S&P - התסריט האפוקליפטי

בימים אלה יוכרע אם המשק העולמי במשבר שיחלוף, או שלפנינו מיתון עמוק שסופו נורא

לפנינו תקופה מכרעת בשוק המניות האמריקאי, אשר יכולה לקבוע אם המשק העולמי מתדרדר למיתון קשה או לא. נפילה חופשית בבורסות תספק לנו את הרמז המובהק ביותר לכך. כדי להבין היטב את הסכנה האורבת, אתאר בקצרה את השלב שבו המשבר הפיננסי נמצא בו:

לכאורה, בועת הנדל"ן התפוצצה בארה"ב ובאירופה (בעיקר בספרד ואנגליה), ומשכה אחריה מחיקת חובות עצומים מצד מוסדות פיננסיים ענקיים. נגזרים שונים שנכתבו כנגד הנכסים האמיתיים, קרסו ומחירם נעלם בענן הנוסחאות המתמטיות שעל פיהן הוגדרו. כתוצאה מכך השתרר בקרב גורמי המערכת הפיננסית אי אמון הדדי, ועליה ניכרת בעלות האשראי, אשר זרם ללא מעצור לפני כן, כדי לממן פוזיציות ממונפות של הבנקים ושל קרנות הגידור.

מחנק האשראי האט לא רק את הפעילות הספקולטיבית של הסוחרים אלא גם את הפעילות הכלכלית האמיתית. הורדת ריבית הפד', פגעה בערכו של הדולר, הרימה את מחיר הסחורות, ועוררה אינפלציה, אשר הוסיפה שמן למדורה.

מהשיא אליו הגיע המדד באוקטובר 2007, התחיל תהליך התדרדרות במגזר הפיננסי באמריקה, אחד הביטויים הקשים שלו היתה נפילת בר סטרנס. אנו צפויים לביטוי קשה נוסף, אם הממשלה האמריקנית תלאים, כפי שמסתמן, את פאני ופרדי, המחזיקות במחויבויות של כ-5 טריליון דולר במשכנתאות.

סוף הדרך למטה או תחילת הנפילה הגדולה

האם אירועים אלה מהווים את סוף התהליך ואנו צפויים להגיע בקרוב לתחתית או לפנינו "אסונות" חדשים שעדיין לא באים לידי ביטוי במחירי המניות?

אנסה לענות על כך על ידי הצגת מצב מדד S&P500 האמריקני. אם נקבל את ההנחה שהשוק מקדים את האירועים הפונדמנטליים ושניתן להבין אותו על ידי ניתוח טכני, נוכל להשתמש בתורה זו כדי להעריך את הסביר ביותר שיקרה.

לצורך זה אשתמש בשלושה גרפים, המייצגים טווחי זמן שונים: קצר, בינוני וארוך.

טווח קצר גרף יומי

משה שלום 27 אוגוסט יומי

  1. אחת המשימות הקשות היא לאתר את הסיום של תיקון טכני. לפנינו מקרה שבו מנתח טכני קיבל דוגמא מן הספרים ממש. לאחר חמישה גלים יורדים (בכחול), המדד ביצע מהלך עולה בקומבינציה של גלי ABC (בשחור).
    סיום C, נשק לאזור 50% פיבונצ"י (במחיר 1313) ונגע ברצועת בולינגר העליונה (צהוב).
    כל העלייה נתמכה בקו מגמה חזק במיוחד שעליו ניתן לספור 5 נקודות מגע (ככל שהמספר גבוה כך נקבעת חשיבותו וחוזקו). שבירת קו מגמה זה היווה את הסימן הראשון לסיום התיקון ולחידוש המגמה היורדת.
  2. במהלך קלאסי נוסף, המחיר חזר ובדק מלמטה את קו המגמה ונהדף מטה. יש לציין שנקודה זו (2 סגול) היוותה קומבינציה טכנית של שני קווי מגמה (בכחול) ואזור 38.2% פיבונצ"י. קוראיי כבר יודעים שככל שהקומבינציה מכילה יותר אלמנטים טכניים, כך מתבססת האפשרות לחזות בדיוק את תנועת המחיר.
  3. עובדה היא שה-STOC חוזר ממצב של קניות יתר ו-RSI לא הצליח לחצות את קו ה-50 (1 סגול). העובדה היא שהמחזורים קטנו בכל מהלך העליות (3 סגול). שתי עובדות אלו מחזקות מאוד את טענת הסיום של התיקון הטכני.

