כוכבים רוקדים

עונה חדשה של "מחול במשכן" נפתחת בספטמבר עם להקות מובילות של מחול עכשווי, קלאסיקה מודרנית ובלט קלאסי: להקת אלווין איילי חוגגת יובל; יצירות חדשות של דניאל עזרלו ובוריס אייפמן ובכורות ישראליות לחופש שכטר מלונדון, טניה פרז סאלאס ממקסיקו ובלט "סידר לייק" מניו-יורק. תרקדו על זה

העונה החדשה של "מחול במשכן", שתיפתח בספטמבר, היא עונה בינלאומית לחלוטין, עם תשע להקות ממקסיקו ועד קנדה.

את התרומה הישראלית לתוכנית לא נראה הפעם מצד אחת הלהקות הבולטות בארץ, אלא דווקא מאנגליה, משם מגיעה להקתו של חופש שכטר - רקדן, מוזיקאי וכוריאוגרף צעיר, שהחל את דרכו ב"בת-שבע", עבר ללימודי תופים וכלי הקשה בפריז וכעת הוא עובד בלונדון כאמן-עמית במרכז המחול המוביל ה"פלייס".

שכטר, הנחשב ליוצר מסקרן וחדשני, יעלה בחודש נובמבר (11.11-12.11) את המופע Uprising, מחול לשבעה רקדנים גברים עם מוזיקה של שכטר עצמו. בלהקת "בת-שבע" עבד שכטר עם אוהד נהרין, וים ונדקייבוס וענבל פינטו. לאחר שעזב את הלהקה הרחיב את עיסוקו במוזיקה ובשנת 2002 הצטרף ללהקת המחול של יסמין ורדימון בלונדון ויצר את "פרגמנטס" - דואט למוזיקה שלו, שזיכה אותו בפרס מטעם ה"פלייס" - מרכז המחול המוביל בבריטניה. את "Uprising" העלה ב-2006 עם להקתו שלו וזכה להצלחה רבה. המופע מועלה ברחבי אירופה ושכטר מוזמן בימים אלה לעבוד עם להקת המחול הסקוטית, עם בלט ברן בשווייץ ועם להקת קונדוקו, שחלק מרקדניה נכים. עבודותיו הן פיזיות מאוד, בעלות קומפוזיציה בימתית וטעונות ברעיונות מיוחדים.

חלק מהמופעים במסגרת "מחול במשכן", אלה שמתוכננים לחודשים אוקטובר-דצמבר, נכללים גם בפסטיבל "תל-אביב דאנס" למחול, המתקיים זו השנה השנייה ומרכז מגוון גדול של מופעים מהארץ ומחו"ל.

כל מופעי המחול שמפורטים בהמשך במסגרת התוכנית "מחול במשכן" מתקיימים במשכן לאמנויות הבמה, בית האופרה, תל-אביב אלא אם מצוין אחרת.

אלווין איילי - קלאסיקה מודרנית

עונת 2008-2009 של מחול במשכן תיפתח ב-9 בספטמבר עם שובה של להקת אלווין איילי מניו-יורק. הלהקה, בניהולה האמנותי של ג'ודית ג'יימסון חוגגת השנה 50 שנות פעילות, ונחשבת לאחת הלהקות החשובות במחול המודרני בעולם. סגנונה הפך למוכר ולאייקוני וגם אם חלק מהעבודות התיישן מעט עם השנים ניתן לראותן כ"קלאסיקה מודרנית", שמנציחה את האיכויות הייחודיות שהפכו לסימני ההיכר של הלהקה.

