לקח מפרשת זליכה: הממשלה תבחן הגבלת כהונתם של נושאי משרות בכירים בשירות המדינה

בין המשרות שמשך כהונתן ייבחן: הממונה על ההגבלים העיסקיים, הממונה על הביטוח ושוק ההון, החשב הכללי באוצר והממונה על התקציבים באוצר

הממשלה תבחן את הגבלת כהונתם של נושאי משרות בכירים בשירות המדינה - כך הוחלט היום בישיבת הממשלה. בין המשרות שמשך כהונתן ייבחן: הממונה על ההגבלים העסקיים, הממונה על הביטוח ושוק ההון, החשב הכללי באוצר, הממונה על התקציבים באוצר, המפקח על התעבורה והמדענים הראשיים במשרדי הממשלה.

עד כה הועסקו הבכירים בחוזים אישיים, אולם לנוכח המשבר שנוצר בעת כהונתו של החשב הכללי הקודם, ירון זליכה, שדרש את התערבות מבקר המדינה בהמשך כהונתו, הוחלט להסדיר בממשלה את משך הכהונה של נושאי המשרות הבכירות.

על פי החלטת הממשלה, צוות בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, שיעבוד במשותף עם נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלאס, יגבש בתוך 120 יום הצעה של רשימת משרות בכירות שלגבי כל אחת מהן יוחלט באופן ספציפי האם להגביל את משך כהונתה ובאיזה אופן. הצוות יבחן את משך תקופת הכהונה או הפז"מ המתאימים לכל משרה ומשרה ויביא את המלצתו לאישור הממשלה. מועד תחולת ההחלטה (האם תחול על החשב הנוכחי או הבא אחריו, למשל) ידון לגבי כל משרה בנפרד.

ההחלטה לא תחול על מנכ"לי משרדי הממשלה, שממילא נחשבים למשרות אמון ומתחלפים עם תום כהונת השר.

הצוות שיתכנס לדון בכהונת הבכירים, יסווג את נושאי המשרות לשלוש קטגוריות: כאלו שיוגבלו לקדנציה אחת ואת כהונתם לא ניתן יהיה להאריך; נושאי משרה שכהונתם תיקצב תוך אפשרות להארכתה לתקופה קצובה נוספת, אחת או יותר; ונושאי משרה שכהונתם לא תקצב כלל אך יקבע להם פרק זמן מינימלי לכהונה בין שלוש עד ארבע שנים שבמהלכו לא ניתן יהיה להזיז את נושא המשרה מתפקידו.

הקטגוריה הראשונה תחול על נושאי משרות ניהוליות בכירות של ראשי מערכות גדולות בשירות המדינה, או של נושאי משרות ניהוליות-מקצועיות בכירות כגון: משרות שהנושאים בהן ממונים על אכיפת החוק, טוהר מידות ורגולציה. על הקטגוריה השנייה נמנים עובדים המחזיקים במשרות מקצועיות בכירות אך אינם עומדים בראש המערכת.

פרק זמן מינימלי לכהונה (פז"מ) ייקבע למי שנושאים במשרות ניהוליות-מקצועיות בכירות המופקדים על ביצוע מדיניות הממשלה. מהלך זה נועד להבטיח יציבות, המשכיות ואטרקטיביות של המשרה. עם זאת, ניתן יהיה להפסיק את כהונתו של נושא המשרה שלא הוגבלה אם יוחלט כי אינו מתאים לתפקיד או קיומו של משבר אמון חריף ומתמשך, או קיומם של חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין נושא המשרה הבכיר לבין הממונים עליו, היוצרים מצב המונע תפקוד יעיל ותקין, בדומה למצב שנוצר בעת כהונתו של זליכה.

עוד הוחלט כי סיום העסקה של נושא המשרה בשירות המדינה, ייחשב לפרישה מן השירות וייזכה את נושא המשרה בזכויות המגיעות לו על פי דין ועל פי חוזה ההעסקה.