חיזיון מקומי: ארכיטקטורה כנקודת מוצא להעלאת ביקורות ושאלות

התערוכה "מקומי" מקבצת "טעימות" מ-10 תערוכות שהוצגו בה בשנים האחרונות, כולן באצירתה של שלי כהן, לרוב עם שותפים נוספים. אלו היו תערוכות שהביטו כמעט לראשונה בנקודות ההצטלבות בין ארכיטקטורה לבין "כל השאר"

התערוכה "מקומי" מקבצת "טעימות" מ-10 תערוכות שהוצגו בה בשנים האחרונות, כולן באצירתה של שלי כהן, לרוב עם שותפים נוספים. אלו היו תערוכה שהביטו כמעט לראשונה בנקודות ההצטלבות בין ארכיטקטורה לבין "כל השאר": התבוננות פוליטית, ביקורת תרבות, תיאוריות מעמדיות, פרספקטיבה מגדרית, גוף הידע התולדות-אמנותי, ועוד.

בדיוק בשל העובדה כי הארכיטקטורה נצרכת על-ידינו כמעט תמיד מבלי משים, בהיסח הדעת, עולה חשיבות המפעל האוצרותי והביקורתי שייסדה כהן. כך למשל הציג האמן יעקב ישראל בתערוכה הביטוס (מקום מחיה, מגורים) צילומים מצמררים של שיכונים בקרית יובל ובקרית מנחם בירושלים, השכונות שבהן התגורר כילד ושבהן הוא מתגורר עד היום.

בתערוכה אחרת, אשר נאצרה תחת הכותרת "הפרדה", צולמו גדרות ההפרדה האימתניות הפזורות בכל רחבי ישראל ומפרידות בין עניים לעשירים, בין ערבים ליהודים, בין מזרחים לאשכנזים. שלושה צלמים - יאיר ברק, עמית גרון ואורית סימן טוב - צילמו את מנעד ההפרדות השונות: מכשולי עפר, מחסומים חשמליים, גדרות פרוביזוריות, כבישים מהירים. "עקרון העומק" של החברה בישראל, הבנויה מקבוצות הגמוניות שאינן מעוניינות במגע עם ה"אחר", מקבל ביטוי בחומריות ממשית, המתחזקת ומעצימה את הריחוק, הניכור והפחד.

דוגמה מובהקת לשאלות שנשאלות על ה"מובן מאליו" היא התערוכה "תלבושת אחידה". כך כתבה כהן: "סדרת התצלומים של מבני החינוך שצילמו אייל דנון ואורית סימן טוב, שהוצגו בתערוכה 'תלבושת אחידה', ענתה לסדרת שאלות: מה הם המבנים בעלי הגמלון הכחול עם החלון העגול על ראש גבעה ולצדי דרכים ראשיות? ("אשכולות פיס" שנבנו במימון מפעל הפיס) מי הם מתכנני המבנים? (משרד אדריכלים מוביל מירושלים, שמייצג הגמוניה מקצועית וחברתית) היכן הם נבנים? (באתרים ובהקשרים סביבתיים שונים ברחבי הארץ, רבים מהם ברשויות דלות אמצעים)". השאלות יוצרות קצב משלהן, התשובות נוקבות, ויחד עם התיאור האירוני של המבנים, המוצגים כמופרכים לסביבתם ("גמלון כחול", "חלון עגול"), מתגלה מבנה כוח סבוך, רווי אינטרסים.

השאלות מעלות את הרצון להניח את רפרטואר השאלות הללו על כל מבנה ארכיטקטוני הבנוי בטווח הראיה של העין: מי אישר את מלון הענק המסתיר את הים? מי בונה אותו? מדוע דווקא בעיר זו? מי מיועדים להתגורר בשכונה חדשה שנבנית? מי אינו יכול להתגורר בה ומדוע? כדי להיאבק או לשנות מציאות מרחבית וארכיטקטונית, אשר ברובו המוחלט של הזמן נכפית עלינו לחלוטין, יש לדעת קודם כל לשאול את השאלות הנכונות. *

"מקומי", גלריה בית האדריכל, המגדלור 15 יפו, ללא מועד סיום