אלווין איילי היה רקדן וכוריאוגרף שחור, שחווה את הגזענות האמריקנית במלוא כיעורה בילדותו ובחייו המקצועיים בראשית דרכו. היה זה צעד נועז ומלא השראה כשהקים את הלהקה, ב-1958, במטרה מוצהרת לתת בית ומסגרת לרקדנים שחורים שהופלו לרעה ולא מצאו את מקומם בלהקות המובילות באמריקה. עד שהלך לעולמו ב-1989, ניהל איילי את הלהקה וגיבש לה, יחד עם כוריאוגרפים בולטים אחרים, רפרטואר שחלחל ואומץ על-ידי להקות שונות בעולם. הוא וממשיכי דרכו מיטיבים להציג שילוב אלמנטים של מחול קלאסי עם וירטואוזיות אתלטית ומוטיבים של מחול מסורתי מכנסיות הגוספל ומקהילות השחורים ה"טיפוסיות" והנידחות באמריקה של המאה ה-20.

בביקוריה בארץ בעבר זכתה הלהקה להצלחה גורפת ויש לה קהל נאמן של אוהדים הממתינים לשובה. כעת, במסע ההופעות של שנת היובל, משלבת הלהקה יצירות מהשנים האחרונות ומתרפקת על זכרונות העבר בשתי תוכניות שונות, עם יצירות של טווילה תארפ, מוריס בז'אר, ג'יימסון ואיילי. כל ערב יסתיים ביצירה Revalation של איילי, משנות ה-60 המוקדמות, המלווה בפסקול של שירי גוספל. שנים לאחר שנוצרה הפכה היצירה לאבן דרך במחול העולמי. בסך הכול יועלו שבעה מופעים של הלהקה בין ה-9 ל-13 בספטמבר.

דניאל עזרלו - בהשראת הריאליטי

עוד בספטמבר, תגיע להקת המחול האיטלקית של דניאל עזרלו, יוצא ה"מומיקס" שפנה לדרך עצמאית. "למה להיות יוצא מן הכלל כשאתה יכול להיות אתה עצמך" שואלת יצירתו החדשה של עזרלו. המופע why היא יצירה רעננה שנוצרה בהשראת תוכנית ריאליטי בטלוויזיה האיטלקית, "חברים". עזרלו הוזמן לתוכנית ומשימתו היתה לעבוד עם תלמידים שאינם רקדנים. בהשראת המפגש הטלוויזיוני, שגילה לדבריו, ש"לכל אחד יש יכולת הבעה אמנותית", החליט עזרלו ליצור מחול בימתי "לאנשים אמיתיים".

הרעיון שמאחורי המופע הוא שהחיים מורכבים מאלפי פעולות פשוטות, פרוזאיות של יומיום ועם זאת ייחודיות. העבודה משלבת סרטי וידיאו, אפקטים מיוחדים ופסקול מהיר המורכב מקטעים של הביטלס, ביג בד וודו דדי, דיוויד לאנג, אלאניס מוריסט, U2, ועוד.

עזרלו - זוכה הפרס האמריקני על חדשנות במחול, יצר כוריאוגרפיות לכוכבי רוק כמו דיוויד בואי, סטינג, וללהקות מחול כמו פילובולוס, בלט האופרה של פריז וגם ללהקת בת-שבע וללהקת המחול הקיבוצית, כאן בארץ.

המופע יעלה בתיאטרון ירושלים, באודיטוריום חיפה ובמשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ב-22-27 בספטמבר.

"סידר לייק" - מולטימדיה ואנרגיה חושנית

בחודש אוקטובר (23-24) תגיע לראשונה לארץ להקת המחול "סידר לייק" מניו-יורק. הלהקה הצעירה שנוסדה ב-2003 בניהולו האמנותי של בנוואה-סוואן פאופר, נחשבת לחדשנית ומייחסת חשיבות רבה לעבודות של כוריאוגרפים מרחבי העולם ביניהם גם אוהד נהרין, אנג'לאן פרלז'וקאז', שלהקתו ביקרה כאן בשנה שעברה ואחרים. הלהקה משלבת מולטימדיה בסגנונות מחול מגוונים. היא תעלה ערב המורכב משלוש עבודות: "פולחן" גירסה מיוחדת ליצירה "פולחן האביב" של סטרווינסקי, בכוריאוגרפיה של סטיג'ן סליס; "10 דואטים על מוטיב של הצלה" - כוריאוגרפיה של קריסטל פייט למוזיקה של קליף מרטינז ו"יום ראשון, פעם נוספת" - כוריאוגרפיה של ג'ו סטרומגרן למוזיקה של באך.

