווי של 7 מיליארד שקל.

נזכרנו בזה השבוע לא כדי לעקוץ (שוב) את אפריקה ישראל, אלא דווקא כדי להעמיד את הדברים בפרופורציות. כמו שנשיונל קונסלטנס ובנק דיסקונט לקחו בשעתו נשימה עמוקה, והבליגו על העלבונות והביקורת כשהמניות והשווים נסקו, כך צריכים המשקיעים לדעת מידי פעם להבליג ולהתעלם מאיתותי דמה שליליים.

יותר מידי אנשים שכחו שבענף הנדל"ן, בעיקר בענף הנדל"ן, דרושה המון המון סבלנות - גם לרעה (עד לרגע שהשוק כולו מגלה שהתנפחה בועה), אבל גם לטובה. לכן, אם חברת נדל"ן המקימה פרויקטים למגורים - אפריקה מגורים במקרה זה, מדווחת על הפסד של 3.5 מיליון שקל ברבעון האחרון, אין בכך כמעט ולא כלום.

מחזורים נמוכים

נכתב לא אחת שהתקינה החשבונאית החדשה, ה-IFRS, עקרה כמעט מתוכן את דו"ח הרווח וההפסד של חברות המגורים. הצורך להכיר במכירות רק לאחר השלמת 100% מפרויקט מכתיבה את השונות הגדולה, רבעוני שיא לצד רבעונים קשים, אפילו בחברה עם צבר מרשים כמו זה של אפריקה ישראל. זה לא עזר ביום ראשון, כשמניית החברה צנחה ביותר מ-4.7% - הירידה החדה ביותר במדד מניות תל אביב 75.

יחד עם זאת, הבשורה הגדולה היא שמרבית המשקיעים מתחילים כנראה להפנים שהשקעה במניות הנדל"ן, בדומה אולי להשקעה בנדל"ן של ממש, צריכה להתנהל כהשקעה לטווח ארוך. אמנם בינתיים הם עושים זאת כשהשוק יורד, תקופה בה רבים מהמשקיעים הופכים לפתע למשקיעי הטווח הארוך, אבל אולי מדובר בתהליך יותר משמעותי.

שימו לב לנתון הבא: ביום ראשון האחרון צנחה מניית אפריקה מגורים, אולם המסחר במניה התנהל בסך הכול ב-16 עסקאות בודדות, במחזור כולל של 77 אלף שקל בלבד. כלומר, רוב רובם של המשקיעים קרא את הדו"ח של אפריקה מגורים, ראה את ההפסד, אבל הבין שאין טעם לבצע שום צעד נמהר באחזקה במניה.

ולא מדובר על מקרה בודד. אפריקה ישראל, חברת האם, מושכת בחודשים האחרונים אש בלי הכרה. אף על פי כן, המניה ריכזה במחצית הראשונה של השנה מחזור יומי ממוצע בבורסה בסך 59 מיליון שקל בלבד, לעומת 78 מיליון שקל בשנת 2007.

יתרה מכך, אפריקה ישראל היתה הנציגה היחידה מקרב חברות הנדל"ן בשתי העשיריות הראשונות שהובילו את מחזורי המסחר בבורסה בתל אביב. חברות כמו קרדן אן.וי, אלביט הדמיה, גזית גלוב וג'י.טי.סי הצליחו להגיע רק לעשירייה השלישית, עם מחזור כולל לארבעתן בסך 66 מיליון שקל ליום - פחות מרבע מהמחזור הממוצע של מניית כי"ל. למרות החבטות, מסתבר שמשקיעי הנדל"ן מוכנים להבליג ולחכות.