מדד הנדל"ן השלים באוגוסט נפילה של 45% מתחילת השנה; מחזור המסחר היומי הממוצע בת"א - 1.6 מיליארד שקל

מדד ת"א-100 ירד באוגוסט בכ-3% והשלים ירידה של כ-20% מתחילת השנה ; באופציות הדולריות, חרף התנודתיות בשער הדולר, נסחרו כ-34 אלף יחידות ביום בלבד - נמוך בכ-25% מהמחזור הממוצע מתחילת השנה

תנודתיות רבה אפיינה את המסחר בשוקי המניות בעולם בחודש אוגוסט, זה החודש השני ברציפות, על רקע ירידת מחירי הנפט ועלייה בשער הדולר ביחס לשקל. בסיכום חודשי, ירד מדד ת"א-100 בכ-3% והשלים ירידה של כ-20% מתחילת השנה. כך נמסר היום (ה') מהבורסה לניירות ערך.

ירידות שערים איפיינו את מרבית מדדי המניות המובילים, למעט מדד התל-טק 15 שעלה בחודש שעבר בכ-4%, זה החודש השני ברציפות, וזאת לאחר ירידה חדה של כ-39% במחצית הראשונה של 2007.

את הירידות החודש הובילו מניות מדד פיננסים-15, שירדו בכ-9% על רקע פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני. מדד נדל"ן-15, שהוסיף וירד בכ-4%, המשיך לבלוט עם ירידה של כ-45% מתחילת השנה. מדד איגרות החוב עלה באוגוסט בחצי אחוז ומתחילת השנה עלה בכ-4%. לעליית המדד החודש תרמו איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד, שעלו בכ-0.8%, בעוד איגרות החוב הממשלתיות הלא צמודות עלו בכ-0.3% בלבד.

איגרות החוב צמודות המט"ח עלו בכ-1.5%, בעקבות פיחות בשער השקל מול הדולר בכ-3.5%.

באוגוסט, החודש השני לפגרת הקיץ, היתה ירידה במחזורי המסחר בשוקי המניות והאג"ח, לעומת החודש הקודם, והם הסתכמו בכ-1.6 וכ-3.3 מיליארד שקל, בהתאמה, ירידה של כ-20% מהמחזור הממוצע מתחילת השנה.

גם בנגזרים חלה ירידה בפעילות, כאשר באופציות על מדד ת"א-25 נסחרו כ-230 אלף יחידות ביום - המחזור הנמוך ביותר מאז מאי 2005.

באופציות הדולריות, חרף התנודתיות בשער הדולר, נסחרו כ-34 אלף יחידות ביום בלבד -נמוך בכ-25% מהמחזור הממוצע מתחילת השנה.

בשוק המניות בוצעו באוגוסט, החודש האחרון להנפקות על בסיס הדוחות לרבעון ראשון של השנה, רק שתי הנפקות זכויות והנפקה אחת לציבור בסכום כולל של כ-90 מיליון שקל. כמו כן, בוצעו שבע הקצאות פרטיות בהיקף של כ-300 מיליון שקל. בנוסף, מימוש סופי של כתבי אופציות למניות הזרים החודש לחברות 100 מיליון שקל, כ-80 מיליון שקל מהם לקמהדע.

בסיכום מתחילת השנה גויסו בשוק המניות, בהנפקות לציבור ובהקצאות פרטיות, כ-4.5 מיליארד שקל בלבד, לעומת סכום שיא בהיקף של כ-21 מיליארד שקל בכל שנת 2007.

הצמיחה המואצת בשוק מוצרי המדדים נבלמה, והחודש הונפקה תעודת סל אחת בלבד- על מדד המק"מ. כיום, נסחרות בבורסה 299 סדרות של מוצרי מדדים, כאשר 207 מהסדרות הן תעודות סל על מדדי מניות, 67 הן תעודות סל על מדדי אג"ח ו- 25 תעודות סל על סחורות ומט"ח. מחזור המסחר בכל מוצרי המדדים, באוגוסט, מהווה כ-14% ממחזור המסחר במניות וכ-23% ממחזור המסחר באיגרות חוב לא-ממשלתיות. שווי החזקות הציבור בסלים, בסוף אוגוסט, הינו כ-30 מיליארד שקל.

הממשלה גייסה החודש בבורסה סכום של כ-4.2 מיליארד שקל, כ-71% מהסכום גוייס באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-29% באג"ח צמודות מדד. מנגד, נרשמו פדיונות של קרן איגרות חוב צמודות מדד בסך של כ-200 מיליון שקל. כלומר, סך הגיוס נטו של הממשלה באוגוסט הסתכם בכ-4 מיליארד שקל ומתחילת השנה הסתכם בכ-19 מיליארד שקל - גבוה ביותר מפי חמישה מהסכום שגוייס על ידה בכל שנת 2007.

בשוק האג"ח הראשוני, בדומה לשוק המניות, לא נרשמה באוגוסט פעילות מהותית והסקטור העסקי גייס מהציבור וממוסדיים, סכום של כ-200 מיליון שקל בלבד, באמצעות שתי הנפקות לציבור.

החברה החדשה, פריזמה מטבעות, גייסה מהציבור כ-76 מיליון שקל באמצעות תעודות פיקדון צמודות מט"ח (כתר נורבגי, דולר אוסטרלי), ונייר חדרה הנפיקה אג"ח לא צמודות בסך של כ-120 מיליון שקל.

מתחילת השנה גייס הסקטור העסקי, מהציבור וממשקיעים מוסדיים, כ-19 מיליארד שקל, לעומת סכום שיא בהיקף של כ-87 מיליארד שקל בשנת 2007.

באוגוסט התחזקו היצירות בקרנות הכספיות שהושקו בתחילת השנה והן הסתכמו בכ-2.8 מיליארד שקל, גבוה בכ-20% לעומת חודש יולי. מתחילת השנה בולטות קרנות אלה עם יצירות ענק, בהיקף של כ-19.4 מיליארד שקל. מאידך, בקרנות האג"ח נרשמו גם החודש פדיונות ענק בסך של כ-2 מיליארד שקל, בדומה ליולי, וכ-9.3 מיליארד בסיכום מתחילת השנה. גם בקרנות הנאמנות המנייתיות, בקרנות השקליות ובקרנות הנאמנות המשקיעות בחו"ל לא נרשמה באוגוסט פעילות מהותית וסך הפדיונות נטו בקרנות אלה הינו כ-3.3 מיליארד שקל מתחילת השנה, בכל סוג.