רגשות מעורבים

כך משתלב עולם הרגש והפסיכולוגיה בסדר הקפיטליסטי

הקפיטליזם המודרני מזוהה אצל חלקנו עם אנשי עסקים קרים העוסקים בעיקר בייעול הדרכים להגדלת רווחיהם. אנשים אלו נתפסים לעתים בתור מכונות רציונליות הנעדרות כל רגש, או בתור ישויות מפוצלות השומרות את רגשותיהן לדל"ת אמותיהן. עולמם, ועולם העבודה בכלל, נדמים לזירה קרה בעלת כללים משלה, שממנה מוצאים הפרטים מפלט בחיקה החם של משפחתם או בחוג ידידיהם. אווה אילוז, פרופ' לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, דוחה את התיאור הזה שמקים מחיצה בין העולם "הפרטי" של חיי הרגש לספרה ציבורית רציונלית וקרה.

הספר, שבו שלושה פרקים המבוססים על הרצאות שנשאה, מצביע על האופנים בהם משתלב עולם הרגש והפסיכולוגיה בסדר הקפיטליסטי. הפרק הראשון עוסק באופנים בהם לצד התפתחותן של תיאוריות ניהול רציונליות ו"רטוריקה של מהנדסים", התפתח בתאגידים העסקיים באמריקה גם שיח "מבית היוצר של הפסיכולוגים". שיח זה הקדיש "תשומת לב רבה, לפרט, למימד האי-רציונלי של יחסי העבודה ולרגשותיהם של העובדים". דאגה זו לרווחת העובד נעשתה אמנם משיקולים של פריון העבודה, אבל טמנה בחובה יתרונות ניכרים גם עבור העובדים. כמו כן מתאר הפרק את האופן בו חיי המשפחה, שהם כביכול מבצר האינטימיות וחיי הרגש, עברו תהליך הפוך של רציונליזציה גוברת.

הפרק השני עוסק בנרטיב טיפולי של סבל והגשמה עצמית, הרווח למשל בספרי ה-Self Help למיניהם. נרטיב זה מקדש את"ההגשמה העצמית" ורואה בפרט יצור סובל שצריך לחלץ את עצמו מטרגדיות נוראיות שעלולות להיגרם על-ידי גורמים כמו ילדות עשוקה. אילוז רחוקה מלזלזל בנרטיב הזה, בבכיינות הכרוכה בו ובפרקטיות שונות ומשונות (כגון קבוצות תמיכה ותוכניות אירוח) בהן הוא משולב.

אילוז מתארת באופן פרטני ומרתק, את הגורמים המוסדיים השונים שתרמו לשגשוג הנרטיב ולהפיכתו לרווח כל-כך בתרבות הפופולרית האמריקנית. היא מראה כיצד הוא מצליח להגביר מחד את הסבל האנושי אך בה בעת גם להקל עליו ולאפשר לפרטים לעשות סדר בעולם המורכב בו הם חיים.

הפרק השלישי עוסק באתרי היכרויות ברשת האינטרנט. אילוז בוחנת באמצעות הוגים שונים את האהבה "הגופנית" הרגילה ואז משווה אותה לאהבה (ולאכזבה) שמתפתחות ברשת. אם בפרקים הקודמים תיארה אילוז את התהליכים שעובר העולם כטומנים בחובם דבש ועוקץ, אזי נראה כי פרק זה נוטה יותר לכיוון העוקץ. אילוז עומדת על כך שהתהליכים שהיא מתארת פועלים באופנים שונים בספרות שונות. באופן זה יכולה מגמה שאולי מזיקה במישור אחד גם להועיל במישור אחר. אולם, לי לפחות היה קשה היה למצוא קרני אור בתיאור של אותו שוק בשר של אהבה אינטרנטית בו אנו פורסים את עצמו לפרוסות של תכונות, מציעים את עצמנו למכירה ורוכשים אחרים בתמורה.

אילוז מצליחה להפיק זהב טהור מהיבטים של התרבות הפופולרית שבביקורת קודמות פסלתי כזבל. אני עדיין מאמין כי חלק גדול מספרות העזרה העצמית גורם לפחות בישראל ליותר נזק מתועלת. עם זאת, אני חייב להודות שאילוז גורמת לקורא לחשוב מחדש על ספרות זו ועל העולם המורכב בו הוא חי.

"אינטימיות קרה - עלייתו של הקפיטליזם הרגשי", פרופ' אווה אילוז, מאנגלית: יורם שדה, הקיבוץ המאוחד, 173 עמ'