מזוז: הצהרת אולמרט על כוונתו להתפטר תחייב גישה זהירה בהפעלת סמכויות הממשלה

זאת מכיוון שיש במצב זה סממנים משותפים מסוימים למצב של ממשלת מעבר ; הדברים נאמרו בתגובה לפניית חה"כ זבולון אורלב, יובל שטייניץ ולימור לבנת וכן עו"ד יצחק בם בשם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל

"לאור הצהרתו של ראש הממשלה על כוונתו להתפטר לאחר בחירת יו"ר חדש למפלגת קדימה, הממשלה הנוכחית צפויה להפוך בקרוב לממשלת מעבר. מצב חריג וייחודי זה מחייב, כבר בשלב זה, גישה זהירה בהפעלת סמכויות הממשלה והשרים בתקופה זו, שכן יש במצב זה סממנים משותפים מסוימים למצב של ממשלת מעבר". כך מנחה היום (ד') היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, את חברי הכנסת והשרים.

הדברים נכתבו במכתב שכתב עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אורן פונו, בתגובה לפניותיהם של חברי הכנסת זבולון אורלב, יובל שטייניץ ולימור לבנת וכן עו"ד יצחק בם בשם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל. בפניות נטען, כי בעקבות הודעת ראש הממשלה על כוונתו להתפטר לאחר בחירת יו"ר חדש למפלגת "קדימה", הפכה ממשלת ישראל, הלכה למעשה, ל"ממשלת מעבר", והתקופה ל"תקופת בחירות", ולפיכך על היועץ המשפטי לממשלה להנחות את הממשלה שלא לבצע כל פעולה מדינית או תחיקתית ולא לבצע מינויים לא דחופים.

מזוז הודיע כי נסיבות בהן ראש הממשלה הודיע על פרישה צפויה לאחר בחירת יו"ר חדש למפלגתו, אך טרם התפטר, אינן נכללות בגדר המצבים שבהתקיימם יפתח נשיא המדינה בהרכבת ממשלה חדשה, ולכן בשלב זה הממשלה אינה נחשבת ל"ממשלת מעבר". בנוסף קבע, כי לא מדובר ב"תקופה בחירות", כיוון שלא ניתן לדעת אם לאחר ההתפטרות הצפויה של ראש הממשלה יוקדם מועד הבחירות לכנסת, ואם כן, מתי.

עוד הודגש במכתב, כי בעניין הזהירות המתחייבת בהפעלת סמכויות בתקופה הקרובה, "לא ניתן לקבוע מסמרות מראש. מדובר בשאלות של 'איזון עדין'", וצויין כי "בסוגיה זו, שהיא בעיקרה סוגיה ציבורית, מסור תפקיד מרכזי לזירה הציבורית-פוליטית ולמערכת הפרלמנטרית, המפקחת על הממשלה".