מצעד הפריטות

כמו בכל ענף, גם בתחום הגיטרות הולכים המחירים ומטפסים ככל שהמותג נחשב יותר, העץ איכותי יותר ובונה הגיטרה מפורסם יותר, כאשר מחירה של גיטרה חשמלית מתחיל בכ-500 שקל, ומטפס לעשרות אלפי דולרים עבור גיטרות ממוספרות בחתימת אמן ובמהדורות מוגבלות. זה כנראה לא מפריע למכורים לרכוש גם שש גיטרות במקביל, אחת לכל סגנון מוזיקה / מיכל רז חיימוביץ'

איזה כלי נגינה הוא הנפוץ ביותר? מומחים בענף קובעים פה אחד: הגיטרה, ולו בגלל שלא רק גיטריסטים מקצועיים מנגנים בה, אלא גם בני נוער, צעירים ומבוגרים. "זו התרפיה האמיתית עבורי", מסביר ארז, סמנכ"ל ביום וגיטריסט בלילה. "בגיל 16 למדתי, כמו רבים, לנגן בגיטרה, אולם זנחתי את זה. כיום חזרתי לתחביבי הישן, ועם קולגות ל"שיגעון" חברנו ללהקה, שלהוציא מקרים חריגים, לא מפספסת את המפגש השבועי".

לדברי עמוס גנאור, מנהל מחלקת גיטרות בכלי זמר, "לכל אחד יש נגיעה לכלי הזה והיתרון הגדול שהוא נייד, חובק תרבויות וסגנונות, נעים לנגן בו בחברותא, והכול לצד ה"לוק" הסקסי".

גם בענף הגיטרות, השמיים הם הגבול מבחינת העלויות. המותג מדבר, או ליתר דיוק מנגן - בעד עצמו. זאת למרות ש"ההיצע היום מאפשר גיטרה לכל כיס ולכל מטרה", אומר גנאור.

"גיטרה ממותגת תעלה פי שלושה מגיטרה זהה של מותג פחות מוכר", מסביר שמוליק בודגוב, מהגיטריסטים המובילים בישראל, המשווק גיטרות תחת המותג "בודגוב". "עולם המותגים בענף הגיטרות מתנהג ככל מותג אופנתי אחר. מי שפחות חשוב לו להרשים עם מותג, אלא פשוט לנגן על גיטרה טובה - יחסוך הרבה כסף", מסביר בודגוב.

המוסיקאי אריאל אביזור, מנהל מכירות ב"בודגוב", מדבר על עלייה במכירות הגיטרות לצרכנים בכל חתך הגילאים. הסיבה לכך נעוצה לדבריו בחשיפה למוסיקה, בייבוא מסיבי, בריבוי נקודות מכירה ובחשיפה למוסיקה.

לצד הביקוש לגיטרות בקרב צעירים, אביזור מדבר על גידול ניכר בקהל הנגנים המבוגרים ועל בנות זוג הרוכשות גיטרות לבעליהן: "אנשים נכנסים לקנות גיטרה עם ניצוץ בעיניים. לא מעט מספרים כי זו להם הגשמת חלום מן העבר", הוא מוסיף.

"בעולם האינטרנטי והמהיר של היום ניתן לרכוש מיומנות בסיסית כעבור מספר שבועות", אומר אביזור. "שיעורי הגיטרה באינטרנט מוצעים על-ידי טובי הנגנים ובהחלט ניתן ללמוד לנגן לבד עם התמדה מול המחשב. את ההוכחה לרמה הגבוהה בלימוד עצמי מספקים בני הנוער שמציגים היום רמת נגינה מעולה הודות לחשיפתם למוסיקה, לנגנים, ולטכניקות השונות".

אם חשובה לכם אינטראקציה אישית, שיעור פרטי יעלה 80-200 שקל.

חברתם ללהקה? חדרי חזרות מצוידים נמצאים בדרום תל-אביב, רמת השרון, כפר-סבא ועוד. עלות השכרת החדר ל-3 שעות היא בממוצע 70 שקל לשעה.

