הקשיבו לטייקון האנרגיה

האיש שאובמה גייס לקבוע מדיניות כלכלית, טוען שצריכת הנפט בארה"ב תפחת ב-30%

ערן כהן הוא מנהל דסק חו"ל בקרנות הנאמנות, מגדל שוקי הון

לא מכבר דיברנו מעל במה זו על פוטנציאל הפגיעות הגבוה של שוק הסחורות, בו פועלים שחקנים שלא אמורים להיות בו, שכן משקיעים רבים הלכו שולל אחר משאלת הלב לראות בסחורות השקעת ערך - הנחה שבטעות יסודה: לסחורות כשלעצמן אין כל ערך פנימי-כלכלי עצמאי, הן אינן מניבות ריבית, ומהותן היא בעצם בספקולציה השקעה מלומדת, פחות או יותר - בדבר עליית מחירים עתידית של הסחורה.

ההתרחשויות האחרונות בסחורות, שהמדד שלהן השלים ירידה ב-20% מהשיא בראשית חודש יולי, טובות וחשובות לכלכלה העולמית. התהליך יחזיר את כלכלות העולם למצב של האטה סטנדרטית, לאחר למעלה מחצי-שנה של האטה מאד לא שגרתית, ומי שזוכר את קריסת מדדי הסחורות בסוף 1980 לאחר מהלך עליות חד, יודע שסיום הראלי הספקולטיבי האדיר בסחורות ובראשן הנפט, כמובן, מהווה בשורה חשובה לעולם.

ברור כי מכאן ועד לעליות אפקטיביות בשווקי המניות יכול לעבור זמן, כפי שקרה בראשית שנות השמונים (מדד הS&P החל במהלך עליות משמעותי רק בשנת 1982) אבל כעת הצרכן העולמי יהפוך פחות "חנוק", משהיה לפני חודשיים ויותר, וכח הצריכה המאסיבי שנבנה בשנים האחרונות בשווקים המתעוררים, זה שנוטרל במידה מסויימת בחודשים האחרונים על-ידי הזינוק הבלתי סביר במחירי הסחורות - יוכל לשוב ולבוא לידי ביטוי.

הקשיבו לטייקון

בסוף השבוע שעבר נפגש ברק אובאמה, עם טייקון האנרגיה תומס בון פיקנס. המועמד השחור מנסה לגייס את איש העסקים כדי להקים אג'נדה כלכלית חדשה לאמריקנים, תחת הכותרת "תכנון משק האנרגיה האמריקני מחדש".

מועמדים בארה"ב מגבשים בדרך-כלל את המצע הכלכלי שלהם סביב הנושאים היותר פופוליסטיים: שירותי הבריאות, מחיר המשכנתאות, מיסוי, ואולם בבחירות הקרובות תופסים מחירי האנרגיה מקום חשוב. אובאמה נדמה כמי שעומד לשלוף שפן חדש ומעניין ממגבעתו: לראשונה תעודד ארה"ב שימוש ברכב מונע בגז טבעי ולהערכת פיקנס המהלך טומן בחובו פוטנציאל להורדת ייבוא הנפט לארה"ב ב- 30% (!!!) - שינוי דרמטי מאד למדינה שמתגוררים בה 5% מאוכלוסיית העולם הצורכים רבע מהצריכה העולמית של הנפט.

המספרים אולי נשמעים דמיוניים אבל כשהם באים מפיו של משקיע האנרגיה הבולט בארה"ב כדאי להקשיב.

(פיקנס, אגב, העמיד את מוחו לפני מספר ימים לבדיקת סי.טי. מתועדת ומצולמת במעבדות המרכז לבריאות המוח בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס, תוך שהוא עוסק בפתרון סוגיות מתמטיות וקוגנטיביות, כדי לנסות ולתעד מוחו של גאון - שהוא גם מיליארדר - בפעולה.)

הציבור האמריקני, לאחר שנתיים ויותר של עליות קיצוניות במחירי הנפט ושל נשיאה בנטל הכבד של נזקי עליות אלה, בשל לחלוטין, כך נראה, למנהיגות כלכלית שתעשה את השינוי, וההליכה של אובאמה על שינוי היסטורי ודרמטי במוסכמות בשוק האנרגיה העולמי הינה, אכן, לא פחות מהברקה.