עדכון נתוני התמ''ג סייע להקטין את יחס החוב-תוצר של מדינת ישראל ב-1%

התוצר המקומי עודכן כלפי מעלה עבור כל שנה החל משנת 1995, כך שמתקבלת ירידה ביחס החוב-תוצר לכל אורך התקופה ; על פי העדכון, התוצר ל-2007 עמד על 673.6 מיליארד שקל, גבוה בכ-9 מיליארד שקל מהנתון שפורסם ברבעון הקודם

עם פרסום נתוני החשבונאות הלאומית עבור הרבעון השני של שנת 2008 עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני החשבונאות הלאומית עבור שנים קודמות. עדכון הנתונים התבטא בשינויים של התוצר המקומי הגולמי (תמ''ג) במחירים שוטפים החל משנת 1995.

על פי העדכון, התוצר לשנת 2007 עמד על 673.6 מיליארד שקל (מחירים שוטפים), גבוה בקרוב ל-9 מיליארד שקל מהנתון לשנה זו כפי שפורסם ברבעון הקודם.

כתוצאה מעדכון נתון זה עדכן גם אגף המחקר של משרד האוצר, בראשות אלדד שידלובסקי, את יחס חוב-תוצר ואת שיעור ההוצאה הלאומית ביחס לתוצר, שני מדדים שעל-פי המנהג בקהילה הכלכלית, נמדדים ביחס לתמ''ג.

כאמור, הגדלת התוצר הנומינלי הקטינה יחס זה. לפי החישובים של שידלובסקי, הגידול שהתגלה בתוצר של שנת 2007 הוריד את יחס החוב-תוצר לשנה זו מ-80.8% ל-79.7%. התוצר המקומי עודכן כלפי מעלה עבור כל שנה החל משנת 1995, כך שמתקבלת ירידה ביחס החוב תוצר לכל אורך התקופה.

שיעור ההוצאה הציבורית הושפע אף היא מעדכון התוצר כלפי מעלה, והן מעדכון סך ההוצאה כלפי מטה. שני השינויים פעלו להקטנת ההוצאה הציבורית (הקטנת המונה והגדלת המכנה). בעקבות העדכון עמד שיעור ההוצאה הציבורית לשנת 2007 על 44.2% מהתוצר, בהשוואה ל-45.1% לפני העדכון.

שר האוצר, רוני בר און, ניצל את פלאי הסטטיסטיקה ואמר כי "המדיניות הכלכלית האחראית מקדמת את מתווה צמצום יחס חוב-תוצר וציין כי לירידה ביחס החוב-תוצר, השפעה ישירה על מרחב הגמישות של הממשלה להתמודדות עם תרחישים בלתי צפויים, וכן עם היכולת לשפר לאורך זמן את רווחתם של תושבי ישראל".