אושר לפז לבטל חוזה התקשרות להפעלת תחנת הדלק ראשונים

ביהמ"ש קיבל את תביעתה פז להורות על סילוק יד של החברות "ראשונים" ו"נאות", ששימשו במשך שנים כמפעילות התחנה, והורה להן לשלם לפז הוצאות בסך 100 אלף שקל

בית משפט השלום בראשון-לציון אישר לחברת פז לבטל את חוזה ההתקשרות עם החברות "ראשונים" ו"נאות" להפעלת תחנת הדלק פז "ראשונים" בעיר. בית המשפט קיבל את תביעתה של פז להורות על סילוק יד של שתי החברות, ששימשו במשך שנים כמפעילות התחנה, והורה להן לשלם הוצאות בגובה 100 אלף שקל לפז.

בית המשפט קבע כי לפז קיימת זכות לביטול ההתקשרות עם מפעילי התחנה, שכן זהו המנגנון היחיד המקנה תוכן אמיתי לזכות הקניין של פז במקרקעי התחנה. לדברי בית המשפט, רק באמצעות מנגנון זה, יכולה פז להביא לסיום ההתקשרות עם מפעילי התחנה, "וכתוצאה מכך לקבל לידיה חזרה את החזקה בתחנה ולשלוט על הנעשה בה - להפעילה בעצמה או באמצעות קמעונאי אחר שתבחר".

בנתחו את המערכת ההסכמית בין פז לבין מפעיליה, קבע בית המשפט כי גם במישור ההגיון העסקי שבבסיס העסקה, אין להעלות על הדעת, כי פז כבלה את עצמה לעולמי עד למפעילי התחנה, שכן כבילה כזו מהווה אובדן הגמישות העסקית לטווח ארוך מצד פז, וריקון זכות הקניין של פז במקרקעין מכל תוכן.

בית המשפט הוסיף וקבע כי גרסתם "הלוליאנית" של המפעילים אינה יכולה לעמוד, וכי העובדות מראות כי הם הסכימו לכך, שלפז תעמוד זכות ביטול, ומכל מקום, אין מדובר בתנאי מקפח.

בית המשפט ציין כי מפעילי התחנה לא נדרשו להשקיע ממון של ממש ביצירת מוניטין, שכן מדובר בתחנת דלק של חברה מוכרת. הוא הדגיש כי על מפעילי התחנה היה לפנות את המקרקעין במועד שנקבע בהודעת פז על סיום ההתקשרות ביניהם, והעובדה שנמנעו מלעשות כן באותו מועד, מעידה על כך שלא היו תמי-לב.

פז יוצגה בידי עורכי הדין יהושע חורש, רונן ברומר ואוהד בן-יהודה ממשרד ש. הורוביץ.