אביה הביולוגי של רוז: "לדעתי כל מדינת ישראל מעודכנת יותר ממני"; החיפושים נמשכים

(עדכון) - האב הביולוגי לחדשות ערוץ 2: "חשבתי שאם היא תחיה עם אמא שלה, המצב יהיה קל יותר" ; היום הותר לפרסום: הסב שהפך לאביה המאמץ של הילדה רוז חשוד כי רצח אותה והשליך את גופתה לירקון ; אמו של האב המאמץ במסיבת עיתונאים: "רוני היה ילד טוב, הוא היה בבת-עיני, ילד של אמא" ; יו"ר המועצה לשלום הילד: "הפכנו לחברה מנוכרת"

צו איסור פרסום הוסר היום (ג') מעל אחת הפרשות המזעזעות, המדהימות ומעוררות הפלצות בתולדות הפשע הישראלי אי-פעם - היעלמותה של רוז, ילדה בת 4.5 מנתניה.

המשטרה ביקשה השבוע את עזרת הציבור בחיפוש אחר הילדה שעלתה מצרפת, ונעלמה לפני שלושה חודשים בנתניה. ביהמ"ש הטיל צו איסור פרסום, אך צו זה בוטל כיוון שהבוקר נחשפה הפרשה במלואה בעיתון הצרפתי "לה פריזיאן" ובאתר האינטנרט של העיתון. ככל הנראה, רוז נרצחה. המשטרה ממשיכה לחפש את גופת הילדה בקרקעית הירקון.

החשיפה ב"לה פריזיאן" חושפת סיפור מזעזע, לפיו סבה ואמה של הילדה הנעדרת רוז חשודים ברציחתה. סבה של רוז הודה ברצח ושיחזר אותו במספר גרסאות שהעיקרית בהן היתה הריגה של רוז בשוגג והשלכת גופתה לנחל ירקון. אמה של רוז, מארי, חשודה כי ידעה על מעשי הסב (האב המאמץ) ולא דיווחה עליהם.

האב הביולוגי מסרב לשתף פעולה עם המשטרה אך עם זאת בראיון ל"חדשות ערוץ 2" אמר האב: "חשבתי שאם היא תהיה עם אמא שלה זה יהיה יותר קל".

"ראיתי אותה לאחרונה בנובמבר 2007. לא שמעתי ממנה שום דבר מכל מיני סיבות. היא החליפה כתובת, לא היו לי את הפרטים".

"אין לי מושג איפה היא, הכל נודע לי הבוקר. לדעתי כל מדינת ישראל מעודכנת הרבה יותר ממני אבל אני מופתע יותר מכל הישראלים".

"לא ממש קולטים - אני לפחות לא ממש קולט ולא מבין איך זה הידרדר למצב הזה. חשבתי שאם היא תחיה עם אמא שלה המצב יהיה קל יותר. עכשיו אני חושב שהם רצחו אותה - לאמא יש מצבי רוח, היא יכולה להיות טובה מאוד ורעה מאוד והוא - כולם יודעים מה הוא בשבילי".

"לא חשבתי שהוא יכול לעשות דבר כזה. מבחינתי הוא אדם זר".

"אם יש לי מסר לאנשים בישראל זה שיעשו את כל המאמצים - לדובב אותם ולברר למה הם הגיעו למצב הזה".

במסיבת עתונאים ,אמרה הסבתא רבתא, אמו של האב המאמץ, ויויאן יעקב: "הם טיפלו בה בבתי חולים, רופאי שיניים, היא היתה חולה כשהיא באה"

"כשדאגתי לה דיווחתי לרשויות. רוני היה ילד טוב, הוא היה בבת עיני, היה ילד של אמא שתמיד היה איתי, מתחת לשמלה, לא היה חסר לו מאומה".

צלם: אבשלום ששוני רוני רון

רון רוני- צילום אבשלום ששוני

בית-משפט השלום ברמלה האריך ב-15 יום את מעצרו של רוני רון החשוד ברצח נכדתו, הילדה רוז בת הארבע וחצי. מעצר מארי ראנו, זוגתו של רון ואימה של רוז, החשודה שידעה על הרצח, הוארך ב-9 ימים. בדיון דיווח נציג המשטרה כי על-פי החשד, האם ביקשה מהסב ביום הרצח להיפטר מהילדה.

"רוני היה ילד של אימא, לא היה חסר לו כלום בילדותו", אמרה הערב סבתא-רבא של רוז ואימו של הסבא, ויויאן יעקב. במסיבת עיתונאים שקיימה הערב בביתה שביישוב שקד אמרה שלא חששה לה תחילה: "ידעתי שההורים מטפלים בה, אני לא יודעת מה השתבש אחר כך. עוברים עליי ימים מאוד קשים. אני כל הזמן דואגת וחושבת רק על דברים טובים, ומקווה שרוז עוד חייה ותגיעה אלינו יום אחד".

במשטרה מתמקדים כעת בחיפוש גופתה של רוז, שעל-פי גירסת הסבא, הוא השליך אותה ארוזה במזוודה, למי נחל הירקון, בסמוך לקאנטרי דקל בשיכון בבלי בתל-אביב. כוחות משטרה גדולים ביצעו חיפושים נרחבים בנחל, אולם הם הופסקו היום, לאחר שהגופה לא אותרה.

הפרשה המדהימה והסבוכה חושפת מבנה משפחתי מעוות, שהיתכנותו כמעט שלא תיאמן. כדי לעשות סדר כרונולוגי בדברים, להלן השתלשלות האירועים מתחילתה:

1. בתחילת שנות ה-80 הרתה אשה צרפתייה לגבר ישראל בשם רון רוני, וילדה לו בן בשם בנימין. הצרפתייה ורוני נפרדו, והאם לקחה איתה לצרפת את בנימין.

