הסכסוך בנמלים מגיע לביה"ד לעבודה: התעשיינים ביקשו צו מניעה

הממשלה לא התפנתה אתמול לדון בנושא - והמו"מ בין התעשיינים להסתדרות ולוועדי העובדים בנמלים התפוצץ ; חברות הספנות הודיעו כי ספינות עם מכולות של מוצרי ייבוא יופנו לנמלים אחרים ולא יפקדו את נמלי ישראל

המצב בנמלים גולש לכדי משבר: לאחר שלא הסתייע הניסיון להעלות את הנושא בישיבת הממשלה אתמול (א') ולאחר יומיים של פגישות קדחתניות - התפוצץ המו"מ בין התעשיינים להסתדרות ולוועדי העובדים בנמלים. כתוצאה מכך הודיעו חברות הספנות כי ספינות ועליהן מכולות עם מוצרי ייבוא יופנו לנמלים אחרים לצורך פריקת המכולות, ולא יפקדו את נמלי ישראל.

סכסוך העבודה פוגע גם ביצואנים. כבר היום יש כ-6,000 מכולות לייצוא שמעוכבות בנמלים ובמפעלים, וערך הסחורה המעוכבת מתקרב ל-200 מיליון דולר. תוך ימים ספורים המצב עלול להביא את התעשייה להשבית את קווי הייצור בשל מחסור בחומרי גלם או מחוסר אפשרות לייצא.

ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות אמר ל"גלובס": "יש אוניות שהוסטו לנמלים במזרח התיכון כמו טורקיה, מצרים וקפריסין ושם פורקים את מטעני הייבוא. אותן אוניות לא לוקחות מכאן את המכולות המיועדות ליצוא". צור ביקש להדגיש כי "התקופה היא ערב חג - היבוא מוגבר וגם היצוא עולה עקב סיום החופשות בארץ ובחו"ל. רשות החברות הממשלתיות היתה צריכה להידרש לנושא ולקרוא לוועדים לשוב לעבודה".

מחר: דיון בצו המניעה

איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים פנו היום (ב') לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה שיוציא צו מניעה דחוף מורה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה סדירה. בית הדין כבר קבע את הדיון בנושא למחר (ג').

המחלוקת העיקרית בין הצדדים היא בנוגע להכנסת סעיף ה"לנד לורד" (שמתייחס לחברת נמלי ישראל) לחוק ההסדרים. מתוך הניסוח של חוק ההסדרים אפשר להבין שחברת נמלי ישראל תוכל להפעיל רציפים בנמלים, וזאת בניגוד מוחלט להסכם הרפורמה שקבע כי חברות הנמלים חיפה אשדוד ואילת סוברניות כחברה ממשלתית להפעלת הנמל עצמו. כאשר חברת נמלי ישראל אחראית על פיתוח אזורי ופיתוח נמלי אך לא תפעולי.

היום אחר הצהריים התכנסה ועדת ההובלה בהתאחדות התעשיינים לישיבת חירום על מנת להחליט על תגובה קיצונית למתרחש בנמלים. יונתן מלמד, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית ציין כי היצואנים נמצאים גם כך במצב קשה בשל ההתחזקות הלא-סבירה של השקל וקרא לשרי התחבורה והאוצר ולראש הממשלה להיכנס מיד לשיחות עם עובדי הנמלים כדי לפתור את הבעיה שיצר חוק ההסדרים.