הנקראות ביותר

עורך "מעריב לנוער", אלון צרפתי: "נרדמנו בשמירה 10 שנים"

אחרי עשור של ירידה ברייטינג, "מעריב לנוער" מתעורר ומנסה להחזיר אליו את בני-הנוער שהלכו לאיבוד באינטרנט ; על הפרק: השקה מחדש ומיצוב שיתאים לבני נוער בוגרים ; צרפתי: "בת 12 היום היא לא זו של לפני 20 שנה"

אחרי שנים של דעיכה, השבועון "מעריב לנוער" מנסה לחזור למרכז הבמה. אחרי שאיבד קוראים לטובת אמצעי מדיה אחרים, ובראשם האינטרנט, מנסים כעת במערכת העיתון לבצע רענון ושדרוג כדי לנסות ולשחזר את ההצלחה מהעבר. "'מעריב לנוער' חוגג 50 שנה והגיע הזמן לרענון", אומר עורך העיתון, אלון צרפתי. "החלטנו לעשות מהלך גדול כדי להפוך אותו ליותר רלבנטי".

* איך עושים את זה?

"צריך להבין מי האוכלוסייה של 'מעריב לנוער'. היום האוכלוסייה הזאת יותר צעירה, והגילאים שקוראים אותנו הם 12-15. בתיכון אנחנו לא חזקים בכלל, וגם אלה שקוראים מתביישים לומר שהם קוראים. עכשיו אנחנו עושים כמה מהפכים שהבסיס שלהם הוא יצירת פורמט חדש שמיועד למבוגרים".

* איך זה יבוא לידי ביטוי?

"מבחינת כתיבה אנחנו מחזירים את הכוח לכתבי הנוער. יש הרבה דמויות שגדלו מהמוסד הזה, שנקרא 'כתב נוער', כמו יואל אסתרון, רפי מן, צחי הנגבי, שרה נתניהו ואבשלום קור. המהלך הכי בולט הוא שהכתבים ישתלטו על העיתון, והם גם יערכו אותו בפועל. המבוגרים, ולצורך העניין אני, נשמש רק כאחראים".

* איך "מעריב לנוער" ירד לשפל כזה?

"לפני 20 שנה כל בן נוער קרא אותו, כי היה רק מגזין אחד. לא היה ריבוי ערוצים. היום יש תחרות. אני לא חושב שהוא בשפל, אבל הוא לא חזק אצל המתבגרים המבוגרים יותר. הוא עדיין רווחי מבחינה כלכלית ו'מעריב' לא מחזיק את 'מעריב לנוער' בגלל נוסטלגיה".

* למה בעצם פספסתם את הנוער?

"זה קשור לתהליך ההתבגרות של הנוער. בת 12 של היום לא דומה לזו של לפני 20 שנה. עיתונות הנוער לא התקדמה מספיק עם הנוער. הכיוון עכשיו הוא לא להיות פדגוגי, ולא חינוכי, אלא לחשוב בראש שלהם, אחרת הם לא יקראו אותך".

"יעל ואני"

* איזה שינויים אתם מתכננים?

"ברמת העיצוב, מגזינים בעולם הם מקושקשים מאוד, ואילו העיצוב שלנו יהיה הרבה יותר נקי, אבל עדיין שומר על שובבות. זה 'סופשבוע' לצעירים. אנחנו מתכננים תכנים יותר בוגרים: יהיה מדור הכנה לצבא, מדריכים שונים איך להתלבש נכון, איך להיות מקובלים, אהבה ראשונה ועוד. נשתדל לעסוק בדברים שמטרידים וגם מעניינים בני נוער".

* אתם מחזירים את המדור המיתולוגי "יעל ואני"?