קלאסית בשלב ראשון

בשלב הראשוני, מומלץ להתחיל עם גיטרה קלאסית (ספרדית). זו עשויה עץ וכוללת 3 מיתרים מניילון ו-3 ממתכת. מחיר הגיטרה הקלאסית מתחיל ב-200 שקל. גיטרה משובחת תעלה כ-3,500 שקל בבודגוב, ותטפס לכ-6,000 שקל ברשת כלי זמר עבור גיטרות קלאסיות של מותגים כמו Admira ו-Alhambra. מחיר הגיטרות של מותגים דוגמת Breedlove עשוי לטפס ל-20,000 שקל ויותר.

בודגוב מסביר כי המחיר נקבע בעיקר לפי סוג העץ ממנו עשויה הגיטרה. "השאיפה היא לרכוש גיטרה שעשויה עץ משובח (רוז ווד, מייפל, מהגוני ועוד), מיושן ומיובש".

גם למיומנות ולעבודה מרכיב חשוב בקביעת ערכה של הגיטרה: "מיקום מדויק של הסריגים, שיוף, גשר הגיטרה (עצם ולא עץ) ועוד - כל אלה יבואו לידי ביטוי קודם בצליל שמפיקה הגיטרה ואחרי כן במחיר", הוא מוסיף.

גנאור מדגיש שהודות למעבר ייצור הגיטרות לסין, עדיין נשמרת רמה גבוהה והמחירים ירדו, כך שגם ב-500 שקל ניתן להצטייד בגיטרה קלאסית טובה. הוא מוסיף כי לצד סוגי העץ, הידע האנושי הוא המכריע בקביעת תג המחיר. "לא מדובר בייצור המוני, אלא בתהליך הדורש מיומנות גבוהה. כך למשל בבחירת העץ עבור הגיטרות המשובחות ביותר, יעבור העץ מעין בדיקת CT שתקבע מהו החלק הטוב ביותר".

חשמלית: פנדר או גיבסון?

בשונה מכלי נגינה אחרים, בענף הגיטרות החשמליות, שולטים שני מותגים ותיקים מובילים: פנדר סטראטוקסטר וגיבסון לס פול. מי המותג השולט? ויכוח עתיק יומין הניטש בין שני המחנות הללו, אך כך או כך, מעניין לציין כי לא חלו שינויים משמעותיים מהדגמים שהוציאו שני היצרנים, לפני יותר מארבעה עשורים. "חשוב להבין שפנדר וגיבסון השפיעו על התרבות שלנו השפעה אדירה ומיצבו את הגיטרות במרכז הבמה", אומר גנאור. "המותגים הללו אינם מתחרים, משום שכל אחד מייצג צד אחר של המטבע".

לצד החיבה לצלילים שמפיקה כל אחת מהגיטרות הללו, אחד מההדגשים המרכזיים היה ונותר הזדהות עם כוכבים שנהגו לפרוט על מיתרי פנדר (ג'ימי הנדריקס, אריק קלפטון) או על מיתרי גיבסון (סלאש, ג'ימי פייג').

מחיר לגיטרה חשמלית מתחיל בכ-500 שקל, ומשם מטפס למחירים ללא גבול, עבור גיטרות ממוספרות בחתימת אמן ובמהדורות מוגבלות.

"קהילת הגיטריסטים לוקה ב"אטרף", מסביר גנאור. "כיום נהוג להצטייד ב-5-6 גיטרות, שכול אחת מאופיינת בסגנון אחר". יש שנוהגים להתקדם בהדרגה לפי המחיר: מתחילים בגיטרה חשמלית ב-800 שקל, כעבור זמן מה, רוכשים עוד אחת ב-2,000 שקל, אחרי-כן ב-5,000 שקל ואילך. אחרים נוהגים לרכוש גיטרות לפי סגנונות המוסיקה, בלי קשר למחיר.

לצד הגיטרה יש להצטייד במגבר שמחירו מתחיל בכ-500 שקל, נרתיק (כ-150 לחשמלית), רצועה (מ-25 שקל), אפקטים (מ-225 שקל) ועוד.

"לא צריך להשקיע סכומי עתק", מדגיש גנאור. "גם הביטלס התחילו בדגם של פנדר שעולה היום 1,000 דולר". האם ניתן להרגיש בהבדל בין הצלילים שמפיקה גיטרה ב-1,000 דולר לעומת גיטרה שעולה 10,000 דולר?