טווח בינוני גרף שבועי

משה שלום 27 אוגוסט שבועי

  1. לאחר סיום הירידה הגדולה הראשונה מאוקטובר 2007 (גל 1 או A שחור) ותיקונו (2 או B שחור), התחיל הגל היורד הבא. גל זה שיכול להיות 3 או C, מהווה בדרך כלל את הגל האלים ביותר בסדרה המרכיבה את התנועה המגמתית. בתוכו ניתן כבר לספור את תתי-הגלים 1 ו-2 (בחום). פירוט על סיום תת-גל 2 ניתן לקבל בגרף היומי לעיל.
  2. לתעלה המרכזית השלטת עדיין במחיר (בכחול) נוספה תעלה חדה יותר (בשחור 2 סגול) המראה לנו שתאוצת הירידות התגברה.
  3. גם היסטוגרמת ה-MACD וגם במתנדים, תת-גל 2 החזיר את הערכים למצב "אמצע הדרך" לאחר שהייתם באזור מכירות היתר (6 ו-1 סגול). למעשה, ניתן לצפות בהיפוך ב-RSI כלפי מטה וזה מרמז חזק על הבאות.

מסקנה והסתייגות

  1. לפי כללי התורה הטכנית, לפנינו סיום של התיקון הטכני של תת-גל 2 בתוך גל 3 (או C) של השוק הדובי הגדול. שיא התיקון (C בגרף היומי) היווה את נקודת הפתיחה לחידוש הירידות. יש לצפות לעוצמה ותאוצה גדולה בתנועה מטה כי המדד יבצע כעת את השלב האסרטיבי ביותר בכל סדרת הגלים במגמה היורדת.
  2. להנחה הזו הגענו על ידי בחינת הגרף היומי, אשר הראה את המהלך העולה האחרון (כולל המחזורים הקטנים) וסיומו על ידי שבירת קו המגמה, אשר תמך בו לכל אורכו. חזינו גם בבדיקה מלמטה ובהדיפתה. מן הגרף השבועי, קיבלנו את הספרור אליוט, הסביר ביותר ואת ההקלה במתנדים של מצב מכירות היתר בהם הם שהו.
  3. אם המדד יחצה מעלה את הקו התוחם העליון של התעלה (בשחור) ואת השיא של תת-גל 2 (מלבן ו-3 סגול בגרף השבועי), הסבירות לסיום התיקון תיהפך לנמוכה ונצטרך להמתין עוד קצת.
  4. לפי תורת גלי אליוט, גל 2 יכול לחזור עד 100% מגל 1. חציה מעלה של התעלה הכחולה, תיתן מהלומה רצינית לשוק הדובי.
  5. לעומת זאת, מעבר מתחת לאזור 1250 (מלבן ו-4 סגול בגרף השבועי) ובמיוחד ירידה מתחת לתחתית הקודמת באזור 1200 (מלבן ו-5 סגול בגרף השבועי) תיתן לנו אישורים חזקים שאכן, הדוב חזר במלוא כוחו.

ולסיום מבט ארוך טווח ממש:

משה שלום 27 אוגוסט שנתי


לפעמים ניצב המנתח הטכני לפני דילמה גדולה: הגרף מראה סבירות גבוהה להתרחשות, אבל כל חושיו מאותתים ש"לא ייתכן" כדבר הזה. זה קרה לי לפני זמן רב, כאשר הבאתי בפורום סוחרים מבט על הדולר/שקל, אשר חזה את נפילתו לאזור ה-3. תבנית מחירים חשובה הצביעה על כך, אבל היה בלתי אפשרי להאמין בזה באותה תקופה, כי הדולר עמד אז על 4.65.

לפניכם גרף מן הסוג הזה. לפי תבנית פשוטה אבל מהימנה מאוד הנקראת "פסגה כפולה", מדד ה-SP500 צריך להגיע מטה לאזור ה-450.

אני מקווה שאני טועה בגדול

תיכף אסביר איך הגעתי לזה אבל קודם אפנה את תשומת ליבכם לקטע הפותח של הסקירה. האם זהו התסריט האפוקליפטי? ייתכן מאוד. אם בועת האשראי הנמצאת ב-Credit Default Swaps, בכרטיסי האשראי, במימון לימודים ומכוניות ועוד לא תיפתר בצורה הדרגתית, הסבירות למהלך דרמטי כזה עולה מאד.

הגרף מתאר את השוק העולה מאמצע שנות השבעים ועד 2000 (עד אזור 1600), את התיקון האדיר (50% - אזור 800) והחזרה מעלה. יש לשים לב שבכל אזור פיבונצ"י (בשחור) קיבלנו תמיכה (בכתום) וכעת המדד נמצא שוב ב-1200 המציין תיקון של 23.6% מכל התנועה.

היעד של שבירת תחתית כפולה הוא הבסיס פחות גובה הפסגות וכאן נשתמש באחוזים במקום בערכי מחיר נומינליים. כפי שבסיס הפסגות נמצא ב-50% כך אוריד 50% מן היתר ונגיע ל-450 (קווים כחולים).

אשאיר לכם לדמיין את המשמעות של תסריט כזה על המערכת הפיננסית, הכלכלית ואף על חיינו היום יומיים. במקרה זה, אני מקווה מאוד שאני טועה בגדול.


משה שלום הינו מנתח טכני ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com