עוד אקזיט ישראלי: רד האט רוכשת את קומראנט הישראלית בכ-100 מ' ד'

זוהי הרכישה הראשונה של רד-האט בישראל, ובעקבותיה תהפוך קומראנט למרכז הפיתוח המקומי של חברת הלינוקס האמריקנית ; מדובר באקזיט נוסף לחבורת היזמים בני שניידר, רמי תמיר, משה בר וגיורא ירון

תחום הווירטואליזציה מתחמם, גם בישראל. לאחר תקופה ארוכה של הערכות בדבר רכישות נוספות בישראל שעשויות לבצע סיסקו, IBM, HP, Red-Hat או VMware, הודיעה היום ספקית תוכנות הקוד הפתוח RedHat על כוונתה לרכוש את מפתחת פתרונות הווירטואליזציה הישראלית Qumranet תמורת 107 מיליון דולר במזומן. רכישה בתחום דומה ביצעה לפני חצי שנה מיקרוסופט, כשקנתה את חברת קידארו הישראלית, תמורת כ-90 מיליון דולר.

זוהי הרכישה הראשונה של רד-האט בישראל, ובעקבותיה תהפוך קומראנט למרכז הפיתוח המקומי של חברת הלינוקס האמריקנית. רד-האט תתמקם בעקבות הרכישה כאחת החברות הבולטות בשוק הווירטואליזציה העולמי.

היזמים ימשיכו

ביום ראשון הקרוב צפוי להגיע לארץ מנכ"ל ונשיא רד-האט, ג'ים ווייטהרסט, כאשר הוא מתכונן גם לבקר במשרדי קומראנט שברעננה. החברה, שנוסדה ב-2005, מעסיקה כ-65 עובדים בכל העולם, רובם מועסקים במרכז הפיתוח בישראל.

קומראנט היא אחת החברות המסקרנות בהיי-טק הישראלי. העניין בחברה נובע לא רק מהתחום עצמו - טכנולוגיה מבוססת קוד פתוח לווירטואליזציה של המחשבים האישיים (VDI) - אלא גם ממי שעומדים מאחורי החברה.

מייסדי החברה כוללים את בני שניידר, רמי תמיר, משה בר וד"ר גיורא ירון, שמשמש כיו"ר החברה והיה אחד המשקיעים הראשונים בה. שניידר, ירון ותמיר הם שמות מוכרים עם רקורד מוצלח בהיי-טק המקומי - כולם היו מעורבים בשנים האחרונות במספר אקזיטים, שהבולטים בהם הם פנטאקום ו-P-Cube - שנמכרו לסיסקו תמורת 118 מיליון דולר ו-200 מיליון דולר בהתאמה. מנתוני העסקה שפרסמה רד-האט עולה כי לקומראנט כמעט ולא היו מכירות, והיא לא תתרום דבר לשורה העליונה של החברה בשנה הנוכחית. בשנה הבאה, טוענת רד-האט, תתרום קומראנט עד 20 מיליון דולר למכירות.

בקומראנט הושקעו כ-20 מיליון דולר בשני סבבי גיוס על-ידי הקרנות סקויה ו-NVP, סיסקו וכן על-ידי יזמי החברה, כאשר חלק מהכסף שגויס בינואר האחרון, עדיין נמצא בקופת החברה. מצד הקרנות, זוהי השקעה מוצלחת למדי. בשקלול מניות בכורה בחברה ואחזקות של כ-50% (בשני סבבי גיוס ראשוניים) הרי שהן זכו לתשואה של פי 4 עד 5 על הכסף, ועוד קיבלו עודף, שכן נשארו מזומנים בקופת החברה מסיבוב הגיוס האחרון.

מאחורי הפתרון המרכזי של קומראנט (פלטפורמת ה-Solid ICE), עמד הרעיון להכניס את טכנולוגיית הווירטואליזציה לליבת מערכת ההפעלה (KVM). הפלטפורמה שמציעה החברה כוללת פתרונות ניהול, אבטחה, ותקשורת עבור וירטואליזציה על גבי תשתית של מחשבים אישיים. מהלך כזה בא בחשבון רק עם תוכנת קוד פתוח, שמאפשרת להתאים את הקוד, וכך קומראנט שילבה את הפתרון שלה במערכות הלינוקס.

השידוך המתבקש היה סיסקו

ההערכות בחודשים האחרונים סביב קומראנט היו שהיא תימכר או תשתף פעולה עם סיסקו, באקט שיכניס את חברת התקשורת פורמלית לשוק הווירטואליזציה. את סיסקו מכירים היזמים היטב מהעבר, כך שזה אמור היה להקל על החיבור.