"גיטריסט טוב יפיק את המיטב גם מגיטרה שעולה 1,000 דולר," משיב גנאור, "אבל עם היקרה הוא יוכל להפיק ערך מוסף כפועל יוצא של הדינאמיקה וההערכה אל הכלי, ואני מאמין שגם באוזן בלתי מקצועית ניתן יהיה להבחין בהבדל".

מסתבר, אגב, שלא חייבים לקנות תוצרת חוץ. "אנחנו מייצגים מותג, ובמחיר נמוך, לא כפועל יוצא מחיסכון בחומרי הגלם או בייצור אלא משום שאנחנו יצרן המשווק ישירות לצרכן. גיטרות מיובאות, לעומת זאת, מתייקרות כבר מתהליך הבאתן ושיווקן בארץ", אומר בודגוב. את הגיטרות של בודגוב מייצרים במפעל בוטיק בסין, והוא אשר אמון על עיצובן. בודגוב גאה במיוחד בדגם העתידי של הגיטרה החשמלית שהוא מעצב בימים אלה, ומסביר: "אחד מהמאפיינים את נגני הגיטרות בארץ הוא שמרנות הבאה לידי ביטוי גם בהעדפת צבעים קלאסיים ובבחירת ה"שייפ" של הגיטרות".

מארק שאגאל על הגיטרה

פן אחר מספקים אספנים הרוכשים גיטרות כיצירות אמנות המשולות לציור או פסל רב-ערך. "יש לנו לקוחות שהוציאו עד היום סכומים של שש ספרות על גיטרות נדירות", אומר גנאור. "לפעמים מטילים עלינו "משימות" להשיג גיטרות נחשקות בשוק העולמי. לחלק מהן, אין תג מחיר וברגע שהן משוחררות למכירה - הן נחטפות".

בחנויות וינטאג' ברחבי העולם מתמחים במציאת גיטרות אותנטיות נדירות. המחירים, מספר גנאור, מטפסים בקלות ל-150-200 אלף דולר.

ובארץ - התערוכה הבינלאומית Guitar Expo שהתארחה לאחרונה בישראל, הציגה גיטרות משנות ה-50, 60 וה-70 לאספנים. מחירי הגיטרות נעו בין 25,000 שקל (דגם "פנדר" מ-1974 עליו ניגנו ג'ימי הנדריקס ואריק קלפטון) ל-40,000 שקל (גיטרה אקוסטית "מרטין" במהדורה מוגבלת מ-1972, עליה ניגנו הביטלס, פינק פלויד וניל יאנג).

לפני זמן מה נמכרה בכלי-זמר גיטרה שהיא שחזור מדויק לכלי עליו פרט סלאש (guns and roses). הגיטרה כללה את השריטות בדומה למקור, הרצועה ואפילו את סימני הסיגריה של הנגן. מתוך 100 שיחזורים, זה שנחת בישראל "נחטף" ב-40,000 שקל.

גיטרה לפי מידה

גיטרות אחרות בעלות אופי מיוחד מיוצרות לפי הזמנה. בוני הגיטרות המקצועיים מוכשרים במרכזים בינלאומיים, ואצל הבונים המובחרים ביותר, זמן המתנה לגיטרה קלאסית "טיילור-מייד" מגיע למספר שנים. "אלו גיטרות הנאמדות בעשרות אלפי דולרים, ובעיקר מיוצרות לנגנים מקצועיים", מסביר גנאור. אל דאגה, התור לייצור גיטרה חשמלית בהזמנה הוא קצר יותר משום שתהליך ייצורה בדרך-כלל, פחות מורכב.

בפורטל www.playguitar.co.il תמצאו רשימה של בוני גיטרות מוסמכים, כך למשל בועז אלקיים המתמחה בבניית גיטרות קלאסיות ופלמנקו ששמן הולך לפניהן (12,000-32,000 דולר), יקי אלגרנטי שבבעלותו גם בית ספר לבניית גיטרות ברמת השרון, אלן מרטין גולדנברג הבונה גיטרות לפי שיטות מסורתיות מספרד ועוד. *