"כן. יהיה סיפור בהמשכים שייקרא 'יומנה של מיכל' והרבה מהמדורים ומהכתבות יעסקו ברגשות. לנוער יש כל מיני סטיקרים שהם תולים על דלת החדר שלהם בסגנון 'אין כניסה לאף אחד', אבל האמת היא שהם מאוד מוטרדים מאיך להיות מקובל בחברה, והרבה מדורים וכתבות יעסקו באינדיבידואליות.

"בנוסף, הבלוגר דימו, אחד הבלוגרים הכי פופולריים בקרב צעירים, יכתוב לנו מדור. נחזיר גם את תחרות 'נערת השנה', תחרות שממנה צמחו גלית גוטמן, שלי גפני ורווית אסף. בעבר הטקס שודר בטלעד והיום מתקיימים דיונים איפה הוא ישודר".

צרפתי מסביר כי הקונספט החדש בנוי מארבע קטגוריות: "הראשונה היא הומור שחור וציניות. מחקרים שערכנו זיהו אצל בני הנוער צורך בקטעים ובשיגועים. הקטגוריה השנייה עוסקת ברגשות - בני נוער רוצים למקם את עצמם בתוך החברה. 'בחן את עצמך' הוא מדור פופולרי, שימשיך להתפרסם. הכול יהיה בצורת מדריך ויתעסק בנושאים כמו אהבה, חצ'קונים והתייחסות של פסיכולוגית לבני הנוער. גם המדור 'על בנים ועל בנות' ימשיך להופיע. אלו דברים שאין באינטרנט. אנחנו לא הולכים להילחם באינטרנט, אלא להיות מוצר משלים. בין היתר יהיה שת"פ עם 'שוקס', אתר ששייך ל-NRG, ופונה לבני נוער.

"קטגוריה שלישית היא בידור. נתמקד במוזיקה, בקולנוע ובמה שקורה בחו"ל. קטגוריה אחרונה היא שעשועונים: הרבה תשבצים, תשח"צים וסודוקו. נקדיש לזה מקום רב".

* נרדמתם בשמירה ופתאום אתם קמים לתחייה?

"אכן נרדמנו בשמירה 10 שנים, ואני מסכים שזה מהלך נועז וחצוף, אבל הוא מחויב. הנוער של היום הוא הרבה יותר מתוחכם, מודע לעצמו, חושף רגשות ודעתני מאוד. אני לא מסכים עם האמירה שהוא רדוד יותר. הקלישאה הזאת כל-כך לא נכונה. הנוער הוא איכותי. זה שהוא קורא פחות ספרים ולא הולך כבר לתנועות נוער לא אומר שהוא פחות איכותי. עדיין ישנה מריבה על כל מקום בצנחנים ובגולני. הנוער פשוט יותר מודע לעצמו, והאאוטסיידר השתלט על המיינסטרים".

* מה המטרה שלכם?

"זוכרת את סיסמת ש"ס משנת 84' - 'להחזיר עטרה ליושנה?' אנחנו בוטחים במהלך הזה. אנחנו בטוחים שהגדלת מנויים וקנייה של עיתונים בקיוסקים יעלו במאות אחוזים. מבחינה שיווקית כל תלמיד תיכון בחטיבת ביניים יקבל בתחילת השנה את המגזין ל'לוקר' שלו, ועשינו עוד הרבה שיתופי- פעולה מסחריים".

* יש משהו שונה באופי ההערצה של בני הנוער כיום?

"הם עדיין תולים פוסטרים, אבל רוצים להיות 'מיוחדג'ים', יש בהם נוסטלגיה. בשנה שעברה עשינו שני מבצעים עם 'כוכב נולד'. מבצע אחד היה לפגוש את המשתתפים, והמבצע השני היה לכתוב שיר מקורי, ושאחד מזמרי נבחרת 'כוכב נולד' ילחין וישיר אותו. מבחינת ההיענות, המבצע השני היה יותר מוצלח, כי לבוא ולהגיד בבית-הספר 'כתבתי שיר, וישראל בר-און שר את זה', זו פנטזיה שכל בן נוער שואף להגשים".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות