"גלובס" חושף: קרב אווירי באל-על - זבלדוביץ' במו"מ לרכישת מניות איזי בורוביץ בכנפיים

גורמים בענף התעופה מעריכים: האחים לא הצליחו להגיע להסכמה על הסכום שישלם דדי לאיזי על אחזקותיו ; זבלדוביץ' כבר ניסה לבסס את מעמדו בכנפיים ע"י רכישת יתרת מניותיו של אבשלום נוריאל בחברה

הודעת האחים התאומים, דדי ופרופ' איזי בורוביץ, לבורסה היום (ב'), לפיה לא יממשו את העסקה ביניהם לא היתה בגדר הפתעה. גורמים בענף התעופה מעריכים כי העסקה לא יצאה לפועל לאחר שהאחים לא הצליחו להגיע להסכמה על הסכום שישלם דדי לאיזי תמורת מניותיו. הדברים אמורים במיוחד על רקע הירידה בשוויון של מניות אל על בתקופה האחרונה. באפריל האחרון, אז סוכמה העסקה, המניות היו בשיא. כמה חודשים אחר כך, על רקע העלייה התלולה במחירי הדלק והידיעות על הקשיים הצפויים לענף התעופה בכלל, שווי המניות ירד ומכאן שגם כדאיות העסקה, לפחות לדדי בורוביץ.

בהודעה לבורסה בחר דדי לומר כי בשלב זה המו"מ אינו מושלם. איזי בחר להשתמש במילים תקיפות קצת יותר. לדבריו, דדי לא עמד בתנאי ההסכם וההסכם לא בוצע על ידו. סוג של אמירה המטילה את האחריות לכישלון העסקה על דדי.

ההודעה מאפריל, לפיה דדי צפוי לרכוש את מניותיו של איזי היתה עניין של זמן בלבד. איזי פיזר במשך תקופה ארוכה רמזים לפיהם הוא היה שמח להיפרד מתפקידו כיו"ר אל על ולצאת מהשותפות עם אחיו.

בראיון ל"גלובס" כמה חודשים קודם לכן אמר איזי כי הוא בעצם רוצה להתמודד במגרש הפוליטי, העירוני או הארצי, אך מקורבים אמרו שעיקר הלחץ לצאת מהשותפות הגיע ממשפחתו, שקצה בשותפות הטעונה בין האחים. לפני כחודש אמר איזי שאם העסקה תצא אל הפועל הוא אולי לא יפנה לפוליטיקה אך יתמקד בפעילות ציבורית, בעיקר בתחום התחבורה.

איזי משמש גם כיו"ר נתיבי איילון וראה את עצמו כמי שמסוגל להשפיע על התחום. הודעת כנפיים מהיום מותירה את בורוביץ על כסא היו"ר ובשותפות הלא קלה עם אחיו.

עתה נשאלת השאלה מה יעשה איזי: האם ינסה למכור את מניותיו בכל מחיר או ימתין עד להתאוששות מצב התעופה העולמי או לפחות מצב המניה? התשובה לכך אינה פשוטה, שכן גם מבנה הבעלות של החברה מחייב אותו להציע את מניותיו קודם כל לאחיו. האם האחים ינסו למכור את מניותיהם יחד? גם כאן סביר יותר להניח שהם יחכו לימים טובים יותר. לפי שעה נראה שדדי, שנחשב למומחה בתחום הליסינג התעופתי, אינו ממהר למכור.

רומנו נשאר, בינתיים

ברקע הפרשה מצוי גם מנכ"ל אל על, חיים רומנו, שנכנס לתפקידו לפני שלוש וחצי שנים, מיד עם העברת החברה לידי משפחת בורוביץ. במשך כל שנות כהונתו היו מי שבישרו לא אחת על תום כהונתו. בינתיים, רומנו אינו מגלה כל רצון לעזוב את החברה, למרות הקושי הרב בניהול חברת תעופה בימים אלה. למקורביו אמר כי הוא אינו שוקל עזיבה לפי שעה.

אתמול (א') קלטה אל על מטוס בואינג חדש מתוך חמישה שצפויים להגיע בתקופה הקרובה. היחסים עם ועד העובדים תקינים עד כמה שאפשר, אך אין ספק שתפקיד מנכ"ל חברת תעופה אינו פשוט בימים אלה, במיוחד כשבדירקטוריון הרוחות סוערות. באם היחסים בדירקטוריון החברה לא יהיו תקינים והם גם ישפיעו על ניהול החברה, לרומנו לא תהיה כל סיבה להישאר.

זבלדוביץ' מתעניין

במקביל, המיליארדר הישראלי-בריטי, פויו זבלדוביץ', המחזיק בכ-16.5% מכנפיים , החל לנהל מגעים לרכישת מניותיו של איזי בחברה, זאת לאחר שהתפוצצה העסקה בין איזי לאחיו, דדי. עסקה כזו עשויה להצית מאבק שליטה בחברת התעופה הלאומית.

כפי שפורסם ב"גלובס" במארס 2007, זבלדוביץ' מנסה לבסס את מעמדו בכנפיים על ידי כך שרכש את יתרת מניותיו של אבשלום נוריאל בחברה. נוריאל וזבלדוביץ' החזיקו בחלקים שווים בכנפיים, לאחר שבדצמבר 2005 רכש זבלדוביץ' מחצית מאחזקותיו של נוריאל.

ממשרד דוברו של פויו זבלדוביץ' נמסר בתגובה כי הוא מכחיש את קיום המגעים.