טניה פרז סאלאס - מחול תיאטראלי

מיד לאחר "סידר לייק", תופיע כאן בסוף אוקטובר להקתה של טניה פרז סאלאס ממקסיקו - גם היא בביקור ראשון בארץ. פרז סאלאס נחשבת לאחת הכוריאוגרפיות החמות בעולם כיום. היא עצמה למדה מחול מילדותה ועבדה גם כשחקנית בקולנוע ובתיאטרון. התיאטרליות ניכרת היטב בעבודותיה, המושפעות גם מאהבתה לספרות ולפילוסופיה. את הלהקה ייסדה פרז ב-1994 ואחרי הצלחה בזירה הדרום-אמריקנית התקבלה כ"הפתעה סנסציונית" בפסטיבלים ובמסעות הופעות בארצות-הברית ובאירופה.

המופע שתעלה הלהקה מורכב משלוש עבודות: "השעות", "מים של שיכחה" ו"אנאביוסיס". "השעות", בדומה לסרט בשם זה, שעסק בווירג'יניה וולף, מציג מבט מיוחד ומופשט על טבעה של הנשיות ועל יחסים בין נשים. ביצירה "מים של שיכחה" הבמה כולה מוצפת מים והרקדנים מתפלשים בתוך מכל בעל דפנות נמוכים, התופס את שטח הבמה כולה. היצירה "אנאביוסיס", המבוססת על מוזיקה של הנדל ובאך, מציגה משחק תנועתי עם גון קומי שחושף את הרקדן כיצור אנושי ופגיע. עבודתה של פרז מזכירה לא פעם את סגנון עבודתו של רמי באר והלהקה הקיבוצית שבניהולו, בהקפדה על אנסמבל של גירויים. התאורה, המוזיקה והאביזרים משמשים בתפקיד מרכזי.

להקתה של פרז תופיע בין ה-30.10 ל-6.11, במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, בתיאטרון ירושלים ובאודיטוריום חיפה.

בוריס אייפמן - צ'כוב וטולסטוי בבלט

כחלק ממסע ההופעות הקבוע שלו בעולם, העובר מדי שנה בניו-יורק, בסנט פטרסבורג ובמוסקבה, מופיע בלט בוריס אייפמן בכל עונה גם בישראל. בחודש דצמבר (13.12-18.12) יגיעו לכאן שוב, עם שתי יצירות: "אנה קרנינה" על-פי טולסטוי, שהועלתה בארץ בשנה שעברה, ובכורה ל"השחף" על-פי צ'כוב. היצירות יוצגו בערבים נפרדים, כך שיש להזמין כרטיסים בהתאם.

אייפמן הקים את להקתו בשנת 1977 ובעיבודיו ליצירות הספרות הקלאסיות הוא משלב בין בלט קלאסי לבלט עכשווי. להקתו שואבת מהמסורת הקפדנית של הבלט הרוסי, ויש לה בארץ קהל קבוע ואוהד.

"לה לה לה יומן סטפס" - טוויסט לבלט הקלאסי

פרשנות מודרנית לגמרי ליצירות קלאסיות מציגה להקת "לה לה לה יומן סטפס" (La La La Human Steps), בראשות הכוריאוגרף הקנדי אדוארד לוק, הזכור לטוב מביקוריו הקודמים עם להקתו בישראל. הלהקה תגיע ב-12-13 בינואר 2009, ותעלה את "אמג'ד" - יצירה על-פי "אגם הברבורים" ו"היפהפיה הנמה" של צ'ייקובסקי, בעיבוד של המלחין העכשווי גאווין בריארס. על-פי הביקורות בעולם, היצירה מהווה "טוויסט" מטורף לבלט הקלאסי, בפרשנות שונה ומיוחדת, ומועלית בליווי חי של ארבעה נגנים.

