מועצת רוה"ח שוקלת: לאפשר לבצע רק מחצית מהסטאז' בגופים ממשלתיים

הגופים הממשלתיים - כגון רשות המסים, בנק ישראל, רשות ניירות ערך, המפקח על הביטוח, החשב הכללי וגופים נוספים - מתנגדים לכך שיוכלו לאמן מתמחים בראיית חשבון רק במשך שנה

מועצת רואי החשבון מבקשת לצמצם את אפשרותם של גופים ממשלתיים - כמו רשות המסים, בנק ישראל, רשות ניירות ערך, המפקח על הביטוח, החשב הכללי וגופים נוספים - לאמן מתמחים בראיית חשבון. כך נודע ל"גלובס".

המועצה בראשות מנכ"ל משרד המשפטים, משה שילה, מבקשת להוביל שינוי, כך שלא יהיה ניתן להתמחות בראיית חשבון בגופים אלה למשך כל תקופת ההתמחות - כלומר שנתיים, כפי שנהוג היום; תחת זאת, יהיה ניתן לאפשר לגופים אלה לאמן מתמחים רק לאורך מחצית תקופת ההתמחות - שנה. את יתרת תקופת ההמתחות - שנה נוספת, יחויבו המתמחים לבצע במשרדי רואי חשבון.

הנימוק של המועצה הינו שלמעשה בגופים אלה עבודת ההתמחות למעשה אינה עבודת ביקורת, שהיא המהות של ראיית חשבון. כך למשל, אם מתמחה מבצע התמחות ברשות המסים, הרי שהוא מתמחה במיסים, אך לא בביקורת.

חלק מחברי המועצה סבורים, שמסיבה זו אין הצדקה לאפשר התמחות מלאה בגופים אלה, שכן ההתמחות לא תהיה אפקטיבית.

"אפליה לרעה"

הגופים שאליהם מתייחס השינוי המוצע, מתנגדים לו. הטיעון המרכזי שלהם הוא שמדובר בעבודת ביקורת לכל דבר ועניין, ולכן לטענה כי המתמחים לא מבצעים ביקורת - אין אחיזה במציאות.

מעבר לכך, טוענים הגופים כי הם אינם צריכים להיות מופלים לרעה. לטענתם, אי מתן אפשרות לבצע התמחות בין כותליהם במשך כל תקופת ההתמחות, תפגע ביכולתם למשוך רואי חשבון בכלל, ורואי חשבון טובים בפרט. לדבריהם, אם מתמחה יודע שהוא מגיע אליהם לשנה אחת בלבד, ולאחר מכן עליו לסיים את ההתמחות במשרד רו"ח, בסופה של ההתמחות הוא יעדיף להישאר במשרד, ולא לחזור לגוף הממשלתי.

ל"גלובס" נודע, כי מחר (ה') צפויה מועצת רואי חשבון לקיים ישיבה בנושא זה, שבה צפוי להציג מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, את עמדת הרשות בעניין.