"החיבור שלנו עם רד-האט היה הרבה טוב יותר מאשר עם סיסקו", אומר שניידר בראיון ל"גלובס", "גם ההכרזה של רד-האט על אימוץ מערכת ההפעלה שלנו והכיוון האסטרטגי של החברה, מאוד התאימו".

נקודת חיבור נוספת בין החברות הייתה המשקיעה הגדולה בקומראנט, קרן סקויה, שהשקיעה בקומראנט משלב הגיוס הראשוני. "ליווינו את גיורא, בני ורמי גם בעסקת פנטאקום", אומר ל"גלובס" שמיל לוי, שותף בסקויה, "אני בטוח שנמשיך לעבוד איתם גם בעתיד ואני כבר מחכה לסטארט-אפ הבא שלהם. רד-האט הרוויחה קבוצת פיתוח מדהימה ואני שמח שהיא הגיעה לישראל", הוא מוסיף. אך למרות הקירבה האישית והמקצועית לסיסקו, הכיוון הזה לא הגיע למיצוי.

החיבור עם רד-האט החל לפני מספר חודשים. רד-האט היא החברה המובילה בעולם הלינוקס ולשתי החברות היה אינטרס ברור לקדם את הפתרון של קומראנט, מה שיסייע לאחרונה לתפוס נתח שוק ולרד-האט להיכנס לשוק שבו כמעט אינה מורגשת מול מספר שחקנים מובילים.

ומתי הפך שיתוף הפעולה לרכישה? "לדברים הללו אין מסלול ליניארי", עונה תמיר, "אנחנו בקשר כבר תקופה ארוכה ובשלב מסוים זה הפך לשיחות על רכישה. זה היה חיבור מאוד טבעי".

קומראנט פונה עם הטכנולוגיה שלה בעיקר לסביבת המחשבים האישיים והיא יוצרת מעין מכונה וירטואלית על-גבי שרת ארגוני, שמאפשרת הרצה של מגוון מערכות הפעלה או מחשבים וירטואליים, תוך שימוש בחומרה של מחשב אישי בודד.

בעתיד מתכננת החברה כניסה גם לטכנולוגיות שמספקות מכונות וירטואליות על גבי המחשבים עצמם (בצד ה-Client) - שוק שעדיין בתולי יחסית, ומקביל למה שמבצעת קידארו.

מיקרוסופט ומלחמת הווירטואליזציה

עד לא מכבר, התבססו פתרונות הווירטואליזציה מבוססי הקוד הפתוח בעיקר על ה-Xen, תוכנת ניהול למכונה וירטואלית (Hypervisor) המתחרה ב-KVM. באופן אירוני, בדיוק לפני שנה, באוגוסט 2007, היה בר, אחד מיזמי קומראנט, מעורב במכירת חברת קוד פתוח אחרת בתחום הווירטואליזציה - XenSource, שהובילה את הפתרונות מבוססי ה-Xen - לחברת סיטריקס. היום מחזיק בר בכובע המנהל הטכנולוגי של קומראנט ומוכר את החברה הנוכחית לרד-האט, במהלך שהופך סופית את שוק פתרונות הווירטואליזציה מבוססי השרת ל-PCs לשוק של שחקנים גדולים.

שוק פתרונות הווירטואליזציה המיועד למחשבים אישיים נחשב לחם. על-פי הערכות של גולדמן זאקס, הוא עתיד לצמוח בכ-100% לשנה ב-4 השנים הקרובות לכ-2 מיליארד דולר בשנת 2011. VMware ומיקרוסופט רואות את השוק בתור הזדמנות גדולה ומתכוננות למלחמה סביבו.

אז מה יעלה בגורל הסטארט-אפים בתחום? שניידר לא סבור שבשוק הזה יש מקום גם להם. "השוק עובר קונסולידציה", הוא אומר, "מתחילת השנה רואים שזה הולך להיות משחק של גדולים, לא משחק לסטארט-אפים. זה אומר שכדי להצליח, צריך לחבור ל'אח גדול', שהוא שחקן הרבה יותר דומיננטי".

הרכישה, מציינים קברניטי קומראנט, היא חלק מכוונה לשלב את פתרונות הווירטואליזציה לתוך מערכות ההפעלה. כך, נמצאות רד-האט ומיקרוסופט במעמד דומה - אם כי ההשוואה למיקרוסופט אולי קצת מוגזמת. בכל זאת, ענקית התוכנה כבר נחשבת לשחקנית מרכזית בשוק ועתידה להשיק בתוך מספר שבועות את הפתרון שלה (ה-HyperV). קומראנט מתלבשת באופן מוצלח על התשתית של רד-האט, התאמה שבתוך זמן קצר תיראה מובנת מאליה. "הרכישה של פתרון ה-KVM תהווה קפיצת דרך עבורם", אומר שניידר.