לקראת ההפרטה: רונית קן צפויה להכריז על אגרקסקו כעל מונופול

כך נודע ל"גלובס" ; אגרקסקו היא החברה הגדולה בישראל לשיווק תוצרת חקלאית טרייה, תחת המותג CARMEL ; עם זאת, ההכרזה אינה אוטומטית - במקרה של אגרקסקו, הדבר נבחן לאור ההפרטה הצפויה של החברה

הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, שוקלת להכריז על החברה הממשלתית אגרקסקו, כמונופול בתחום יצוא חקלאי, במסגרת הפרטתה. כך נודע ל"גלובס".

אגרקסקו היא החברה הגדולה בישראל לשיווק תוצרת חקלאית טרייה, תחת המותג CARMEL. ב-2004 שיווקה החברה למעלה מ-330 אלף טונות של תוצרת - 49% ירקות, 24% פרחים, 11% פירות, 6% פירות הדר, והיתרה צמחים ומזון מעובד. מחזור המכירות ב-2004 עמד על 540 מיליון אירו. החברה מוחזקת בידי המדינה (50%), תנובה (25%), ומגדלים באמצעות מועצת הייצור והשיווק (25%).

על פי חוק הגבלים עסקיים, ניתן להכריז על גורם כבעל מונופולין, אם הוא מחזיק למעלה ממחצית מנתח השוק בתחומו. עם זאת, ההכרזה אינה אוטומטית. במקרה של אגרקסקו, הדבר נבחן לאור מעברה הצפוי של החברה לידיים פרטיות, במסגרת הפרטתה.

להכרזה הצפויה של רשות ההגבלים, יהיו השלכות לגבי זהותם של הרוכשים הפוטנציאליים של אגרקסקו: יתכן שתימנע רכישה בידי גורם הפועל בתחומים המשיקים לתחומי הפעילות של אגרקסקו.

ההחלטה על הפרטת אגרקסקו התקבלה לפני שנתיים, על ידי שר החקלאות, שלום שמחון, ומנכ"ל רשות החברות דאז, אייל גבאי. באחרונה הוזכר שמה של אגרקסקו בהקשר לפרשת מימון נסיעתם לחו"ל של השרים רוחמה אברהם-בלילא ואלי אפללו, בעת שכיהנו כחברי כנסת ובניגוד להנחיית ועדת האתיקה של הכנסת. באחרונה החליט היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שלא להעמיד לדין את אברהם-בלילא בפרשה זו. אפללו לא נחקר כחשוד.