2. לפני כ-6 שנים, הכיר בנימין רוני את מארי פיזמן, צרפתייה בת 23. השניים נישאו ולבתם קראו רוז.

3. בשלב מסוים החליט בנימין לערוך טיול עם משפחתו הצעירה לישראל, כדי להכיר את אביו הביולוגי, רון רוני, להלן: הסבא של רוז הקטנה. באותו טיול העדיף הסב רוני להתוודע דווקא למארי - ולא לבנו או נכדתו. בין מארי לרון רוני בן ה-45 נקשר קשר רומנטי.

4. מארי נפרדה מבנימין ועברה לגור בישראל עם רון רוני, אבי בעלה לשעבר וסבהּ של רוז. רון ומארי הביאו לעולם עוד שני ילדים והתגוררו בנתניה. רוז הקטנה נותרה עם אביה, בנו של רוני רון, בצרפת.

5. ב-2007 קרה האירוע שהוביל בסופו של דבר לטרגדיה: מארי נסעה לצרפת, דרשה לקבל משמורת על בתה רוז - וזכתה במאבק המשפטי. רוז עברה לידי מארי וחזרה איתה לישראל, לנתניה.

6. החיים בתא המשפחתי החדש בנתניה לא היטיבו עם רוז. העיתון "לה פריזיאן" מתאר את הסב רוני כאלים ובלתי יציב. על פי החקירה, רוז לא מצאה מקומה במשפחתה החדשה. וכך הילדה היתה הועברה בין בית אמה וסבה לבין בית אמו של רוני, סבתא רבא לרוז. רוני הודה בחקירתו כי התעלל בילדה לאורך זמן, ובאחת התקריות אף היכה אותה בחוזקה.

על פי דיווח בגלי צה"ל, המשטרה בודקת אף גם חשדות אחרים לפיהם הילדה נמסרה חיה לגורמים עוינים שונים.

7. כחודשיים לאחר שהסבתא רבא של רוז, המיוצגת על ידי עורך דין עדי הדר, החזירה אותה לאימה ולאביה החורג, היא יצרה קשר עם המועצה לשלום הילד ודיווחה על חשש לגורל הילדה. מהמועצה לשלום הילד פנו ללשכת הרווחה בעיריית נתניה, שהעבירה את הדיווח למשטרה.

8. כשבוע לאחר מכן שוטרי תחנת נתניה ביקשו הסברים על מקום הימצאה של הילדה ולא נענו. לפיכך, נעצרו מארי ורוני והובאו היום להארכת מעצר. את רוני, סבה של רוז והחשוד העיקרי ברציחתה של הילדה, מייצגת עו"ד רוויטל סויד.

צלם: אבשלום ששוני מארי פייזמן

מארי פיזמן - צילום אבשלום ששוני

"אישיות פסיכופטית נטולת מצפון"

יהושע לביא, פסיכולוג קליני המומחה בטיפול בילדים ונוער, אמר היום ל"גלובס": "הסיפור רקוב מיסודו. מדובר בסב שלא רק יוצר סיפור אהבה אלא מדובר בטירוף בשניים - מה שמוגדר פולי-אדה".

"שני אנשים", אומר לביא, "מלבים מצב של סימביוזה בגבולות הטירוף. ילדה קטנה מוצאת עצמה פתאום עם שני אחים כשהכל מתוח על פני שנים סדורות. ייתכן שנוצר מצב שהילדה יודעת כי האב המאמץ הוא למעשה הסבא שלה. היא נמצאת במצוקה אך במקום לעזור לה, מתעללים בה".

"אני מאמין שסופו של תהליך מעיד על תחילתו", מוסיף לביא, "הדבר מעיד על אישיות פסיכופטית נטולת מצפון. לאיש יש הסתכלות על החיים באופן אינסטרומנטלי וקר".

לביא אף מוסיף כי הוא מבין את הקריאה לעונש מוות על ידי מגיבים שונים: "האינסטינקט האנושי כלפי נטולי מצפון זה גזר דין מוות. אפשר להבין את הקריאה הזו אך לא לחזק אותה".

רוז

"הפכנו חברה מנוכרת"

ד"ר יצחק קדמן, יו"ר המועצה לשלום הילד, אמר ל"גלובס": "זה סיפור מחריד, אני הרבה שנים עוסק בנושא. ראיתי הרבה מקרים מחרידים - רציחות של ילדים, גילוי עריות, התעללות. זה מהמקרים המזעזעים ביותר".

"גורל הילדה הוא נורא - מתנפצת פה האשליה שאנחנו לא כמו עמים אחרים. אנחנו לא אוסטריה ולא ארה"ב", תוהה קדמן.

"חשבתי שאנחנו חברה יותר סולידרית עם רשתות עירניות ולא רק עם השירותים הממוסדים - יש שכונה, יש שכנים, יש חברים וכמובן יש הורים".

קדמן מוסיף ואומר: "מסתבר שהפכנו להיות חברה מנוכרת - ייתכן שיש לעניין קשר לשינוי בתפיסה הכלכלית. אם הסופר אינדיווידואליסטי חודר מהעולם הכלכלי לעולם האישי, כל אחד לעצמו. זה אומר שמצבינו מאוד קשה".

לשאלה האם מקרה דומה יכול לחזור על עצמו אומר ד"ר קדמן: "אני לא יכול להיות בטוח - במיוחד כשמדברים על ילדים קטנים".

"כשיש ילדים ללא מסגרת ילדים יכולים להיעלם לעתים. זה מאוד מעציב שהגענו למצב כגון זה. כרגע אני לא רוצה להאשים איש".

רון ויויאן צלם: יונתן שאול

הסבתא רבתא ויוויאן