בג"ץ: עזמי בשארה ימשיך לקבל פנסיה ואזרחותו לא תישלל למרות החשדות בבגידה

הנשיאה דורית ביניש והשופטות מרים נאור ועדנה ארבל דחו את העתירה שהגיש יו"ר תנועת הליכוד העולמי, דני דנון, בדרישה לשלול את אזרחותו של הח"כ לשעבר

יו"ר סיעת בל"ד וחבר הכנסת לשעבר, ד"ר עזמי בשארה, ימשיך לקבל את זכויות הפנסיה שלו מהכנסת ואזרחותו הישראלית לא תישלל - כך קבע היום (ב') בג"ץ. זאת, למרות שבשארה נמלט מהארץ נוכח חשדות חמורים בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה.

הנשיאה דורית ביניש והשופטות מרים נאור ועדנה ארבל דנו בעתירה שהגיש יו"ר תנועת הליכוד העולמי, דני דנון, באמצעות עו"ד תומר רייף, בדרישה לשלול את אזרחותו של חבר הכנסת לשעבר הנמלט. בשל אופי העבירות המיוחסות לבשארה התיק הוגדר כ"חסוי", ותוכן פסק הדין לא הותר לפרסום עד פרסום הידיעה.

באפריל 2007 הותר לפרסם כי בשארה חשוד בעבירות נגד ביטחון המדינה בזמן מלחמת לבנון השנייה, בין היתר בכך שסייע לחיזבאללה כשמסר לו מידע תמורת כסף. בידי המדינה ראיות רבות לכאורה המבססות את החשדות. בין היתר, בידי המשטרה ראיות שבשארה קיבל סכומי כסף משמעותיים שמקורם בחו"ל, שהועברו אישית לידיו, בהיותו חבר כנסת. בשארה נחקר פעמיים בפרשה וקיבל אישור לעזוב את המדינה, אך נמלט ונותר בחו"ל, מחשש שיורשע בישראל.

לפני כחודשיים אישרה הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק פרטית המציעה לשלול זכויות פנסיה ותשלומים לחברי כנסת לשעבר, שהורשעו בעבירות מסוג פשע. במקביל הועלו 3 הצעות חוק פרטיות אחרות הנוגעות לבשארה, ומבקשות לשלול תשלומים וזכויות מח"כ החשוד בעבירות ביטחון. היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, מתחה ביקורת על ההצעות בטענה שהן פוגעות בקניין בצורה לא מידתית.

"שאלה לא פשוטה"

העותר, באמצעות עו"ד רייף, טען בדיון היום כי בשארה נמלט מישראל בעיצומה של החקירה נגדו בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות חמורות, וכי זהו מקרה בו צריך ואף ראוי לשלול את אזרחותו ואת תשלום הפנסיה שלו.

נציגת המדינה, עו"ד יוכי גנסין, טענה מנגד כי באחרונה חוקקה הכנסת חוק המקנה לשר הפנים שיקול דעת בעניין שלילת גמלה מח"כ החשוד בעבירות ביטחון, וכי העותרים רשאים לפנות לשר בנוגע לבשארה. מעבר לכך, הוסיפה, מדובר בשאלה משפטית לא פשוטה אולם מאחר שבשארה עזב את ישראל, אין חומר ראיות שניתן להשתמש בו נגדו.

מלשכת הח"כ לשעבר בשארה נמסר בתגובה: "ד"ר בשארה לא יגן בבתי המשפט הישראליים על זכותה של משפחתו לקבל את כספי הפנסיה, ואם הם רוצים להחרים אותם - שיחרימו".