להקת הבלט של מונטה קרלו - מחול קאן כאן

בקיץ הבא, (16-21 ביוני 2009) תגיע להקת הבלט של מונטה קרלו בניהולו האמנותי של ז'אן כריסטוף מאיו לביקור ראשון בארץ. מאיו עצמו, יליד קאן, למד מחול ומוזיקה בביה"ס הבינלאומי למחול במונטה קרלו ורקד כסולן בלהקת המחול של המבורג בסוף שנות ה-70. לאחר שהקריירה שלו נקטעה בגלל תאונה, חזר לקאן וניהל את "בלט דה טורס". ב-1993 הוזמן על-ידי נסיך מונקו לנהל את בלט מונטה קרלו ומאז נאמר על הלהקה ש"נולדה מחדש". מאיו משלב כוריאוגרפיה עדינה ומחוות קלאסיות עם בלט עכשווי. בישראל תעלה הלהקה שתי עבודות: "החלום" - עיבוד לקומדיה "חלום ליל קיץ" של שייקספיר, למוזיקה של פליקס מנדלסון, לרגל 200 שנה להולדתו של המלחין, ו"אלטר וקנטו" - יצירה פואטית עם תלבושות בעצובו של קרל לגרפלד ומוזיקת מקהלה של מונטוורדי בביצוע חי. לדברי מאיו: "מאחר שהמוזיקה לא נוצרה לריקוד, היא דורשת מהרקדנים להגיע לשיא יכולותיהם, כאמנים שמוצאים את הביטוי האישי שלהם, באופן שבו המוזיקה כאילו עוברת דרך גופם".

"מומיקס" - רטרוספקטיבה

את הסדרה "מחול במשכן" תנעל בתחילת יולי (2-3 ביולי) להקת "מומיקס" של מוזס פנדלטון מארה"ב, אשר משלבת תמונות במה ודימויים מורכבים במופע מחול-אקרובטיקה וירטואוזי. "מומיקס" משלבת אלמנטים של תיאטרון פיזי, קרקס, אתלטיות והומור. בשנה שעברה הופיעה הלהקה בסדרת המחול במשכן עם המופע "אופוס קקטוס" של פנדלטון, המדמה תמונות מדבריות. הפעם תציג הלהקה מקבץ עבודות מ-25 שנות יצירה של פנדלטון, לצלילים של יצירות מוזיקליות מגוונות, מבאך ועד פיטר גבריאל.

בין הביקורות שנשמעו על ה"מומיקס" בהופעתה הקודמת בארץ, בלטה במיוחד תחושת המבקרים שאין חידוש על הבמה. תחושה זו ליוותה גם חלקים אחרים בתוכנית "מחול במשכן" הקודמת, כמו הופעת הלהקה האמריקנית "קומפלקשנס", הופעתה המאוד מבוקשת של "פילובולוס" ואחרים. הסיבה לכך נעוצה לא אחת בעובדה שהמבקרים, וגם הקהל הישראלי, חשופים מזה כמה עשורים למיטב הלהקות בעולם ולזירה מאוד עשירה של מחול ישראלי.

קשה לחדש, להפתיע ולרגש כאשר הכול כבר מוכר והקולות הכי חמים בעולם המחול הבינלאומי מגיעים הנה בזמן אמת, ולא כבשורה מאוחרת. ועדיין, תוכלו ליהנות השנה מהרמה הגבוהה של הרקדנים, מהמקצוענות והגיוון של התוכנית.

הכרטיסים נמכרים למופעים בודדים וגם כמנויים לסדרה בהרכב מופעים משתנה. מחירי כרטיסים בודדים נעים בין 149 ל-299 שקל. המנוי לסדרת המחול מורכב מ-4 עד 11 מופעים, מתוכם 3 מופעים קבועים ובנוסף 1-8 מופעים לפי בחירה. מחירי מנוי ל-4 מופעים נעים בין 448 ל-956 שקל. פרטים נוספים באתר האינטרנט של המשכן לאמנויות הבמה:

www.israel-opera.co.il e